نگرانی از افزایش بیماری ناگ انسانی در حمیدیه


نگرانی از افزایش بیماری ناگ انسانی در حمیدیه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیماری‌های ناشی از سیل می‌تواند گریبان‌گیر خوزستان شود، گفت: ناگ انسانی در حمیدیه رو به افزایش است و یکی از نگرانی‌ها در این زمینه است.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج نظری در جلسه شورای سلامت که شامگاه چهارشنبه (11 اردیبهشت ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز اولین جلسه شورای سلامت در سال 98 برگزار شد و امیدواریم این شورا برنامه‌های خوبی در خصوص سلامت و تأمین سلامت غذایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون تلاش‌های زیادی در زمان سیل و جلوگیری از خسارات جانی و یا بروز بیماری‌ها شده است که جای تشکر دارد و می‌توانیم ادعا کنیم تاکنون خسارت جانی یا و بروز بیماری نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اگر برنامه‌ها مانند زمان وقوع سیل انجام نشود، ممکن است همه زحمات تحت تأثیر قرار بگیرد بنابراین باید به صورت ویژه به این مسائل توجه شود.

نظری با اشاره به هفته سلامت گفت: امسال با توجه به اینکه در ارتباط با مسائل سیل فعالیت می‌کردیم، همه فعالیت‌های هفته سلامت در رابطه با سیل بود اما در پایان هفته سلامت، بسیج همگانی برای کنترل فشارخون اعلام شد. وظیفه ما به عنوان دانشگاه علوم پزشکی در بخش آموزش، بهداشت و درمان و هم مردم به عنوان کسانی که درگیر این مساله هستند این است که شعار ویژه امسال این باشد که جهت کنترل فشارخون گام برداشته شود.

وی عنوان کرد: هزینه‌هایی که بابت بیماری فشارخون و عوارض آن پرداخته می‌شود، بسیار هنگفت و سرسام‌آور است. اگر بتوانیم از وقوع فشارخون جلوگیری کنیم قطعا بسیاری از این منابع مالی که صرف درمان می شود برای موارد دیگر هزینه خواهد شد. البته گهگاهی درمان نیز نتیجه‌ای قطعی ندارد. یکی از عوارض فشارخون نارسایی کلیه و وابستگی به دیالیز تا پایان عمر است که هزینه سنگینی به خانوار و نظام سلامت وارد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم آهک‌پاشی صحیح، گفت: آهک خشک پاشیدن در جوی آب هیچ اثری ندارد و باید شیرآهک پاشیده شود تا کار موثری انجام شده باشد.

نظری با بیان اینکه بیماری‌های ناشی از سیل می‌تواند گریبان‌گیر خوزستان شود، عنوان کرد: بیماری هاری در حیوان گزارش شده است. همچنین بیماری ناگ پیش درآمد وبا است. متاسفانه ناگ انسانی در حمیدیه رو به افزایش است. یکی از نگرانی‌ها در این زمینه است.

وی بیان کرد: بنابراین همه باید پای کار بیایند و نگذاریم با همه زحماتی که کشیده شد و ادعا کرده‌ایم که مشکلی از نظر سلامت نداشته‌ایم، با یک غفلت دچار مشکل شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تذکر داد: اکنون همه توجهات به سمت غرب کارون است و به تدریج در شرق کارون کم‌کاری می‌شود. گزارشاتی ارائه می‌شود که دقت در کلرزنی آب و کلر مورد نیاز ما در شرق کارون مخصوصا روستاهای رامشیر وجود ندارد. همچنین وضعیت اسکان‌ها باید تغییر یابد. بخش سم‌پاشی نیز نیاز به تمهیدات خاصی دارد که باید در سطح شهرستان‌ها با هماهنگی مراکز بهداشت انجام شود.

نظری با اشاره به لزوم حفظ بهداشت روان مردم سیل‌زده گفت: اکنون مردم در حال برگشت به منازل خود هستند اما همه چیز خود را از دست داده‌اند که باید به این موضوع نیز توجه شود.

نظری با اشاره به مشکل فاضلاب اهواز، گفت: مشکل فاضلاب اهواز بر کسی پوشیده نیست. وجود فاضلاب در خیابان‌ها باعث می‌شود که با گرمای هوا آب فاضلاب به بخار و سپس خشک و به پودر فاضلاب تبدیل شود که این شرایط را خطرناک‌تر می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن