ترامپ مجبور به عقب نشینی از سیاست های ضد ایرانی خواهد شد


ترامپ مجبور به عقب نشینی از سیاست های ضد ایرانی خواهد شد

تهران - ایرنا- استاد حقوق و روابط بین الملل دانشگاه معتقد است: ترامپ در تعامل و برخورد با ایران از سوی افکار عمومی و جامعه جهانی در فشار است و در نهایت مجبور به عقب نشینی از سیاست هایش خواهد شد.

«مهدی ذاکریان» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درخصوص سفر اخیر وزیر امور خارجه به نیویورک و گفت و گو با رسانه های آمریکایی گفت: تخصص و حرفه گری محمدجواد ظریف به اندازه ای مورد مقبولیت جامعه جهانی است که در 6 سال گذشته، وی هر کجا بوده، در کانون توجه رسانه ها، افکارعمومی و دیپلمات ها قرار داشته است.

** تیم B قصد رخ به رخ شدن با ایران و یکجانبه گرایی را دارد
وی ادامه داد: در روابط بین الملل، نظریه بازی ها مطرح است که یکی از آنها، نظریه رخ به رخ است. براساس این نظریه، شما در داخل اتومبیلی نشسته اید و با سرعت زیاد در مقابل اتومبیلی قرار دارید که آن هم به سرعت زیاد به سمت شما در حال حرکت است. در این تقابل هر کس زودتر اتومبیل را به سمت راست بکشد، بازنده و بزدل خواهد بود و آن کس که تا آخر و با سرعت براند، برنده می شود. نظریه پردازان در این شرایط می گویند اگر کسی به دست راست اتومبیل را هدایت نکند، هر دو اتومبیل با یکدیگر برخورد کرده و هر دو بازنده می شوند و از طرفی می توان هر دو اتومبیل را به سمت راست راند تا کسی بازنده نشود.
این کارشناس ارشد مسائل بین الملل با بیان اینکه ایالات متحده هم اکنون با سرعت بسیار زیادی به سمت ایران در حال حرکت است، اظهار داشت: در مقابل این رویارویی، ایران کاملا ایستاده و موضعش نیز تغییرناپذیر است و قصد مقاومت و ایستادگی دارد. اما با وجود این مقاومت، ایران درصدد بیان این واقعیت است که تهران مانع همکاری ها در عرصه بین المللی نیست وبه هر آنچه تعهد کرده، پایبند می ماند و این تیم B است که قصد رخ به رخ شدن با ایران و یکجانبه گرایی را دارد.

**اقدامات «تیم ب» جز نفرت و عدم محبوبیت دستاوردی برای ترامپ نخواهد داشت
ذاکریان مواضع وزیر امور خارجه را به نفع جامعه جهانی عنوان کرد و افزود: آقای ظریف با در پیش گرفتن دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی درصدد بود تا با روشنگری هایی که انجام می دهد، فشارهای لازم را از سوی افکارعمومی جهانی نسبت به گروهی که برهم زننده استانداردهای بین المللی است، وارد کند.
وی به طرح تیم B از سوی ظریف و مصاف رسانه ای وی با آنها اشاره و تصریح کرد: اعضای تیم B از منفورترین و ضدحقوق بشری ترین چهره ها در دنیای کنونی سیاست هستند. در راس آن، جان بولتون است که سابقه روشنی در ضدیت با جامعه بین المللی، دیپلماسی، چندجانبه گرایی، تعامل و گفت وگو دارد، از پیشگامان جنگ افروزی است.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بولتون دشمنی صریحی با سازمان ملل متحد دارد، خاطرنشان کرد: مشاور کنونی امنیت ملی آمریکا درباره سازمان ملل متحد می گوید که چیزی به نام سازمان ملل وجود ندارد و اگر آن را هم نابود کرد و از بین برد، اتفاق خاصی نمی افتد و زمانی این سازمان فایده خواهد داشت که مجری اوامر کاخ سفید باشد.
ذاکریان با بیان اینکه دیگر اعضای تیم B کسانی هستند که تنها کارشان سلاخی افراد، بستن صدای منتقدان، شکنجه و اعدام معترضان است، ابراز داشت: این افراد درصدد ایجاد کردن وضعیتی هستند که چیزی جز نفرت و عدم محبوبیت برای ترامپ، دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت. در مجموع، می توان تیم B را گروهی جنگ طلب، ضد حقوق بشر، افراطی و یکجانبه گرا و طرفدار زور و قلدری دانست.

**ترامپ مجبور به عقب نشینی از سیاست هایش خواهد شد
وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می توان امیدوار به جدایی ترامپ از این افراد بود؟ اظهارداشت: ترامپ در ابتدای کار خود از این تیم هم بدتر بود ولی آرام آرام مواضعش در حال فرق کردن است، چرا که در تعامل و برخورد با سیاست های ایران از سوی جامعه جهانی در فشار است و در نهایت، خواهید دید که او چگونه مجبور به عقب نشینی از سیاست هایش خواهد شد.
این استاد حقوق و روابط بین الملل دانشگاه اضافه کرد: این عقب نشینی مختص به ترامپ نخواهد بود و حتی پمپئو و بولتون هم مجبور به تغییر خواهند شد چرا که آنها در مجاری بین المللی فعالیت خواهند کرد و در بستری قرار دارند که دموکراتیک است ولی بی بی، بن سلمان و بن زاید، تغییر رویکرد نمی دهند چرا که یکی نخست وزیر رژیمی اشغالگر، آپارتاید و خشن است و دو فرد دیگر از بسترهای غیردموکراتیک و ضد حقوق بشری برخاسته اند.
ذاکریان خاطرنشان کرد: امروز دیگر پمپئو از شروط 12 گانه برای مذاکره با ایران صحبت نمی کند چراکه همگان به وی خندیدند. کسی با فردی که 12 شرط غیرممکن و غیرعملی می گذارد، مذاکره نمی کند و اصلا نام آن را دیگر نمی توان مذاکره نامید. مگر آنکه کشوری بیمار، مسئله دار و غیردموکراتیک و وابسته باشد که ایران، این گونه نیست.
سیام *م.ا.ت*2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر