چگونه باردار شویم ؟ این سوالی است که اکثر زنان از متخصص زنان خود می پرسند. برای اینکه شانس بهتری برای بارداری داشته باشید، نیاز است که تخمک های شما و اسپرم همسرتان، با یکدیگر ترکیب شوند. در صورتی که زن زیر 40 سال سن داشته باشد و یک رابطه جنسی منظم و محافظت نشده هم بین زوجین انجام بگیرد، بیش از 8 زوج از هر 10 زوج می توانند در طی یک سال، باردار شوند. همچنین بیش از 9 زوج از هر 10 زوج نیز پس از دو سال باردار خواهند شد. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به شما می گوییم که رابطه جنسی منظم و محافظت نشده به این معنی است که بدون استفاده از روش های جلوگیری از بارداری، هر 2 تا 3 روز، رابطه جنسی داشته باشید.

چگونه باردار شویم

لزومی ندارد که حتماً در زمان تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید اما اطلاع داشتن از زمان تخمک گذاری می تواند کمک کننده باشد. داشتن رابطه جنسی واژینال، هر ۲ تا ۳ روز، بهترین شانس بارداری را برایتان به ارمغان می آورد. اسپرم این قابلیت را دارد که به مدت 2 تا 3 روز زنده بماند و این بدین معنی است که در زمان تخمک گذاری (آزاد کردن تخمک)، همیشه اسپرم زنده در سیستم بدنی شما وجود دارد.

چگونه باردار شویم

به خاطر داشته باشید که شما و همسرتان به جای اینکه در مورد بارداری، نگرانی داشته باشید، باید بر روی یکدیگر و رابطه جنسی خود تمرکز کنید و از رابطه تان لذت ببرید. این کار به کاهش استرس شما نیز کمک می کند.

چگونه باردار شویم؟ نحوه شروع آن چگونه است؟

دوره تخمک گذاری شما در اولین روز دوره قاعدگی شروع می شود و تا اولین روز دوره بعدی قاعدگی ادامه می یابد. مراحل زیر از جمله مواردی هستند که در طول دوره تخمک گذاری و شروع بارداری اتفاق می افتد:

تخمک ها، یک بار درماه، درون تخمدان های شما بارور می شوند. لایه رحم شروع به ضخیم شدن می کند تا برای تخم های لقاح یافته، آماده شود. هنگامی که تخمک بارور می شود، از یکی از تخمدان ها آزاد می شود که به این حالت تخمک گذاری می گویند. در طی تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم (ماده ای در دهانه رحم، بین واژن و رحم) رقیق تر و شفاف تر می شود تا بتواند به هر اسپرمی که به سمت تخمک شنا می کند، کمک کند. در صورت داشتن رابطه جنسی، میلیون ها اسپرم از دهانه رحم به داخل رحم و لوله های فالوپ، به منظور رسیدن به تخمک بارور، شنا خواهند کرد. در صورت وجود اسپرم در مرحله تخمک گذاری و یا در طول 24 ساعت بعدی، تخمک ممکن است بارور شود. در این حالت فقط وجود یک اسپرم کافی است تا به تخمک بپیوندد و باعث باروری آن شود. در صورتی که تخمک بارور شده باشد، به سمت رحم شروع به حرکت می کند و به سلول های بیشتری تقسیم می شود. پس از رسیدن تخمک به رحم، تخمک بارور شده به لایه رحم متصل می شود که این عمل لقاح نامیده می شود و شروع بارداری است. مقدار زیادی از تخمک های به اصطلاح کاشته نشده نیز از بدن خارج می شوند. اگر تخمکی بارور نشده باشد، توسط بدن دوباره جذب می شود و سطح هورمون کاهش می یابد و لایه رحم تا شروع دوره بعدی قاعدگی، شروع به ریزش می کند.

بهترین زمان برای داشتن یک رابطه جنسی و باردار شدن

برای اینکه شانس خود را برای بارداری افزایش دهید، رابطه جنسی منظمی را در طول دوره تخمک گذاری خود باید داشته باشید (هر 2 تا 3 روز)، این گونه است که شما به وجود یک اسپرم باکیفیت خوب، در زمان آزاد شدن تخمک، می توانید امیدوار باشید. زندگی جنسی فعال چیزی است که بیشتر افراد به منظور بارداری، باید داشته باشند.

اگر از زمان تخمک گذاری خود در هر ماه، اطلاع داشته باشید، این شانس را می توانید به خود بدهید که با داشتن رابطه جنسی در روزهای منتهی به تخمک گذاری، باردار شوید. در طول روند تخمک گذاری، به رابطه جنسی خود ادامه دهید. پس از این، بارور شدن شما به دوره بعدی منتقل خواهد شد.

چگونه باردار شویم با بهترین حالت رابطه جنسی

نوع حالتی که در رابطه جنسی دارید تا زمانی که مرد به مرحله انزال برسد و اسپرم وارد واژن زن شود، در بارداری، تأثیر متفاوتی ندارد. در این هنگام، اسپرم می تواند از میان دهانه رحم به سمت رحم و لوله های فالوپ شنا کرده و در صورت وجود تخمک، خود را به آن برساند.

تصور بسیاری از افراد این است که اگر زن پس از رابطه جنسی، پاهای خود را بالا نگه دارد، این حالت به اسپرم کمک می کند تا به رحم برسد. هیچ گونه شواهدی مبنی بر صحت این ادعا وجود ندارد. مسیر واژن به رحم، یک خط راست و مستقیم نیست، بنابراین در مورد برگشت پذیری اسپرم ها در زمانی که ایستاده هستید، نگرانی به خود راه ندهید.

چه زمانی تخمک گذاری اتفاق می افتد؟

تخمک گذاری معمولاً در حدود 10 تا 16 روز قبل از شروع دوره بعدی عادت ماهانه اتفاق می افتد، بنابراین خوب است که قبل از اقدام برای بارداری، از طول مدت زمان دوره عادت ماهیانه خود اطلاع داشته باشید.

ممکن است از زمان تخمک گذاری خود در طول دوره عادت ماهیانه خود آگاهی نداشته باشید. در صورت استفاده از قرص های هورمونی ضد بارداری، احتمال اینکه برای مدتی، دوره قاعدگی طبیعی و منظمی نداشته باشید نیز وجود دارد زیرا این گونه قرص ها مانع تخمک گذاری می شوند.

مرحله اول، یادداشت کردن تاریخ هایی است که خونریزی داشته اید. پس از مشخص کردن تاریخ، برای شمارش تعداد روزها، باید از روز نخست عادت ماهیانه تا روز قبل از شروع عادت ماهیانه بعدی را شمارش کنید تا بتوانید طول دوره عادت ماهیانه خود را به دست بیاورید. علائم زیر نیز به تعیین زمان تخمک گذاری شما کمک می کنند که به شرح زیر می باشند:

بروز تغییراتی در مخاط دهانه رحم

ترشحات مخاط دهانه رحم در طول چرخه قاعدگی، سفید و چسبنده شده و رفته رفته، رقیق تر و شفاف تر می شوند. قبل و در طول تخمک گذاری، ترشحات مخاط دهانه رحم افزایش پیدا می کند و بسیار رقیق تر، لغزنده تر و چسباک تر می شوند. زنان اغلب این ترشحات را با سفیده تخم مرغ مقایسه می کنند.

این مخاط رقیق به این منظور طراحی شده اند که به شناور شدن اسپرم کمک کنند. آخرین روزی که متوجه ترشحات مرطوب می شوید، معمولاً به روز پیک شناخته می شود و برای بیشتر زنان این روز پیک خیلی نزدیک به زمان تخمک گذاری آن ها، اتفاق می افتد.

چگونه باردار شویم با بررسی دمای بدن

شما همچنین می توانید شروع دوره عادت ماهیانه خود را هر روز صبح و هنگامی که از خواب بیدار می شوید، با توجه به درجه حرارت بدنتان تعیین کنید. در هنگام تخمک گذاری، درجه دمای بدنتان در حدود 2/0 درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند. از آنجایی که اندازه گیری دمای بدن، فقط می تواند زمان تخمک گذاری را نشان داده و قادر نیست زمان دقیق باروری را تعیین کند، این روش برای بیشتر زنان، خیلی مفید واقع نمی شود.

استفاده از کیت های پیش بینی و تشخیص تخمک گذاری (OPK)

کیت های پیش بینی و تشخیصی تخمک گذاری را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید و طرز استفاده آن ها نیز نسبتاً ساده است. در زمان تخمک گذاری، میزان هورمون در ادرار افزایش پیدا می کند و این کیت ها با تشخیص هورمون در ادرار، می توانند زمان تخمک گذاری را تعیین کنند.

ساده ترین کیت ادرار، برای هورمون لوتئینیزه (LH) آزمایش می شود که ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل از تخمک گذاری، میزان آن افزایش پیدا می کند. این هورمون به شناسایی این دو روز برای بارداری، کمک خواهد کرد، اگر چه که یک زن می تواند یک روز و یا حتی قبل و بعد از این زمان نیز بارور شود.

بهتر است که دوره های عادت ماهیانه معمولی خود را بشناسید تا به شما در تعیین زمانی که باید آزمایش را انجام دهید، کمک کند. اگر دوره های عادت ماهیانه نامنظمی دارید، کیت پیش بینی و تشخیص تخمک گذاری، در تعیین زمان تخمک گذاری می تواند به شما کمک کند اما انتظار این را باید داشته باشید که از نوارهای آزمایشی بیشتری نیز استفاده کنید.

باردار شدن چقدر طول می کشد؟

زمانی که یک زوج برای باردار شدن، تلاش می کنند، انتظار دارند و می خواهند که به سرعت، این اتفاق بیفتد. بیش از نیمی از زنان انتظار دارند که در عرض شش ماه باردار شوند و زنان جوانتر توقع دارند که این اتفاق سریع تر روی دهد. با این حال، با مطالعه ای که بر روی بیش از ۱۴۰۰ زن که برای بارداری خود برنامه ریزی کرده بودند انجام گرفت، ۳۰ تا 44 درصد از آنها، متوجه شدند که از آنچه که انتظار داشتند، روند بارداری بیشتر طول کشیده است.

چگونه باردار شویم

عامل رایجی که به راحتی نیز قابل جبران است، نداشتن رابطه جنسی در یک زمان نامناسب است. بیش از نیمی از زوجین، در زمان نادرستی، اقدام به داشتن رابطه جنسی می کنند زیرا از زمان دقیق تخمک گذاری اطلاعی ندارند. در صورت داشتن رابطه جنسی در روز تخمک گذاری و روزی که میزان LH زیاد است، بیشتر احتمال بارداری وجود دارد، اما هنوز هم شانس بارداری در روزهای منتهی به تخمک گذاری نیز وجود دارد. اگر به مدت یک سال برای بارداری تلاش کرده و نتیجه ای نگرفته اید، توصیه می شود که از نظر پزشکی، این مشکل را پیگیری کنید.

چگونه باردار شویم ؟ سریع تر و بهتر

اگر در روز تخمک گذاری یعنی زمانی که بدن شما، تخمکی را آزاد می کند و یا در روزهای قبل، رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری شما افزایش پیدا می کند. آزمایشات تخمک گذاری، میزان افزایش هورمون لوتئینیزه (LH) که 24 تا 36 ساعت قبل از تخمک گذاری ترشح می شوند را تعیین می کنند.

تست تخمک گذاری به محض اقدام برای باردار شدن، به شما کمک خواهد کرد که از چرخه قاعدگی خود اطلاع پیدا کنید و هرگونه بی نظمی را در طول سیکل های خود، به سرعت مورد شناسایی قرار دهید. از آنجایی که تست تخمک گذاری ممکن است نتواند استرس شما را به طور کامل از بین ببرد، اما اعتماد به نفس شما را برای بارداری افزایش می دهد.

تست های تخمک گذاری حداقل در 99٪ موارد قادر به تشخیص دقیق هورمون LH می باشند. اگر بعد از سپری کردن سه دوره عادت ماهیانه، قادر به تشخیص زمان تخمک گذاری (اوج باروری) نباشید، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا سن، می تواند بر توانایی من برای باردار شدن تاثیر بگذارد؟

اگر بیشتر از ۳۵ سال سن دارید، شاید فقط به شش ماه تلاش برای باردار شدن نیاز داشته باشید و اگر ۴۰ سال یا بیشتر سن دارید، پیشنهاد می شود که قبل از تصمیم برای بچه دار شدن، به پزشک مراجعه کنید. دلیل متفاوت بودن نظریه ای که درباره سن، در بالا مطرح شد این است که سن یک عامل اصلی و مهم در احتمال بارداری شما می باشد. قدرت باروری طبیعی در زنان، در اواخر دهه ۲۰ سالگی آنها شروع به کم شدن می کند، به این دلیل که تخمک های کمتری دارند و کیفیت تخمک های باقیمانده، احتمالا از زمانی که جوانتر بوده اند، کمتر می باشد.

پس از سن ۳۵ سالگی، تعداد و کمیت تخمک، در سطح وخیم و بحرانی قرار می گیرد و بعد از سن ۴۰ سالگی نیز شانس بارداری بسیار کاهش پیدا می کند. این نکته نه تنها برای بارداری طبیعی مهم است بلکه به امر بارداری نیز کمک می کند. براساس گزارش سازمان باروری و جنین شناسی انسانی، در حدود ۹۵% از زنان ۳۵ ساله که رابطه جنسی منظم و حفاظت شده ای داشته باشند، پس از سه سال تلاش، باردار می شوند، اما در مورد زنان ۳۸ ساله، تنها ۷۵% از آنها باردار خواهند شد.

آیا استرس بر روی باروری تاثیر می گذارد؟

استرس احتمالا تاثیر کمی بر قابلیت باروری زنان می گذارد. مطالعات نشان داده اند که ورزشکاران زبده و زنانی که تولید هورمون زنانه به دلیل وجود اختلالات تغذیه ای و پایین بودن وزن، در آنها پائین است، هورمون های استرس شان، فعال می شوند که بر توانایی آنها در آزاد کردن تخمک، تاثیر می گذارد.

با این حال، استرس های معمولی روزمره ممکن است تاثیر چندانی بر توانایی شما برای بارداری نداشته باشد. معمولا شرایطی که باعث استرس می شوند، کوتاه و گذرا هستند و تاثیر مداومی بر باروری شما نمی گذارند. گفته شده بود که استفاده از تست های تخمک گذاری در زمان آمیزش و در روزهای باروری، می تواند استرس زا باشد اما مطالعات نشان داده اندکه استفاده از این تست ها آنقد رها هم استرس زا نیست و بیش از 77% زنانی که از این تست ها استفاده کرده بودند، باردار شده بودند.

10 نکته مفید که به باردار شدن شما کمک می کند

آیا تصمیم گرفته اید که خانواده تشکیل دهید و یا قصد دارید دوباره باردار شوید؟ توصیه های یک متخصص بارداری به شما کمک می کند و باعث می شود که دوران بارداری سالمی داشته باشید. در این مقاله، 1۰ نکته مفید که باید از آنها آگاهی داشته باشید، آورده شده است که به شرح زیر می باشند:

پس از توقف پیشگیری از بارداری، مقداری زمان لازم است تا دوره های قاعدگی به حالت طبیعی و عادی خود برگردند. داشتن رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری، به شما در روند سریع بارداری کمک می کند. یکی از دو زوجین می توانند در وقت نامناسبی از نظر تخمک گذاری، اقدام به بارداری کنند. تست های تشخیص تخمک گذاری می توانند در تعیین روزهایی که بیشترین باروری را دارید به شما کمک کنند. توقف پیشگیری از بارداری

زمانی که روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم های زنانه و مردانه، کلاهک، دیافراگم و روش های تنظیم طبیعی خانواده را متوقف می کنید، روند تخمک گذاری و چرخه قاعدگی و باروری شما، تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. با استفاده از روش های ترکیبی دیگری مانند قرص ها و تزریقات ضد بارداری، میتوان پس از توقف پیشگیری از بارداری، روند تخمک گذاری و چرخه قاعدگی را به حالت طبیعی برگرداند. بعضی از زنان بدون هیچ دلیلی، نمی خواهند فورا بچه دار شوند و تمایل دارند که چند ماهی قبل از تلاش برای بارداری، منتظر بمانند تا چرخه طبیعی قاعدگی شان دوباره شروع شود و با مصرف اسید فولیک، بدن خود را به طور کاملی، برای بارداری آماده کنند.

چگونه باردار شویم

باروری با داشتن یک رابطه جنسی در زمان مناسب

آیا می دانستید که همیشه یکی از زوجین، به منظور باردار شدن، در زمان نامناسبی اقدام به داشتن یک رابطه جنسی می کند؟ این نکته را باید بدانید که تنها چند روز در ماه وجود دارد که یک زن می تواند باردار شود. داشتن رابطه جنسی در روز تخمک گذاری (زمانی که بدن یک تخمک را آزاد می کند) یا در روز های منتهی به تخمک گذاری، شانس شما را برای بارداری بیشتر خواهد کرد. احتمالا این مطلب را شنیده اید که چرخه متوسط قاعدگی، ۲۸ روز طول می کشد و تخمک گذاری در روز چهاردهم اتفاق می افتد. این هر دو عدد، فقط میانگین اعدادی هستند که گزارش شده اند. حقیقت این است که اغلب دوره های قاعدگی زنان با این میانگین، تطابق نمیکند. پیگیری آزمایش تخمک گذاری به شما کمک می کند تا طول مدت دوره قاعدگی و زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنید و نه فقط حدس بزنید.

مصرف اسید فولیک

مصرف مکمل اسید فولیک به شما کمک می کند تا از بروز نقص لوله عصبی در کودک مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری کنید. برای مثال، در انگلستان مامور ارشد پزشکی دولت توصیه می کند زنانی که قصد بارداری دارند و یا زنانی که باردار هستند، هر روز یک عدد مکمل اسید فولیک حاوی ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک را مصرف کنند. بهترین حالت مصرف اسید فولیک، سه ماه قبل از بارداری و در طول سه ماهه اول بارداری می باشد. اگر رژیم غذایی سالمی را داشته باشید و غذاهای سالمی بخورید، میتوانید مقداری اسید فولیک را از غذاهایی مانند غلات صبحانه غنی شده، لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز و آب پرتقال دریافت کنید، اما مهم است که به مصرف اسید فولیک ادامه دهید چرا که تامین اسید فولیک مورد نیاز برای بدن، فقط از طریق خوردن مواد غذایی، بسیار سخت و دشوار است.

باروری با خوردن غذاهای سالم

به منظور اینکه بارداری خود را به بهترین شکل ممکن شروع کنید، لازم است که حتی قبل از شروع تخمک گذاری، به طور منظم و متعادل غذا بخورید و از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فود ها را نیز به کناری بگذارید. دقت داشته باشید که رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

کربوهیدرات ها

غلات کامل، پاستا، برنج و غلات و حبوبات، از نان سفید، کیک ها و کلوچه ها بهتر هستند.

میوه و سبزیجات

سعی کنید که پنج وعده میوه را در روز بخورید و به یاد داشته باشید که میوه و سبزیجاتی که پر رنگ هستند، مواد مغذی بیشتری دارند.

چگونه باردار شویم

پروتئین

شما پروتئین مورد نیاز خود را از گوشت، ماهی، تخم مرغ، عدس و لوبیا میتوانید دریافت کنید.

شیر و محصولات لبنی

شیر و محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند که برای رشد استخوان ها بسیار مهم می باشد.

چربی

سعی کنید چربی مورد استفاده خود را از منابع گیاهی مانند روغن زیتون و یا از ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین یا ماهی خال مخالی تامین کنید.

از خوردن بعضی غذاهای خاص باید پرهیز کنید

تخم مرغ خام و گوشت یا صدف خام و یا نیم پز

این دسته از مواد غذایی ممکن است حاوی باکتری سالمونلا یا سایر موجودات زنده ای باشند که می توانند منجر به مسمومیت غذایی شوند.

مواد لبنی غیر پاستوریزه، جگر و مغز و سایر مخلفات

این گونه از غذاها ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند که می توانند منجر به سقط جنین یا تولد نوزاد مرده شوند.

جگر و یا سایر محصولات وابسته به جگر

این نوع مواد غذایی، دارای مقدار زیادی ویتامین A هستند که ممکن است برای نوزاد در حال رشد، ضرر داشته باشند، بنابراین از مصرف آنها باید پرهیز کنید.

مکمل های ویتامین که فاقد برچسب استفاده در دوران بارداری هستند

ویتامین ها و مکمل ها را فقط باید در صورتی مصرف کنید که بر روی جعبه آنها قید شده باشد که مصرف آنها در دوران بارداری خطری ندارد. به این دلیل که برخی از ویتامین ها، اگر به مقدار زیادی مصرف شوند، برای نوزاد در حال رشد، بسیار خطرآفرین هستند. همانطور که قبلا گفته شد، مصرف اسید فولیک را مهم و جدی بگیرید، بنابراین آن را به عنوان یک مکمل خریداری کنید و یا مکمل هایی را خریداری کنید که مخصوص دوران بارداری هستند.

در مورد مصرف دارو، دقت داشته باشید

قبل از مصرف هر گونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید، همچنین در مورد قطع کردن هر نوع دارویی که مصرف می کنید نیز با پزشک خود صحبت کنید. در صورت نیاز به مصرف هرگونه داروی غیر تجویزی، داروساز را از باردار بودن خود، مطلع کنید. حتی داروهای ساده ای مانند اسپری های ضد انعقاد بینی، زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که در زمان بارداری نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

برای باروری بهتر، مراقب بیماری توکسوپلاسموز باشید

سبزیجات شسته نشده، گوشت های نیم پز و مدفوع گربه، خطر ابتلا به توکسوپلاسموز را به دنبال دارند که می تواند منجر به سقط جنین، تولد نوزاد مرده و یا وارد شدن آسیب و صدمه ای به نوزاد شود؛ بنابراین میوه و سبزیجات را همیشه بشویید، گوشتی را فقط بخورید که کاملا پخته شده باشد و در هنگام باغبانی یا خالی کردن ظرف مدفوع گربه، از دستکش استفاده کنید.

داشتن تناسب اندام و نگه داشتن و حفظ وزن سالم

بارداری فشار زیادی را بر روی بدن شما وارد می کند بنابراین داشتن تناسب اندام قبل از بارداری، به دوران بارداری شما کمک خواهد کرد. اگر قبل از باردار شدن، دارای تناسب اندام و وزن مناسبی هستید، داشتن فعالیت در زمان بارداری، برایتان بسیار آسان و راحت خواهد بود. ورزش کردن به بهتر شدن خلق و خو و افزایش سطح انرژی شما کمک می کند. همچنین باعث کاهش استرس می شود که کم شدن استرس در زمان بارداری، چیز خوبی است. داشتن وزن سالم به باردار شدن شما کمک می کند، بنابراین بهترین کار این است که قبل از اقدام برای بارداری، وزن مناسب و ایده آلی داشته باشید. پزشکتان می تواند اطلاعاتی را درباره داشتن وزن سالم در اختیار شما قرار دهد.

سیگار کشیدن، مصرف دارو های مخدر و نوشیدن الکل را ترک کنید

بهترین روش برای ترک سیگار، مصرف دارو های مخدر و الکل زمانی است که قصد باردار شدن دارید و یا اینکه دوران بارداری خود را سپری می کنید. در صورت مصرف سیگار یا دارو های مخدر، ترک کردن آنها، شانس داشتن یک بارداری سالم و یک نوزاد سالم را بهبود می بخشد.

نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند منجر به وارد شدن آسیب طولانی مدت به نوزادتان شود و با نوشیدن بیشتر مشروبات الکلی، ریسک ابتلا به خطر نیز بیشتر می شود. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، مطمئن ترین راه، مصرف نکردن الکل است تا ریسک ابتلای نوزاد به برخی ناهنجاری ها به حداقل برسد. در صورتی که قصد باردار شدن دارید و همسر شما سیگار، الکل و یا مواد مخدر مصرف می کند، مهم است که مصرف تمام این مواد را به کناری بگذارد. علاوه بر اثرات ثانویه ای که این مواد بر روی شما میگذارند، سیگار، مواد مخدر و الکل می توانند تاثیر منفی و نامطلوبی را نیز بر کیفیت اسپرم بگذارند.

باروری و تزریق واکسن سرخجه

سرخجه که با نام سرخجه آلمانی نیز شناخته می شود، می تواند به طور خیلی جدی بر روی نوزادان متولد نشده تاثیر بگذارد. اگر قصد بچه دار شدن دارید، در برابر سرخجه، کاملا از خود محافظت کنید. درباره تاریخچه واکسیناسیون خود با پزشکتان صحبت کنید.

چگونه باردار شویم

بهینه سازی سلامت و بهداشت واژن و استفاده از لیزکننده های مناسب اسپرم

خشکی واژن از آنچه که فکر می کنیم، خیلی رایج تر است. تحقیقی که در بین 11 کشور و بر روی بیش از 6500 زن انجام گرفت، نشان می دهد که 18% زنان بالای سن 18 تا 34 سال، به طور دائم یا گاهی اوقات، خشکی واژن را تجربه می کنند.

این حالت در زمان تلاش برای باردار شدن، می تواند بدتر از آن چیزی باشد که تصور می شود و گویی با یک کودک، رابطه جنسی برقرار شده است. لیز کننده های بسیاری در دسترس هستند که می توانند برای اسپرم ضرر داشته باشند، پس حتما از یک لیز کننده مناسب و بدون خطر برای اسپرم، استفاده کنید.

در صورت هرگونه ترشح غیرعادی از واژن، ارزش دارد که با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید. عفونت های رایج واژن مانند واژینوز باکتریال یا برفک، به راحتی قابل درمان هستند و تلاش برای بچه دار شدن را آسان تر می کند.

با شریک زندگی خود از لحاظ احساسی ارتباط برقرار کنید

در اینجا چند روش برای کمک به همسرتان برای تولید اسپرم سالم ذکر میکنیم که عبارتند از:

حفظ تناسب اندام و سلامتی

همسر شما باید تا جایی که برایش امکان دارد فعالیت داشته باشد، مصرف الکل را کاهش دهد، سیگار کشیدن را ترک کند و غذاهای سالمی را بخورد.

باروری و استفاده از لیز کننده مناسب اسپرم

خاطر جمع باشید که هرنوع لیز کننده ای، اسپرم کش یا سمی نیست. شما میتوانید لیزکننده های مناسب و بدون خطر برای اسپرم را که به طور خاصی فرموله شده اند، خریداری کنید.

بیضه ها را سرد و خنک نگه دارید

همسر شما باید از لباس زیر گشاد استفاده کند و از حمام آب داغ دوری کند. رسیدن گرمای زیاد و طولانی مدت به بیضه ها، می تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد.

چه مدت زمان برای باروری لازم است؟

بسیاری از زوج ها اینگونه تصور می کنند که خیلی سریع باردار خواهند شد. با این حال، برای زوجینی که زیر 35 سال سن دارند و از سلامتی کاملی برخوردار هستند، یک سال طول می کشد تا باردار شوند و این روند کاملا طبیعی است. بیشتر از یک سوم زوجین سالم، در اولین ماه تلاش برای بارداری، موفق می شوند که باردار شوند.

اگر زیر ۳۵ سال سن دارید و از نظر سلامتی در وضعیت خوبی هستید، یک سال طول می کشد تا باردار شوید و این کاملا طبیعی است. اگر سن بالای 35 سال داشته باشید، روند بارداری طولانی تر می شود. 75% زنان 38 ساله که رابطه جنسی منظم و حفاظت شده ای ندارند، پس از سه سال تلاش، می توانند باردار شوند.

یکی از زوجین ممکن است که در زمان نامناسبی، اقدام به بارداری کنند زیرا شما فقط میتوانید در چند روز قبل و در روز تخمک گذاری، باردار شوید و داشتن آمیزش، در این بازه زمانی، مهم است. اینطور تخمین زده می شود که تقریبا یک زوج از هر هفت زوج، از نظر باروری دچار مشکل هستند.

تست های تشخیص تخمک گذاری حداقل می توانند ۹۹% افزایش هورمون لوتئینیزه (LH) را که ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد را تشخیص دهند. داشتن استرس شدید، تحت هیچ شرایطی، خوب نیست، مگر این که پریود یا فعالیت جنسی شما را قطع کند و استرس نباید مانع از بارداری شما شود.