ماجرای شایعه بمب‌گذاری در مشهد/ اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات شرط‌گذاری کنند!/ مشخص نیست سود واردات کالا به جیب چه کسانی می‌رود


ماجرای شایعه بمب‌گذاری در مشهد/ اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات شرط‌گذاری کنند!/ مشخص نیست سود واردات کالا به جیب چه کسانی می‌رود

یک کارشناس اقتصادی تأکید کرد مخالفت رهبرانقلاب با برداشت بی‌رویه دولت از صندوق توسعه ملی دوراندیشانه بود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

ماجرای شایعه بمب‌گذاری در مشهد/ اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات شرط‌گذاری کنند!/ مشخص نیست سود واردات کالا به جیب چه کسانی می‌رود

کیهان

شما در موضع اتهام هستید نه شرط‌گذاری

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان می‌گوید اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات شرط‌گذاری کنند.

روزنامه سازندگی از قول علی صوفی نوشت: «ناکارآمدی، نارضایتی را به همراه آورد. مجلس و دولتی که به نام اصلاح‌طلبان بودند، انتظارات مردم و خود اصلاح‌طلبان را برآوده نکردند.

حالا طبیعتاً اصلاح‌طلبان باید با آسیب‌شناسی‌ای که می‌کنند رویکردشان را تغییر دهند. در حال حاضر ما از فضای دوقطبی چند سال پیش فاصله زیاد گرفته‌ایم اکنون مردم دچار مشکلاتی شده‌اند و بخشی از این مشکلات را ناشی از محقق نشدن انتظاراتشان از سوی اصلاح‌طلبان می‌دانند و انتظار دارند که در آینده این انتظارات برآورده شود.

این خواسته مردم و عملکرد نیروهایی که با نام اصلاح‌طلبی وارد قدرت شده‌اند باعث می‌شود که اصلاح‌طلبان در رویکرد خودشان تجدیدنظر کنند. بنابراین خود به خود این یک نوع شرط‌گذاری را به همراه دارد. برای حاکمیت همیشه مشارکت حداکثری مهم بوده است و همیشه این استراتژی را دنبال کرده است و اصلاح‌طلبان همیشه از نیروهایی بوده‌اند که این مشارکت حداکثری را تحقق بخشیده‌اند.

در حال حاضر وضعیت جامعه به شکلی است که اصلاح‌طلبان حتی اگر خودشان هم بخواهند با رویکرد قبلی و با وجود نظارت استصوابی، نمی‌توانند مشارکت حداکثری را برای حاکمیت به همراه بیاورند.

یعنی اصلاح‌طلبان به شرطی می‌توانند مردم را دعوت به شرکت در انتخابات کنند که با یک لیست قابل توجه متشکل از نیروهای دست اول خود وارد انتخابات شوند. لیستی که صددرصد آن متشکل از اصلاح‌طلبان و همراه با هویت اصلاح‌طلبی باشد تا به اتکا به این لیست به مردم قول دهند که این نیروها می‌توانند در مجلس در جهت منافع آنها قدم بردارند و برطرف‌کننده مشکلات و خواسته‌های آنها باشند.»

ادعای این وزیر دولت اصلاحات در حالی است که اصلاح‌طلبان به اعتبار خسارت‌های وارده به برنامه هسته‌ای، اقتدار و امنیت ملی و اقتصاد و معیشت مردم در همین چند سال مسندنشینی، باید پاسخگو باشند و در قبال برخی اقدامات حتماً باید مؤاخذه شوند (به عنوان نمونه واگذاری رانتی ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی). بنابراین این طیف اکنون در موضع اتهام و مجرمیت است و به همین دلیل کمترین صلاحیتی برای شرط‌گذاری ندارد.

آنها ضمناً به اعتراف خود، یک دروغ بزرگ دیگر در کنار انبوه دروغ‌های دیگر به مردم گفته‌اند و آن اینکه؛ کسانی را به مردم به عنوان حلال مشکلات در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری معرفی کرده‌اند که به اذغان خودشان فاقد کفایت و توانایی و صداقت بوده‌اند. از کجا معلوم، همین جفا به مردم، مجدداً از سوی اصلاح‌طلبان «تَکرار» نشود.

آرمان: مخالفت با برداشت بی‌رویه از صندوق توسعه ملی دوراندیشانه بود

یک کارشناس اقتصادی تأکید کرد مخالفت رهبرانقلاب با برداشت بی‌رویه دولت از صندوق توسعه ملی دوراندیشانه بود.

بهمن آرمان در روزنامه آرمان نوشت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در سخنان خود درپاسخ به تقاضای دولت مبنی بر برداشت حدود ۲/۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی عنوان کردند، تقاضای دولت نه تنها مغایر با منافع ملی، بلکه عدم داشتن تخصص کافی در زمینه مسائل اقتصادی و حتی فلسفه چگونگی ایجاد حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی است، زیرا اگر وزیر اقتصاد یا رئیس سازمان برنامه و بودجه که چنین تقاضایی را از مقام معظم رهبری کرده بودند، مختصری از مفاد قانون تأسیس صندوق توسعه ملی را خوانده بودند چنین درخواستی مطرح نمی‌کردند.

پیش از این به دلیل اهمیت کنترل آب‌های مرزی که بالغ بر چهارمیلیارد متر مکعب است و به سمت کشورهای همسایه می‌رفت، دولت وقت از مقام معظم رهبری درخواست برداشت ۸ میلیارد دلار کرد در مورد طرح مقام معظم رهبری به نام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، دولت با وجود اینکه این طرح اصولاً طرحی ارزبر نیست، با برداشت ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ایشان به ناچار پذیرفتند، هرچند این‌بار هزینه‌ها ریالی بودند و نیازی به ارز نبود ولی متأسفانه برخی دخالت‌ها باعث شد علاوه بر اینکه کار کارشناسی کافی توسط متخصصان در مورد این امر صورت نگیرد دست به اقداماتی زدند که این اقدامات نه‌تنها منافعی برای کشاورزان نداشته، بلکه با کاستی‌های بسیار زیادی همراه بوده که بخش بزرگی از آنچه انجام شد در سیل اخیر خوزستان نابود شد.

البته این طرح در حد ۲۹۰ هزار هکتار آن‌هم به‌صورت ناقص اجرا شده و طبیعتاً رهبر معظم انقلاب که تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد این مسئله هستند گزارش‌هایی مربوط به کاستی‌های اجرایی در هزینه‌کرد حدود ۷۰۰ میلیون دلار که تا به‌حال هزینه شده، دریافت کردند. طبیعتاً این‌بار به‌راحتی با برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل موافقت نکردند.

فلسفه ایجاد حساب ذخیره ارزی در ایران از طرف دولت وقت در برنامه سوم توسعه اقتصادی پیشنهاد نشد و این نمایندگان مجلس بودند که با گنجاندن تبصره‌ای حساب ذخیره ارزی را به‌وجود آوردند که این حساب ذخیره ارزی دارای چارچوب مشخصی بود؛ یعنی اگر درآمد پیش‌بینی شده ناشی از فروش نفت‌خام در ۶ ماهه نخست سال به‌میزان رقم پیش‌بینی شده نبود، دولت حق داشت تا سقف ۵۰ درصد از موجودی حساب ذخیره ارزی را برداشت کند ولی پس از آن بر پایه مطالعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام داد مشخص شد دولت اصلاحات حساب ذخیره ارزی را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده و عملاً با وجود افزایش درآمدهای نفتی به‌طور غیرقانونی ۸۲ درصد از ورودی به‌حساب ذخیره ارزی را برای هزینه‌های جاری خود برداشت کرده و مقدار کمی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های مولد پرداخت شد.

درحال حاضر طبیعتاً مقام رهبری اطلاعاتی دارند و برپایه آن اطلاعات به دولت دستور دادند که شما اول راهکارهای دیگر را مورد بررسی قرار دهید و بعد تقاضای برداشت از صندوق توسعه ملی کنید؛ زیرا در شرایط فعلی که کشور در تحریم اقتصادی قرار دارد ما به پشتوانه ارزی نیاز داریم، بنابراین تصمیم بسیار بجایی بوده است.

شورای آتلانتیک: ممکن است ترامپ قربانی رفتار خود علیه ایران شود

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تأکید کرد قمار ترامپ روی صادرات نفت ایران جواب نمی‌دهد. در گزارش شورای آتلانتیک آمده است: دولت ترامپ اعلام کرده که معافیت از تحریم‌های نفتی بعد از دوم ماه مه تجدید نمی‌شوند. اما این اتفاق می‌تواند برای بازار جهانی نفت عواقبی داشته باشد. این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ توانایی خود را برای تحمیل تحریم‌ها و حذف ناگهانی بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از بازار بیش از اندازه دست بالا گرفته باشد.

تحریم‌های کنونی در قانون تدوین شده در پایان سال ۲۰۱۱ و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ریشه دارد؛ ایالات متحده از آن زمان در حال توسعه «تحریم‌های ثانویه» بوده که به معنای تهدید تحریم علیه شرکت‌های کشورهای ثالث در معامله با ایران به ویژه در بخش نفت است. قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۱۲ که در سال ۲۰۱۱ تصویب شد، یک استثنای کلیدی را شامل می‌شد که معافیت از تحریم‌ها در صورت کاهش قابل توجه سطح خرید بود. دولت ترامپ و کنگره همان حالت استثنا را هم هدف تحریم‌های متعدد از جمله تهدید به تحریم علیه آنهایی که با ایران برای خرید محصولات نفتی معامله می‌کنند، قرار دادند.

طبق برآوردهای وزارت امور خارجه ایالات متحده، روزانه حدود ۱ میلیون بشکه نفت ایران وارد بازار جهانی شده است.

پمپئو به وضوح اعلام کرد که دولت ترامپ قصد تجدید معافیت‌ها را ندارد. با این وجود، برخی پیش‌بینی کرده‌اند که ایران از ماه فوریه ۱/۲۵ میلیون بشکه در روز صادر کرده است. حذف این میزان نفت خام از بازار تا ۲ ماه مه می‌تواند به شدت بر بازار جهانی و قیمت نفت خام تاثیر بگذارد. در حقیقت، همان روزی که پمپئو از عدم تمدید معافیت از تحریم‌ها خبر داد، قیمت نفت خام ۳ درصد افزایش یافت و ظاهراً بیانیه کاخ سفید در بعد ازظهر آن روز که بر همکاری با عربستان سعودی و امارات متحده عربی تمرکز داشت، برای آرام کردن بازارهای جهانی صادر شد.

با این حال به نظر می‌رسد که پمپئو و گروه او قصد عقب‌نشینی از شرط‌بندی خود را ندارند. پمپئو به وضوح اعلام کرد که هیچ معافیتی اعطا نخواهد شد. با این حال، اعلام هم نکرد که از سوم ماه مه تحریم‌های جدیدی بر واردات محصولات نفتی ایران اعمال می‌شود. این فاصله‌گذاری در اظهارات بعدی برایان هوک نماینده ویژه برای ایران بیشتر مشخص شد. هوک در کنفرانس خبری بعد از اظهارات پمپئو از پاسخ به سؤالات درباره تحریم واردات نفتی به ویژه در ارتباط با قراردادهایی که پیشتر امضا شده، خودداری و تاکید کرد که پمپئو پیشتر پاسخ این سؤال را داده است!

به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه سعی دارد پیش از پاسخ به سؤالات اینچنینی و برای رسیدن به توافق با وارد کنندگان نفت ایران، برای خود وقت بخرد. این انعطاف پذیری احتمالاً در برخورد با واردکنندگان کلیدی مانند چین، هند و ترکیه ضروری است.

به هر حال، هرگونه درک مشترکی بین دولت‌ها در صورتی که همه طرفین درگیر از جمله پالایشگاه‌ها، کشتی‌های باری، بیمه کنندگان، کارگزاران، تامین کنندگان مالی و بانکدارها که با تهدید تحریم‌ها مواجه هستند از آن آگاهی نداشته باشند، بی‌فایده خواهد بود و دولت ترامپ می‌تواند به قربانی رفتار خود تبدیل شود.

حتی در بهترین حالت هم دولت ترامپ با یک سری گزینه دشوار مواجه خواهد شد. اگر ایالات متحده بتواند در ترغیب مشتریان نفتی ایران به خودداری از خرید از این کشور موفق عمل کند و در عین حال بازار را نیز با ثبات نگه دارد، باز هم بخشی از نفت خام ایران وارد بازار خواهد شد. در آن زمان دولت با گزینه دشواری مواجه می‌شود، چرا که مجبور است بین اعمال تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های کشورهای متحد یا قدرت‌های جهانی همچون امارات و چین یا یافتن راه‌حل دیگری برای اجرا نکردن تحریم‌ها، یکی را انتخاب کند. نتیجه هر چه که باشد، دولت ترامپ مسیر سختی پیش رو دارد و احتمالاً انعطاف یا گزینه‌های لازم برای رسیدگی به شرایطی که تصور می‌کرده کاملاً تحت کنترل است را نخواهد داشت.

از نگاه ۸۰ درصد مردم فرانسه ماکرون ناتوان از مهار جنبش جلیقه‌زردهاست

یک روزنامه فرانسوی تصریح کرد: ۸۰ درصد مردم فرانسه مخالف مواضع و پیشنهادهای ماکرون برای پایان دادن به جنبش جلیقه‌زردها هستند.

روزنامه فیگارو با تکیه بر نتیجه یک نظرسنجی درباره اظهارات امانوئل ماکرون نوشت: اقدام وی از نظر فرانسوی‌ها متقاعدکننده نبوده است. در این نظرسنجی، اکثریت گفته‌اند که پیشنهادهای او به انتظارات آنان پاسخ نداده است. ۸۰ درصد آنان اعتقاد دارند این پیشنهادات به هیچ‌وجه نمی‌تواند به جنبش «جلیقه‌زردها» در فرانسه پایان دهد.

«الکسی برزه»، در سرمقاله فیگارو ضمن اشاره به پیشنهادهای ماکرون در نشست خبری‌اش می‌گوید: «رئیس جمهوری فرانسه از نظر شکل و چارچوب بحث و گفتگو موافق بود؛ اما در محتوای پیشنهادهایش تناقض‌های بسیاری وجود داشت».

روزنامه لیبراسیون هم نوشت: به‌جز چند پیشنهاد قابل توجه درباره بازنشستگی، ایجاد نظام نسبی در انتخابات و خدمات دولتی، سخنان امانوئل ماکرون و پیشنهادات دیگر وی را نمی‌توان به‌عنوان چرخشی که او پس از سه ماه بحث و گفت‌وگوی ملی ادعای آن را داشت، تبیین کرد.

«لوران جوفرن» مدیر لیبراسیون، می‌نویسد: آقای رئیس جمهور گفته بود هیچ چیز مانند گذشته نخواهد بود. هدف اعلام شده، آزادکردن بیشتر مناسبات اقتصادی همراه به یک‌سری موازین اجتماعی لازم بود، اما بلافاصله در برابر آنها خواست افزایش میزان کار، کاهش مخارج خدمات دولتی و حفظ معافیت پرداخت مالیات برای دارایی‌های بزرگ و یا بستن مرزها، چارچوب‌های یک نگرش راست میانه را توصیف می‌کند.

کارنگی: بدون بازیگر در داخل ایران نمی‌توانیم براندازی کنیم

یک اندیشکده آمریکایی تصریح کرد: بازیگران داخلی تنها امید برای تغییر در ایران هستند.

بنیاد آمریکایی کارنگی در تحلیلی میزان موفقیت استراتژی جدید ترامپ در اعمال فشار بر ایران نوشت: تغییر حاکمیت ناشی از یک عامل بیرونی در ایران، یک توهم است. آمریکا با یک نظام مشروع در نظر میلیون‌ها ایرانی مواجه است که توانسته به مدت چهار دهه جایگاه خود را حفظ کند. تصور اینکه واشنگتن بتواند تغییر حاکمیت در ایران را رقم بزند، خارق‌العاده است. اگر قرار است این تغییر صورت پذیرد این اتفاق باید در درجه اول داخل ایران هدایت شود.

این اندیشکده می‌افزاید: دولت ترامپ می‌تواند فشار شدیدی را بر ایران اعمال کند اما نمی‌تواند ناآرامی‌های داخلی عظیمی را به وجود آورد که باعث فروپاشی نظام و یا تغییر اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای آن شود.

ماجرای شایعه بمب‌گذاری در مشهد/ اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات شرط‌گذاری کنند!/ مشخص نیست سود واردات کالا به جیب چه کسانی می‌رود

ایران

نخستین جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی برگزار شد

خبر اول اینکه، جلسه دادگاه سیدمحمدرضا خاتمی برای رسیدگی به اتهام تشویش اذهان عمومی برگزار شد. به گزارش ایرنا، نخستین جلسه دادگاه «سیدمحمدرضا خاتمی» برای رسیدگی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، پیش از ظهر دیروز در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت برگزار شد.

حجت کرمانی وکیل مدافع خاتمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جلسه قبلی به دلیل بلاتصدی بودن برگزار نشده بود، اظهار کرد: پیرو اخطاریه قبلی جلسه رسیدگی در شعبه ۱۰۵۷ به شکل علنی و با حضور اصحاب رسانه، برخی از مقامات سابق و اسبق، نمایندگان مجلس و نماینده دادستان برگزار شد.

وی بیان کرد: در ابتدای جلسه کیفرخواست از سوی نماینده دادستان قرائت گردید و در ادامه ایرادات مطروحه از سوی وکلای پرونده بیان شد. وکیل مدافع محمدرضا خاتمی افزود: دادگاه ایراد ما مبنی بر عدم صلاحیت دادگاه و وجود شاکی خصوصی را نپذیرفت و وارد رسیدگی ماهوی شد که بخشی از دفاعیات توسط خاتمی ارائه گردید.

به گفته کرمانی، با توجه به طولانی بودن دفاعیات مقرر شد که وقت دادگاه تجدید شود که پس از تعیین وقت به وکلای خاتمی ابلاغ خواهد شد. در این دادگاه علی شکوری‌راد، سعید شریعتی، آذر منصوری، مصطفی تاج‎زاده و فخرالسادات محتشمی‌پور و مهدی تابش، محمدرضا خاتمی را همراهی کردند.

درخواست فعال رسانه‌ای اصولگرا از رئیس صدا و سیما

خبر دیگر اینکه، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در حساب توئیتری خود نوشت: «پیشنهاد می‌کنم آقای ‎ علی عسگری نقش ‎ آقازاده محترم در پیام‌رسان سروش و بازی ستاره مربع را تکذیب کند و ایضاً توضیح دهد از قمارهای اخیر چقدر به جیب سیما رفته و چقدر به دلال‌ها رسیده و دلال‌ها چه کسانی‌اند. اگر چنین شود، مثل برخی مدیران سابق صدا و سیما، بعد از کناره‌گیری دچار حاشیه نمی‌شود.»

ریچارد هاس: نمی‌توانیم با تحریم‌، حکومت تغییر دهیم

دست آخر اینکه، رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» امریکا در تازه‌ترین اظهاراتش بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: ما نمی‌توانیم از طریق تحریم، تهران، را مجبور به ترک اعمال خود در سوریه و یمن کنیم. نمی‌توانیم به وسیله تحریم حکومت‌ها را تغییر دهیم. به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، ریچارد هاس گفت: تحریم‌ها می‌تواند کارهایی انجام دهد ولی به ندرت راه حل هستند. آنها به ندرت می‌توانند چالش‌ها و بحران‌های بزرگ را حل کنند.

ماجرای شایعه بمب‌گذاری در مشهد/ اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات شرط‌گذاری کنند!/ مشخص نیست سود واردات کالا به جیب چه کسانی می‌رود

خراسان

همکاری قوای مجریه و قضاییه برای بهبود وضعیت زندان ها

با توجه به اینکه بر اساس ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، قوه قضاییه و مجریه موظف هستند به منظور بهبود بخشیدن وضعیت زندان ها، مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در توسعه زیرساخت های سلامت و درمان، آموزش، حرفه آموزی و اشتغال حین حبس و پس از آن و نیز طرح های حمایتی از خانواده زندانیان اقداماتی را انجام بدهند، بر اساس تاکیدات جدید مسئولان دولتی مقرر شده هرچه سریع تر با همکاری مسئولان جدید قوه قضاییه، این فرایندها و زیرساخت ها آماده و ابلاغ شود.

ماجرای شایعه بمب‌گذاری در مشهد/ اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات شرط‌گذاری کنند!/ مشخص نیست سود واردات کالا به جیب چه کسانی می‌رود

آرمان

شناسایی و دستگیری حامیان قاتل طلبه همدانی

شنیده شد که فرمانده انتظامی استان همدان، تاثیر فضای مجازی در کمک به پلیس برای ردیابی و به هلاکت‌رساندن قاتل روحانی مصطفی قاسمی را شایعه‌ای بی‌اساس دانست. سردار بخشعلی کامرانی صالح با اشاره به فضاسازی و ایجاد شایعه مبنی بر کمک شایان شبکه اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام در یاری‌رساندن به نیروهای انتظامی، گفت: ساعت ۱۲:۳۵ روز شنبه با تماس و اطلاع‌رسانی به پلیس، با حضور به‌موقع و سریع نیروی انتظامی و با شناسایی صاحب خودرو پژو و اطلاعات یافت شده ظرف ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قاتل مورد شناسایی قرار گرفت. وی در رابطه با چگونگی شناسایی و به هلاکت‌رساندن قاتل طلبه همدانی، مصطفی قاسمی تشریح کرد: پس از بررسی‌های صورت‌گرفته از طریق پلاک خودرو پژو، صاحب اصلی ماشین که یک خانم بود شناسایی شد؛ پس از تحقیقات مشخص شد این خودرو مدتی پیش به‌واسطه قولنامه به مرد دیگری فروخته شده است. کامرانی صالح با بیان اینکه اینستاگرام همواره به‌دنبال فضاسازی، تبلیغ و تطهیر عملکرد خود است، تاکید کرد: تمامی پست‌ها و عکس‌هایی با مضمون سلاح گرم و توهین به نظام در صفحه اجتماعی این فرد جانی، یک ساعت پس از وقوع قتل به اشتراک گذاشته شد.

سرنوشت پرونده سپیده قلیان

شنیده شد که وکیل سپیده قلیان می‎گوید: به این دلیل که پرونده جنبه امنیتی دارد، طبق قانون ما حق مداخله در پرونده را نداریم، البته موکلان ما اتهامات غیرامنیتی هم دارند و حتی اتهامات غیرامنیتی آنها بیشتر است. ایرنا نوشت؛ جمال حیدری‎منش، وکیل سپیده قلیان، فعال کارگری بازداشت‌شده خبر می‎دهد: اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و امیر امیرقلی یکشنبه گذشته از زندان اهواز به زندان اوین منتقل شدند. او می‎افزاید: پرونده با درخواست دادستان کل کشور، مبنی بر احاله پرونده به تهران در دیوان عالی کشور مطرح‌شد و با موافقت دیوان عالی کشور از اهواز به تهران منتقل شد. این امر خاصی است و احتمالاً دلیل امنیتی داشته است، البته دلایل این درخواست دادستان کل اعلام نشده است. در حال حاضر پرونده به تهران منتقل شده و در دادسرای شهید مقدس، مورد رسیدگی قرار می‎گیرد. وکیل قلیان با اشاره به اینکه انتقال متهمان به تهران، ارتباطی با حضور برخی متهمان در تهران ندارد، تصریح می‎کند: من به‌عنوان وکیل سپیده قلیان و خانم فرزانه زیلابی به‌عنوان وکیل اسماعیل بخشی چندین‌بار در دفتر شعبه حاضر شدیم اما براساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی، حق مداخله در پرونده به ما داده نشد.

درخواست آزادی مشروط سیامک نمازی

شنیده شد که وکیل مدافع سیامک و باقر نمازی شهروندان ایرانی - آمریکایی درباره آخرین وضعیت پرونده سیامک نمازی اظهار داشت: موکلم در زندان در حال تحمل کیفر است و اخیراً نیز برای اظهار تسلیت به خاطر درگذشت استاد بهمن کشاورز، گفت‌وگوی تلفنی داشتیم. مهرداد قربانی با بیان اینکه موکلش چهارسال از ۱۰ سال حبس خود را گذرانده است، افزود: با توجه به مدت زمان سپری‌شده از ایام حبس سیامک نمازی، طبق قانون موکل مشمول آزادی مشروط می‌شود و به‌دنبال تغییرات ایجاد شده در دستگاه قضائی و از جمله دادستان تهران، درخواست آزادی مشروط خواهیم کرد. قربانی در پاسخ به این سوال که چرا قبلاً درخواست آزادی مشروط را مطرح نکردند، اضافه کرد: با توجه به مردودشدن درخواست اعاده دادرسی موکل در دیوان عالی کشور، امیدی به پذیرش درخواست آزادی مشروط نداشتیم اما با توجه به تغییر دادستان تهران، این درخواست را به‌زودی مطرح می‌کنیم. وی در خصوص آخرین وضعیت باقر نمازی نیز گفت: باقر نمازی به‌واسطه کسالت، بیماری و کهولت سن با نظر کمیسیون پزشکی قانونی در بیرون زندان و تحت درمان به‌سر می‌برد.

حمله به اتوبوس پرسپولیس در تبریز

شنیده شد که زمانی که اتوبوس حامل مربیان و بازیکنان پرسپولیس از فرودگاه تبریز به سمت هتل محل اقامت این تیم می‌رفت مورد حمله دو نفر قرار گرفت. دو نفر که سوار بر یک موتور بودند به اتوبوس پرسپولیس در تبریز سنگ پرتاب کردند که این موضوع باعث شکسته شدن شیسه اتوبوس حامل پرسپولیسی‌ها شد. به گزارش فارس، زمانی که اتوبوس حامل مربیان و بازیکنان پرسپولیس از فرودگاه تبریز به سمت هتل محل اقامت این تیم می‌رفت مورد حمله دو نفر قرار گرفت. دو فرد که سوار بر یک موتور بودند دو سنگ به سمت اتوبوس پرسپولیس پرتاب کردند که این دو سنگ باعث شکسته شدن شیشه اتوبوس تیم پرسپولیس شد. در این اتفاق خوشبختانه مشکلی برای پرسپولیسی‌ها پیش نیامد و این دو نفر هم توسط پلیس بازداشت شدند.

ماجرای شایعه بمب‌گذاری در مشهد؟

شنیده شد که سرپرست فرمانداری مشهد با اشاره به گزارش‌هایی در خصوص بمب‌گذاری در مشهد این موضوع را یک شایعه اعلام و هرگونه بمب‌گذاری در این شهر را تکذیب کرد. ایسنا نوشت؛ حیدر خوش‌نیت در خصوص شایعه ‌بمب‌گذاری در مشهد، اظهار کرد: ظهر امروز در پی تماس تلفنی ‌بمب‌گذاری در محدوده چهارراه دانشگاه به نیروهای پلیس اعلام شد. وی ادامه داد: با حضور عوامل انتظامی در محل مورد اشاره و در پی بررسی‌های انجام شده مشخص شد این موضوع تنها یک شایعه بوده و هیچ‌گونه ‌بمب‌گذاری در این مکان انجام نشده است. همچنین روابط‌عمومی سینما هویزه مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، هرگونه ارتباط شایعه ‌بمب‌گذاری با این سینما را تکذیب کرد.

برنج‌های وارداتی خوراک دام شد

شنیده شد که عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: ۲۰ هزار تن برنج هندی آن‌قدر در انبارها نگه داشته شد و توزیع نکردند که فاسد شد و نهایتاً صورت‌جلسه کردند، رنگ زدند و به دامداری‌ها دادند؛ آب هم از آب تکان نخورد. گوشت گوسفندی یک‌شبه ۴۰‌ هزار تومان گران شد و مشخص نیست صدهامیلیارد تومان از افزاش قیمت گوشت کجا رفت. دولت عزمی برای مبارزه با فساد ندارد و مشخص نیست سود واردات کالاها با ارز ۴‌هزار و ۲۰۰ تومان و عرضه آنها به ارزش ۱۰‌ هزار تومان به جیب چه کسانی می‌رود.

چند درصد زنان تاکنون به سینما نرفته‌اند

شنیده شد که نتایج نظرسنجی ملی اسفندماه ایسپا در خصوص سینمارفتن زنان ایران نشان می‌دهد: ۲۵.۹ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند آخرین‌باری که به سینما رفته‌اند کمتر از یک‌سال پیش بوده است. ۱۱.۹‌ درصد اعلام کرده‌اند آخرین‌بار بین یک تا ۳ سال پیش بوده که به سینما رفته‌اند. ۳۰.۲‌ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند از آخرین‌باری که به سینما رفته‌اند حداقل بیش از ۳ سال می‌گذرد. ۳۲‌ درصد نیز اعلام کرده‌اند تاکنون به سینما نرفته‌اند.

جمال شورجه بستری شد

شنیده شد که جمال شورجه کارگردان سریال موسی و تهیه‌کننده سریال اصحاب کهف که مدت‌ها در حوزه سینما و تلویزیون فعال بود به‌دلیل بیماری در بیمارستان بستری شد. دیروز فیلم «اعترافات با دور تند» به تهیه‌کنندگی جمال شورجه، کارگردانی احمد کاوری و نویسندگی هادی کریمی در ژانر اجتماعی صادر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند