«انتظار» محدود به نیمه شعبان است یا وظیفه ای برای همه سال


اینکه رسول خدا(ص) از حضرت حجت(عج) به خورشید پس ابر تعبیر کرده اند یعنی ما دائما از برکات آن وجود مقدس بهره می بریم پس عمل به وظایف منتظرانه ما هم باید مثل دائمی بودن برکات حضرت ولی عصر(عج)، دائمی باشد نه مقطعی و مناسبتی.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، ماه شعبان المعظم به ویژه نیمه آن که ولادت باسعادت قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان(عج) واقع شده، یکی از پرترافیک ترین زمان ها از نظر اجرای طرح و برنامه های مهدوی و ابراز دلتنگی ها و زمزمه های منتظرانه است.

برای همین است که در این ایام از هر کوچه و خیابان عبور کنی چراغانی ها و پرچرم های برافراشته را می بینی که نوید اتفاقی بزرگ در تاریخ و آینده بشر را می دهد، نیمه شعبان روز ولادت آن منجی مصلح(عج) که نه فقط شیعیان و مسلمانان بلکه همه انسان ها از وجود پرمهر و برکت اش متنعم می شوند، برای همین هم است که در این ایام حس می کنی حتی قلب ثانیه ها به شوق آمدن اش تند می زند.

اگرچه این فضاسازی و فرهنگسازی، تعظیم شعائرالله و یاد آوردن حضور و نظارت در عین غیبت و ظهور امام عصر(عج) از ورای روزمرگی ها و غفلت ها است و به ما فرصت می دهد تا وظایف منتظرانه مان را به یاد آورده و با امام عصر خود تجدید عهد کنیم اما چه خوب است که زمزمه های انتظار ما فقط به این ایام محدود نشود.

انتظاری که به تعبیر پیامبر اکرم(ص)، افضل اعمال است و حضور لحظه به لحظه اش نه فقط سبک زندگی بلکه دنیای ما را تغییر می دهد.

اینکه در موسم نیمه شعبان چهره شهرها، خیابان ها و کوچه های ما برای آمدن موعود امم(عج) زینت شده، و فراتر از مساجد، حسینیه ها و مهدیه ها خانه های دل تک تکِ ما میزبان جشن های ولادت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می شود به قدری زیبا و اثرگذار و جریان ساز است که پای همه از هر قشر و تفکری را به جشن های نیمه شعبان می کشاند، اما اگر قرار است این رفتارهای منتظرانه و مهدی باورانه ما را به جایی برساند که به گفته مقام معظم رهبری آماده درک خورشید ولایت عظمی(ارواحناه فداء) شویم نمی توان و نباید به جشن ها و شادی های موقتی نیمه شعبان اکتفا کرد و پرونده دلتنگی های عصر غیبت و آرزومندی برای ظهور را تا سال دیگر بایگانی کرد یا در خوشبینانه ترین حالت به توسل های سه شنبه شب ها و ندبه صبح های جمعه محدودش کرد.

بی تردید دست یافتن به این آمادگی و نتیجه بخش بودن زمزمه های انتظار ما نیازمند استمرار و عمق و دامنه یافتن است همانطور که قدیمی ها گفته اند «کار نیکو کردن از پر کردن است».

«انتظار» محدود به نیمه شعبان است یا وظیفه ای برای همه سال

در راین راستا یعنی ضرورت و محصول حاکمیت فضای انتظار بر فکر و اعمال و سبک زندگی های ما در طول سال، نظرات یک کارشناس مهدوی را نیز جویا شده ایم که در ادامه مرور می شود:

حجت الاسلام «سیدجعفر موسوی نسب» با بیان اینکه مهدویت در همه شئون زندگی ما جریان دارد، اظهار کرد: این مهم می طلبد در طول سال و همه روزها و حتی ثانیه ها به این مسئله توجهی ویژه داشته باشیم چنان که وقتی در آیات و روایات بر معرفت نسبت به امام عصر(عج) سفارش می شود، محدوده ای برای آن تصور نشده است؛ لذا باید در همه ایام و مکان ها درباره حضرت حجت(عج) تامل کنیم.

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی تاکید کرد: هیچ موضوعی از اسلام را نمی توان خارج از چارچوب مهدویت تصور و بیان کرد، یعنی سیاست، اقتصاد و فرهنگ اسلام تحت اشراف مهدویت است لذا باید در همه سال و ایام از سوی نخبگان، ائمه جمعه و جماعات، استادن حوزه و دانشگاه و رسانه ها به طور اعم به معارف مهدویت توجه و درباره آن فضاسازی شود، نباید مرور و تبلیغ معارف مهدوی را به نیمه شعبان محدود کرد اما متاسفانه برخی نهادها و ارگان ها چنین رویکردی دارند که این آسیبی جدی است.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل کردن مهدویت به دغدغه روزمره مردم، ابراز کرد: درباره حکومت امام زمان(عج) ویژگی هایی همچون مساوات، امنیت، زندگی ایده آل، اقتصاد ایده آل و ... تصریح شده ما نیز به عنوان زمینه سازان ظهور باید نسبت به این مسائل دغدغه داشته باشیم و سعی کنیم چنین اوصافی برای جامعه منتظران ایجاد شود.

حجت الاسلام موسوی نسب با اشاره به حدیث نبوی(ص) که مرگ بدون شناخت امام را مرگ جاهلی دانسته اند، بیان کرد: باید بدانیم مرگ جاهلی چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟، شاید امروز نتوان به همه آن آرمان های مهدوی دست یافت اما باید خودمان را روز به روز به آرمان شهر مهدوی نزدیک کنیم، برای مثال بکوشیم اقتصاد دولت کریمه، برخوردی که حضرت(عج) با ظلم و ظالم دارند و حمایتی را که از مستضعفان می کنند و ... را تا حد ممکن رقم بزنیم.

«انتظار» محدود به نیمه شعبان است یا وظیفه ای برای همه سال

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: اینچنین است که مصداق عباد صالحی که قرآن در سوره مبارکه قصص، آیه 105 «وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون» به آن اشاره کرده، می شویم.

وی اضافه کرد: باید بندگان صالحی باشند که زمینه روی کار آمدن آن مصلح جهانی و حکومت کریمه شان را فراهم کنند؛ لذا باید این ویژگی ها را شناخت و در بدنه نهادها و سازمان ها و نیز عموم مردم ایجاد کرد تا به آرمانشهر مهدوی برسیم. اینچنین است که می توان از منتظران و یاران امام عصر(عج) بود، پس از ظهور رجعت و دولت کریمه را درک کرد.

حجت الاسلام موسوی نسب ادامه داد: اگر وظایف منتظرانه را درک و در طول سال به آنها عمل کنیم، مصداق آنها می شویم که در خیمه امام زمان(عج) حضور دارند.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه یاد امام زمان(عج) بودن و تلاش برای انس با ایشان تکلیف هر روز و هر لحظه ما است، گفت: اگر معتقد هستیم که ایشان در میان ما و ناظر بر اعمال ما هستند باید هر لحظه به یادشان باشیم نه فقط در مناسبت ها.

وی در پایان تاکید کرد: اینکه رسول خدا(ص) از حضرت حجت(عج) به خورشید پس ابر تعبیر کرده اند یعنی ما دائما از برکات ان وجود مقدس بهره می بریم پس عمل به وظایف منتظرانه ما هم باید مثل دائمی بودن برکات حضرت ولی عصر(عج)، دائمی باشد نه مقطعی و مناسبتی. اگر به انتظار چنین نگاهی داشته باشیم و به نیمه شعبان منحصرش نکنیم هم خدا و اهل بیت(ع) را خشنود کرده ایم و هم زندگی های ما رنگ و بوی مهدوی می گیرد و این ما را آماده ظهور می کند.

بنا بر آنچه بیان شد انتظار برای رسیدن بهاری که نه فقط زمین و زمانه بلکه یخِ قلب های فسرده با آمدن اش ذوب شده و حیات می گیرد، بهاری که آینده بشر در گروی آن است، مقطعی نیست چراکه اساساً موقتی بودن تلاش ما را به مقصد مطلوب نمی رساند بلکه این تلاش دائم، مستمر و مجدانه است که فصل ظهور را برای جهان به ارمغان می آورد. ظهوری که با آن نه ترس معنا خواهد داشت نه فقر، نه از جنگ خبری خواهد بود نه از کشتار مردم بیگناه و بی دفاع، ظهوری که طعم حیات طیبه را به انسان می چشاند ... زمینه سازی برای این حد و سطح از تحول، انتظاری فراتر از یک روز را نیاز دارد انتظاری لحظه به لحظه و دم به دم.

«انتظار» محدود به نیمه شعبان است یا وظیفه ای برای همه سال

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد