موسس بلک واتر درصدد به کارگیری ارتش اجاره ای برای براندازی مادورو


موسس بلک واتر درصدد به کارگیری ارتش اجاره ای برای براندازی مادورو
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، اریک پرینس موسس شرکت امنیتی خصوصی جنجال برانگیز بلک واتر و از حامیان سرشناس دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به کارگیری ارتش خصوصی به منظور کمک به سرنگونی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ملی گرای ونزوئلا تلاش کرده است.
چهار منبع آگاه اعلام کردند ، طی چند ماه گذشته اریک پرینس به منظور جذب سرمایه گذاری و حمایت سیاسی برای اجرای چنین عملیاتی از حامیان بانفوذ دونالد ترامپ و تبعیدی های ثروتمند ونزوئلایی تلاش کرده است.
به گفته این منابع ، اریک پرینس دیدارهای خصوصی در آمریکا و اروپا به منظور برنامه ریزی برای به کارگیری بیش از پنج هزار سرباز کرایه ای از طرف خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا داشته است.
یکی از این منابع اعلام کرد ، موسس شرکت خصوصی بلک واتر تا اواسط ماه آوریل نیز دیدارهایی در این خصوص داشته است.
گرت مارکوس سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از پاسخ به خبرنگاران درباره این که آیا اریک پرینس چنین طرحی را به دولت پیشنهاد کرده است و این که آیا این موضوع مورد بررسی قرار دارد ، سر باز زد.
یک منبع آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید از چنین طرحی حمایت نخواهد کرد.
ادوارد رودریگز سخنگوی خوان گوایدو نیز در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که مقامات مخالفان ونزوئلا درباره اجرای عملیات امنیتی با اریک پرنیس گفتگویی نداشته اند.
وی از پاسخ به سوالات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.
برخی از کارشناسان امنیتی ونزوئلا و آمریکا در گفتگو با خبرنگاران چنین طرحی را به لحاظ سیاسی غیرقابل باور و خطرناک دانستند چرا که می تواند به بروز جنگ داخلی دامن زند.
یک تبعیدی ونزوئلایی نزدیک به مخالفان نیز ضمن تایید این موضوع گفت ، پیمانکاران خصوصی در صورت سقوط دولت مادورو برای تامین امنیت دولت جدید می توانند مفید باشند.
مارک کوهن سخنگوی اریک پرینس در اظهاراتی اعلام کرد وی به دنبال اجرای هیچ عملیاتی در ونزوئلا نیست. کوهن از پاسخ گویی به سوالات بیشتر در این خصوص سر باز زد.
لیتال لشم مدیر بخش روابط سرمایه‌گذاری در شرکت «گروه خدماتی فرانتیر» پیشتر در اظهاراتی تمایل پرینس را برای اجرای عملیات امنیتی در ونزوئلا تایید کرد.
لشم گفت وی همانند سایر مناطق ، راه حلی نیز برای مسئله ونزوئلا دارد. وی از ارائه جزییات بیشتر در این خصوص سر باز زد.
وی یکی از پیشگامان پیمانکاری نظامی خصوصی در جریان جنگ عراق بوده است ؛ زمانی که دولت آمریکا بلک واتر را برای تامین امنیت فعالیت های وزارت امور خارجه امریکا در این کشور به کار گرفت.
در سال 2007 ؛ تیراندازی کارکنان شرکت بلک واتر و کشته شدن 17 غیرنظامی عراقی در بغداد ؛ خشم بین المللی را برانگیخت.
پرینس نام شرکت امنیتی بلک واتر را تغییر داد و آن را در سال 2010 فروخت اما اخیرا شرکت دیگری را با نام بلک واتر یو اس ای راه اندازی کرده است که مشغول فروش مهمات ، صدا خفه کن و سلاح سرد است.
طی دو سال گذشته وی تلاش ناموفقی برای متقاعد کردن دولت ترامپ برای جایگزین کردن سربازان آمریکایی در افغانستان با پیمانکاران امنیتی و نیروهای نظامی خصوصی داشته است.
وی از سال 2014 میلادی نیز گروه خدماتی فرانتیر (Frontier Services Group) را در هنگ‌کنگ اداره می کند که روابط نزدیکی با شرکت سرمایه گذاری دولتی چینی CITIC دارد و به شرکت های چینی فعال در آفریقا با ارائه خدمات لجستیکی ، هوایی و امنیتی کمک می کند.
وی همچنین به یکی از کمیته های اقدام سیاسی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ حمایت کرد ، 100 هزار دلار کمک کرده است. بتسی دووس خواهر وی نیز وزیر علوم دولت ترامپ است.
نقش پرینس در مبارزات انتخاباتی ترامپ در گزارش رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا که این ماه منتشر شد ، مورد توجه قرار گرفت.
دو منبع آگاه اعلام کردند وی در تلاش برای جذب 40 میلیون دلار از سرمایه گذاران خصوصی است. وی همچنین درصدد تامین مالی میلیاردها دلار از دارایی های ونزوئلا است که دولت های سراسر جهان با اعمال تحریم ها بر این کشور عضو اوپک توقیف و بلوکه کرده اند.
هنوز مشخص نیست که چه طور مخالفان ونزوئلا می توانند به این دارایی ها دسترسی قانونی داشته باشند.
یکی از این منابع اعلام کرد موسس بلک واتر در نظر دارد که سربازان اجاره‌ای مورد نظرش از پرو، اکوادور، کلمبیا و کشورهای اسپانیایی‌زبان باشد چرا که زبان مشترک آنها با ونزوئلا از نظر سیاسی خوشایندتر و مطلوب تر از استفاده از نیروهای آمریکایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقال مجروحین حمله هوایی به پایگاه کالسو به مراکز درمانی بابل در جنوب بغداد