باید با مذاکره، همه بهانه‌ها را از دست آمریکا بگیریم!/ مردم بخاطر عملکرد ناموفق دولت، به اصلاح‌طلبان بدبین شده‌اند


باید با مذاکره، همه بهانه‌ها را از دست آمریکا بگیریم!/ مردم بخاطر عملکرد ناموفق دولت، به اصلاح‌طلبان بدبین شده‌اند

اصلاح‌طلبان با هراس افکنی و ایجاد رعب با دروغ سایه جنگ، در پی جاده صاف کنی برای اجرای برجام های بعدی است. متاسفانه، منافع ملی و عزت مردم کشورمان برای این طیف هیچ اهمیتی ندارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با مذاکره، همه بهانه‌ها را از دست آمریکا بگیریم!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «داوود هرمیداس باوند» با عنوان «دیپلماسی علیه تهدید» نوشت: «فشار بر ایران به‌علت برنامه‌های متعارف دفاعی که از حقوق طبیعی و پذیرفته‌شده هر کشوری در قوانین بین‌المللی است، مسئله‌ای است که در رد آن می‌توان به قوانین متعددی استناد کرد اما با توجه به ماهیت نظام بین‌الملل و توانمندی برخی کشورهای خاص در دیکته‌کردن نظرات خود، ابتکارهای دیپلماتیک همواره باید در خط مقدم ارتباط کشورها قرار داشته باشد. درباره محدودیت‌های اخیر برای ایران که بعد از خروج ترامپ از برجام به ترتیب در حال اجراست، به نظر می‌رسد بنا بر منافع ملی باید به سمت بحث و گفت‌وگو با طرف‌های دیگر خارجی حرکت کرد».

باوند در ادامه نوشت: «پایان معافیت نفتی هشت خریدار نفت ایران…اقدامی علیه مردم ایران محسوب می‌شود؛ چراکه کاهش درآمدهای ارزی ایران، لطمه‌ای جدی به معیشت مردم، به‌ویژه اقشار آسیب پذیر وارد می‌کند...می‌دانیم ایالات متحده به‌ویژه در دوران اخیر، به هیچ‌یک از تعهدات بین‌المللی پایبند نبوده است. شاهد آن اینکه در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش پسر بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل به‌صورت یک‌جانبه و به بهانه ازبین‌بردن سلاح‌های کشتار جمعی صدام، به این کشور حمله کرد و سرانجام بر همگان روشن شد سلاحی در میان نبوده است، اما ملت عراق تاوان آن را با کشته و آواره‌شدن صدها هزار نفر پرداخت و همچنان نیز ناامنی حاصل از بی‌ثباتی در عراق، هر بار به‌شکلی بروز و ظهور پیدا می‌کند. در این شرایط، استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت خارجه و همسویی دستگاه‌های دیگر با آن برای تداوم رایزنی با نهادهای بین‌المللی، اتحادیه اروپا، چین و روسیه و همسایگان ایران باید یک اصل جدی باشد. نباید تحریم‌ها را پذیرفت و اعلام کرد با دورزدن آن، مسائل حل خواهد شد، بلکه باید بر غیرانسانی‌بودن آن تأکید کرد و با مذاکره با طرف‌های دیگر درباره همه موضوعاتی که ممکن است دغدغه برخی کشورها و اروپا باشد، مسائل را شفاف کرد و همه بهانه‌ها را از دست ایالات متحده گرفت».

باید با مذاکره، همه بهانه‌ها را از دست آمریکا بگیریم!/ مردم بخاطر عملکرد ناموفق دولت، به اصلاح‌طلبان بدبین شده‌اند

نویسنده این یادداشت اذعان دارد که رفتار آمریکا مبتنی بر زورگویی، عهدشکنی و تضعیف کشورهای دیگر است، اما با اینحال مدعی است که باید در مقابل این رفتار سلطه گرانه تسلیم شویم!

این روزنامه اصلاح طلب که پیش از این با انتشار تیتر تاریخی «امضای کری تضمین است، اطمینان تهران از اجرای برجام»! میزان شناخت خود از روابط بین الملل و سیاست خارجی را نمایش داد، حالا ژست کارشناسی به خود گرفته و مدعی است که راه حل رفع مشکلات کشور، گرفتنِ همه بهانه‌ها از دستِ آمریکاست!

طیف اصلاح طلب پیش از این مدعی بود که اگر در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره کرده و به توافق برسیم، بهانه از آمریکا گرفته شده و همه مشکلات کشور حل می‌شود. برجام، امضاء و اجرا شد. غنی سازی ۲۰ درصد- که حاصل خون شهیدان هسته‌ای از جمله شهید مجید شهریاری بود و کاربرد مهمی در صنعت پزشکی و تأمین دارو برای بیماران داشت- متوقف و به سطح ۳،۵ درصد کاهش یافت.

اما همانطور که منتقدان نیز از ابتدا تاکید داشتند، بهانه گیری آمریکا متوقف نشد. با برجام هم سفره مردم کوچک شد و هم دشمن گستاخ‌تر.

اکنون طیف اصلاح طلب با هراس افکنی و ایجاد رعب با دروغ سایه جنگ، در پی جاده صاف کنی برای اجرای برجام های بعدی است. متاسفانه، منافع ملی و عزت مردم کشورمان برای این طیف هیچ اهمیتی ندارد.

** مردم بخاطر عملکرد ناموفق دولت، به اصلاح‌طلبان بدبین شده‌اند

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور موجب شده است تا زندگی روزمره مردم با چالش‌های زیادی در حوزه معیشت خود مواجه باشد و طبعاً از مسئولان نسبت به این شرایط گلایه‌مندی‌هایی دارند که این نارضایتی‌ها بیشتر خود را در موسم انتخابات نشان خواهد داد. از این جهت است که جریان‌های سیاسی به‌خصوص اصلاح‌طلبان شرایط به مراتب سخت‌تری را نسبت به گذشته در انتخابات پیش رو دارند. چرا که از طرفی باید درصدد چاره‌ای برای رفع مشکلات مردم باشند و از طرف دیگر دیدگاه‌های بدبینانه جامعه به اصلاح‌طلبان به خاطر عملکرد ناموفق دولت را با برخی رویکردهای مثبت و تاثیرگذار از بین ببرند. لذا است که اصلاح‌طلبان در سال جاری علاوه بر دغدغه کسب مشروعیت در بین مردم در انتخابات مجلس بیش از پیش با چگونگی جذب آرا و ترغیب مردم به مشارکت سیاسی مواجهند. از طرف دیگر با وجود وعده‌های داده شده از سوی فراکسیون امید و انتظاراتی که مردم از این فراکسیون داشتند طی ۳ سال گذشته شاهد عملکرد بعضاً منفعلانه اصلاح‌طلبان مجلس بوده‌ایم و در بزنگاه‌ها کمتر صدایی از اصلاح‌طلبان مجلس به‌جز تعداد محدودی بلند شده است».

باید با مذاکره، همه بهانه‌ها را از دست آمریکا بگیریم!/ مردم بخاطر عملکرد ناموفق دولت، به اصلاح‌طلبان بدبین شده‌اند

چندی پیش «قدرت علیخانی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند».

«محمد سلامتی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز چندی پیش گفته بود: «کارنامه روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته شده و آنها نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند».

پس از روی کارآمدن دولت روحانی، طیف اصلاح طلب تلاش کرد تا قصور و تقصیرهای دولت را به گردن «دولت قبل»، «دولت پنهان»، «تحریم‌ها» و…بیندازد. اما حال با سپری شدن حدود ۶ سال از فعالیت دولت روحانی و با توجه به اختیارات و امکانات گسترده دولت، این ترفندها دیگر در افکار عمومی خریداری ندارد.

** خواسته آمریکا این است که ایران به FATF نپیوندد!

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «اقدامات آمریکا و واکنش ما» نوشت: «در وضعیت کنونی آیا سخن گفتن از قطع همکاری با گروه مالی (FATF) به تلافی اقدام آمریکا می‌تواند بهترین اقدام باشد؟ دو شاهد نشان می‌دهند آمریکا و متحدان ضدایرانی آن تمایل دارند از مسیر گروه اقدام مالی نیز به اقتصاد کشور ضربه بزنند. شاهد اول آن تلاش‌هایی است که لابی‌های مخالف ایران برای بازگرداندن نام کشور به‌عنوان عضو غیرهمکار دارند. شاهد دوم به اقدامات و لابی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بازمی‌گردد. این نهاد درصدد آن است که با هر ترفندی تور تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران را گسترده‌تر کند. از دستور کار خارج کردن لوایح مربوط به قانون تأمین مالی تروریسم، پولشویی و کنوانسیون‌های مربوطه طبیعتاً به آمریکا کمک می‌کند که به این بهانه خواسته‌های خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند».

حامیان FATF مدعی هستند که «آمریکا به شدت تلاش می‌کند که ما با FATF همکاری نداشته باشیم». برخلاف این ادعا آمریکا نه تنها از اجرای دستورات FATF توسط ایران ناراحت نمی‌شود، بلکه این اقدام را تکمیل کننده پازل تحریم‌های بانکی و هوشمندتر شدن تحریم‌ها می‌داند.

باید با مذاکره، همه بهانه‌ها را از دست آمریکا بگیریم!/ مردم بخاطر عملکرد ناموفق دولت، به اصلاح‌طلبان بدبین شده‌اند

چندی پیش «سیگال مندلکر» معاون خزانه داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی واشنگتن- جزئیات درخواست‌های FATF از ایران را مطرح کرده و نسبت به طولانی شدن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF از جمله کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) در نهادهای تصمیم گیر معترض شد.

«خوان زاراته» معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا نیز چندی پیش گفته بود: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تأیید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق