هشدار کارشناسان به مکرون: برای بازسازی نوتردام عجله نکنید


هشدار کارشناسان به مکرون: برای بازسازی نوتردام عجله نکنید

تهران – ایرنا – بیش از یک‌هزار معمار، حافظ محیط زیست و چهره‌های دانشگاهی از سراسر جهان از «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه خواستند در بازسازی کلیسای نوتردام پاریس عجله نکند.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از شبکه خبری فرانس 24، مکرون قول داده است کلیسای نوتردام را که پس از آتش سوزی مهیب 15 آوریل (26 فروردین) تا حد زیادی ویران شد، ظرف پنج سال بازسازی کند.
در هفته های پس از آتش سوزی، لایحه ای ویژه تدوین شد که در صورت تصویب، به دولت امکان می دهد روند بازسازی این کلیسا را با دور زدن قوانین مربوط به میراث فرهنگی، سرعت بخشد.
اما عزم راسخ مکرون برای بازسازی نوتردام در سریع ترین زمان ممکن، بسیاری از کارشناسان را نگران کرده است.
به همین منظور، یک‌هزار و 170 معمار، طرفدار حفاظت از محیط زیست و چهره های دانشگاهی از سراسر جهان با انتشار نامه ای سرگشاده از رئیس جمهوری فرانسه خواستند در این مساله، تعجیل نکند.
در این نامه آمده است: نوتردام پاریس، فقط یک کلیسا و یکی از بناهای معماری اصلی اروپا نیست؛ بلکه مکانی دیدنی است که ظرف تقریبا 200 سال گذشته، در کانون تمهیدات محافظتی فرانسه و بین المللی از بناهای تاریخی بوده است. این کلیسا از سال 1862، تحت محافظت قوانین میراث فرهنگی فرانسه قرار داشته است.
سازمان یونسکو در سال 1991، کرانه های رود «سن» پاریس و نوتردام را به فهرست میراث جهانی خود افزود.
حال کارشناسان مذکور در نامه خود هشدار داده اند که بازسازی نوتردام با حذف بخشی از ترتیبات اداری که از این بنای 850 ساله محافظت می کند، ممکن است تبعات بسیاری داشته باشد.
کارشناسان در این نامه از مکرون درخواست کردند برای ارزیابی عملیات بازسازی، زمان بگذارد و دولت فرانسه به نظریات کارشناسان گوش فرا دهد.
«اتین امون» از امضاکنندگان این نامه، عجله در بازسازی نوتردام را با خطرات بزرگی همراه دانست که یکی از این خطرات، ندادن زمان کافی به کارشناسان برای ارزیابی خسارات وارده به کلیسا است.
وی گفت که تحقیق در مورد یک بنای قرون وسطایی، کار متخصصان متفاوتی است و باید این افراد را گردهم آورد تا مساله بررسی شود، زیرا سازه ای چون نوتردام به حدی پیچیده است که یک نفر نمی تواند از کاردانی لازم برای پرداختن به آن برخوردار باشد.
وی نگرانی دیگر در این زمینه را تضمین نشدن تداوم عملیات بازسازی عنوان کرد و گفت: ساخت یک بنا، مساله ای است که می توان به سرعت آن را انجام داد، اما مرمت و بازسازی یک بنا، امر پیچیده تری است.
با این حال، همه کارشناسان با مهلت پنج ساله تعیین شده از سوی مکرون به عنوان ایده ای بد، موافق نیستند.
«اروه کازل» معمار میراث فرهنگی فرانسه گفت: در اصل موافقم که زمان برای ارزیابی مساله طولانی خواهد بود و نباید از آن غافل شد. اما این بدان معنا نیست که نمی توان در آن واحد در مورد این موضوع، تصمیم های سیاسی اتخاذ کرد.
وی که بیش از 20 بنای تاریخی را مرمت کرده، یادآور شد که دلیل نگرانی از بابت تغییراتی است که دولت ممکن است در ظاهر نوتردام اعمال و از این بنا به سبکی معاصرتر رونمایی کند.
فراهنگ**9109** 9053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا