توسعه داروی مهارهپاتیت A با ترکیب روش‌های تجربی و محاسباتی


توسعه داروی مهارهپاتیت A با ترکیب روش‌های تجربی و محاسباتی

تهران- ایرنا- گروهی از محققان چینی با ترکیب روش‌های تجربی و محاسباتی، موفق به توسعه یک دارو برای مهار ویروس هپاتیت نوع A شدند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این مطالعه نشان می‌دهد نوعی ترکیب که عمدتا برای درمان سرطان سر و گردن کاربرد دارد، می‌تواند به عنوان یک مولفه کلیدی در درمان عفونت ویروس هپاتیت نوع A عمل کند.
به التهاب کبد، هپاتیت گفته می‌شود. التهاب کبد می‌تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است، ولی عفونت‌های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری‌های خود ایمنی نیز از دلایل ابتلا به هپاتیت محسوب می‌شوند.
تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.
بر اساس آمار منتشر شده در این مطالعه، سالانه حدود 1.5 میلیون نفر به هپاتیت نوع A مبتلا می‌شوند و تعداد قابل ملاحظه‌ای از بیماران جان خود را از دست می‌دهند.
محققان به تازگی چهار آنتی‌بادی خنثی‌کننده ویروس هپاتیت A را معرفی‌کرده‌اند که با غیرفعال‌کردن توانایی ویروس در اتصال به سلول میزبان، این عفونت را مهار می‌کند. در واقع این دستاورد با مطالعه دقیق ساختار ویروس هپاتیت A با استفاده از میکروسکوپ الکترونی حاصل شده است. سپس با استفاده از مدل‌سازی‌های مولکولی یک مهارکننده به نام golvatinib شناسایی شده است.
محققان معتقدند ترکیب روش های تجربی و محاسباتی در طراحی داروهای موثر برای درمان هپاتیت موثر است.
نتایج این مطالعه در نشریه PLOS Biology منتشر شده است.
علمی **9259**1485

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟