نسخه خالی


نسخه خالی

موضوع انتخاب برند شهر زنجان از سال 94 در قالب سه مرحله تدوین شد اما با وجود پیگیری‌های صورت گرفته، مرحله پایانی آن به دلیل اختلاف سلیقه‌ مسئولان تاکنون عملیاتی نشده است.

چند سال پیش موضوع انتخاب برند شهری زنجان بنا به درخواست مسئولان رده بالای استان و همراهی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در دستور کار قرار گرفت.
در راستای اهمیتی که برند شهری می‌تواند در رونق و توسعه اقتصادی شهر داشته باشد، پروژه فرآیندسازی برند شهری بر مبنای مدل BAV و طی سه مرحله «امکان‌سنجی برند شهری و زیرساخت‌های آن»، «هویت‌سازی برند شهری و زیرساخت‌های آن» و «پیاده‌سازی برند شهری و زیرساخت‌های آن» پیگیری شد.
این روند با انعقاد قراردادهایی بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به‌عنوان کارفرما و شرکت فرآیندسازان وانیا به‌عنوان مشاور و مجری در دستور کار جدی قرار گرفت.
نهایی‌سازی سند برند استراتژیک شهری زنجان با محوریت رونق و توسعه اقتصادی با بررسی اسناد بالادستی و مشارکت نخبگان و مسئولان شهری از جمله اهداف اصلی و مهمی بود که مجریان ملزم به پیگیری آن شدند.
فرآیندسازی برند شهری زنجان در خرداد ماه سال94 آغاز و مسئولان ذی‌ربط در اولین گام با برگزاری کارگاه‌های آموزشی سررشته امور را به دست گرفتند. این روال با اقدامات پژوهشی ادامه پیدا کرد.
در فاصله خرداد تا آبان ماه سال 94 مشخص گردید که آمادگی مطلوبی بین مدیران و بدنه شهر برای خلق برند وجود دارد. نتیجه این بررسی‌ها نشان داد که امکان معرفی برند استراتژیک ملی برای شهر زنجان مبتنی بر تلفیقی از ویژگی‌ها و مزیت ویژگی‌های ارگانیک و الگوهای استراتژیک مصوب دولتی، متناسب با فرهنگ مردم شهر زنجان وجود دارد.
مجریان پروژه، پس از بررسی‌های به عمل آمده مرحله اول، مرحله دوم را در اسفند 94 کلید زدند و در نخستین گام، سمینار آموزشی «زنجان ما، نگاه نو تدبیر شهر» با حضور استاندار وقت، رؤسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و شورای شهر زنجان و همچنین جمعی از مدیران و مسئولان، دانشگاهیان، فعالان بخش خصوصی، کارآفرینان، نخبگان، صاحب نظران و کارشناسان برگزار کردند.
در گام بعدی، ساختار شورای عالی مشورتی برند شهری زنجان و شیوه‌نامه تشکیل و اداره جلسات تدوین و شورا تشکیل شد.
در نهایت پروژه فرآیندسازی برند شهری زنجان تا پایان مرحله دوم آن در طول فرآیندی یک ساله برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا در آمد ولی با وجود اقدامات کارشناسی‌شده صورت گرفته، پروژه انتخاب و معرفی برند شهری زنجان پیش از رسیدن به مرحله پایان بی‌نتیجه ماند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در این باره به صدای زنجان می‌گوید: چند سال پیش مجریان، در این مطالعات روحیات مردم و نحوه پذیرش برند شهری در ذهنیت مردم را استخراج و با در نظر گرفتن موقعیت‌های موجود، برند شهری را تبدیل به سند کردند اما بنا بر ملاحظاتی که صورت گرفت و از آنجایی که مدیران در توقف، رشد و کند بودن روند پروژه‌ها تاثیرگذار هستند، مدتی متوقف شد اما ما امیدواریم با نگاه مثبتی که استاندار فعلی به موضوع تعریف برند شهری زنجان دارند تا آذر ماه سال جاری ادامه اجرای پروژه از سر گرفته شود.
با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهر زنجان و موقعیت استراتژیکی استان ضروری‌ است تا مسئولان با دیدگاه‌های توسعه‌ای خود در راستای محقق شدن اهداف توسعه اقتصادی گام برداشته و با پافشاری برای انتخاب برند شهری زنجان به سمت اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا حرکت کنند.
عضو تیم پژوهشی پیشنهاد برند شهری زنجان نیز برند را تدبیری برای مدیریت شهری عنوان می‌کند و معتقد است: برند مبحثی است که این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی را در کنار هم قرار گرفته و زندگی حول این تدبیرها ساماندهی شود.
عبداله گیویان به صدای زنجان می‌گوید: برند ساختنی نیست بلکه نگاهی به آینده است تا با بهره‌گیری از داشته‌های موجود و ساماندهی آن‌ها به نحوی که زایندگی شهر تداوم پیدا کند. هر مکان و منطقه می‌تواند صاحب برند شود با این شرط که اراده و مدیریت مجموعه با هدفی که تدوین کرده، تحققش را ممکن و عملی سازد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هم اعتقاد دارد که شهرهای موفق در حوزه تدوین برند پس از تعریف برند شهری، تمام جریانات را در این مسیر، بسیج و هماهنگ کردند و با ایجاد هم‌افزایی در بخش­های مختلف توانسته‌اند به اهداف توسعه‌ای خود برسند.
به گفته غلامحسین جمیلی، بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا که امروزه به ‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه کشورشان مطرح می‌باشند، در گذشته‌های نه ‌چندان دور مشکلات عدیده‌ای داشته‌اند اما با استفاده از فرصت‌های موجود و استعدادهای ذاتی این شهرها، مسیر توسعه با تدوین طرحی برای معرفی برند شهری در این مناطق شکل گرفت تا جایی که توانستند برای کشور خود نیز جایگاه مناسبی ایجاد کرده و زمینه را برای رشد و توسعه، آبادانی و شکوفایی فراهم نمایند. بهره‌مندی از فرصت‌ها و کشف استعدادهای ذاتی در قالب تدوین سند برند شهری در شهرهایی مانند نیویورک، کوالالامپور، بارسلونا و توکیو نمونه بارز این سخن می‌باشد.
فاز اول مطالعات مربوط به برند شهری این بود که آیا شهر زنجان اساساً می‌تواند صاحب برند باشد یا نه و آیا موضوع از سوی مردم، مسئولان، استعدادهای شهر و سایر مولفه‌های پیش‌نیاز شکل‌گیری یک برند شهری پذیرفته می‌شود یا نه!
در مطالعات اولیه انجام شده و با مثبت بودن نتیجه این بررسی‌ها، مطالعات بسیار مفصل و جامعی، منطبق با الگوهای بین‌المللی اعم از انجام نظرسنجی، مطالعه اسناد بالادستی و چشم‌اندازهای آینده، ارزیابی تفکرات و روحیات مردم و بسیاری از مسائل دیگر در دستور کار قرار گرفت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران که از طرفداران تعریف برند شهری برای زنجان با اشاره به پتانسیل‌های موجود شهر است، تصریح می‌کند: پس از ارائه عمومی این برند، تمامی استعدادهای بالقوه و بالفعل زنجان در مسیر تحقق برند شهری بکار گرفته می‌شود و مردم نیز برای تحقق اهداف این برند تلاش می‌کنند.
گیویان، عضو تیم پژوهشی پیشنهاد برند شهری زنجان با بیان اینکه شهر زنجان در حوزه برند شدن ظرفیت‌های مطلوبی دارد، معتقد است: به شخصه به اینکه رونق اقتصادی بدون تفکر مبتنی بر برندینگ ممکن است، تردید دارم. تحقق رونق اقتصادی پایدار بدون داشتن نقشه راه و آرمان‌هایی که در قالب برند می باشد یا غیرممکن است و یا دشوار است و یا کاملاً اتفاقی است.
دکتر گیویان در ادامه به تلاش‌های صورت گرفته برای معرفی برند شهری زنجان توسط صاحب‌نظران و کارشناسان اشاره می‌کند و می‌گوید: پیشنهادات خود را برای برند که مبتنی بر تفکرات اقتصای و رونق کسب و کار و توسعه شهر است اعلام کرده‌ایم اما اجراشدن این نتایج مستلزم تصویب مدیریت شهری است چرا که برند شهری باید با سازوکارهای مدیریت شهری تناسب داشته باشد.
بنا بر اظهارات رئیس اتاق بازرگانی استان شورای عالی برند حداکثر تا 2 ماه آینده با حضور مسئولان و صاحب‌نظران به منظور مدیریت راهبردی برند شهری تشکیل جلسه خواهد داد تا پس از بررسی برند معرفی شده توسط مسئولان مدیریت شهری و انطباق آن با سازوکارهای تعریف شده، پروژه متوقف شده برند شهری زنجان با موفقیت به ایستگاه آخر برسد.

* روزنامه صدای زنجان، 98،2،11.
3088

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول