دیپلماسی مبتکرانه و واکنش های پردامنه


دیپلماسی مبتکرانه و واکنش های پردامنه

تهران- ایرنا- اظهارات ظریف در گفت و گو با فاکس نیوز و مخاطب قرار دادن طرفداران ترامپ، از دید کاربران توییتر دیپلماسی هوشمندانه ای در راستای منافع ملی کشورمان بود؛ اقدامی که اثربخشی آن را واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اثبات رساند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اظهارات اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در گفت و گو با «فاکس نیوز» شبکه خبری دست راستی آمریکایی طی دو روز گذشته به یکی از سوژه های مهم بحث در فضای مجازی بدل شده است.
کاربران با هشتگ هایی چون «#جواد_ظریف»، «#مصاحبه_فاکس_نیوز»، «#B_EAM»، «#Zarifvoiceofpeace»، و ... از رویکردهای مختلفی به این موضوع پرداختند.
این گزارش محتوای تولید شده در توییتر در این ارتباط را محوریابی و طبقه بندی کرده است.

** دیپلماسی ظریف هوشمندانه بود
بسیاری از کاربران گفت و گوی وزیر امور خارجه با رسانه نزدیک به ترامپ را اقدامی هوشمندانه و در راستای دیپلماسی فعال و کارآمد او خوانده اند.
«مصطفی تاجزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتی نوشت: «مصاحبه با راستگراترین شبکه تلویزیونی آمریکا نشانه اعتماد به ‌نفس ظریف است. هدف قرار دادن مثلث جنگ ‌افروز بولتون/نتانیاهو/بن‌سلمان نیز هوشمندانه است. دستگاه دیپلماسی کشور باید از هر امکانی برای برطرف‌کردن تهدیدهای مخاطره‌آفرین علیه ایران استفاده کند.»
کاربران ایده ظریف در مصاحبه با این رسانه را مبتکرانه خوانده اند. به نوشته یک کاربر، «به کاربردن عبارت B_Team و مصاحبه با فاکس نیوز ایده‌های خلاقانه‌ای بودند که ظریف برای افشای پروژه‌های جنگ ‌طلبانه عربستان و رژیم صهیونیستی به کار برد. ظریف به درستی دست روی اختلاف بولتن وترامپ گذاشته و از رسانه‌ای که ترامپ وحامیانش می بینند این اختلاف را هوشمندانه نشان داد».
کاربران آگاهی ظریف در مورد قدرت رسانه و توان او در بهره گیری از این ظرفیت در عرصه بین المللی را قابل تقدیر دانستند. به نوشته یک کاربر، «ظریف دیپلماتی کارکشته است که به اهمیت رسانه واقف است باشد تا صدای عقلانیت شنیده شود ...»

** پیامدهای گفت و گوی ظریف با فاکس نیوز
بخشی از محتوای تولید شده در این زمینه به بررسی نتایج احتمالی گفت و گوی ظریف با فاکس نیوز به ویژه در ارتباط میان دو کشور اختصاص داشت.
گروهی از کاربران گفت و گوی ظریف با فاکس نیوز را گشاینده باب تعامل و گفت و گو و گسترش صلح دانسته اند. کاربری آورد: «می‌دانم که اوضاع امروز و چشم انداز آینده مجال امیدواری را تنگ کرده است اما در میان هیاهوی جنگ طلبان داخلی و خارجی، مصاحبه ظریف می تواند نقطه اتکای مذاکرات، خروج از بحران و صلح باشد. امیدوارم که شنیده شود.»
کاربران همچنین صدای ظریف را صدای بخشی از حاکمیت ایران دانستند که خواهان صلح و تعامل با جهان است. در توییتی آمده است: « صدای ظریف، صدای بخشی از حاکمیت ایران است که با تاکید بر عزت ایران، خواهان صلح و تعامل با جهانیان است. این بخش از حاکمیت نیز صدای مردمی است که ایران را برای همه ایرانیان و صلح را برای همه جهانیان خواهان هستند.»
برخی به آثار این گفت و گو و آگاه سازی مخاطبان فاکس نیوز از سوی ظریف در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا اشاره کردند. در توییتی آمده است: « ظریف به خانه رسانه‌ای ترامپ رفت تا با مخاطبان این شبکه که در انتخابات 2016 رای خود را به سبد ترامپ ریختند و احتمالا در 2020 هم همین‌ کار ‌را می‌کنند، سخن بگوید.»
گروهی دیگر هم با اشاره به ضرورت پشتوانه سازی برای این دیپلماسی، تقویت پایگاه مردمی دولت را در گرو انجام اقدامات مکملی دانستند که به بازشماری آنها پرداختند. در توییتی آمده است: «ظریف دستگاه دیپلماسی را به خوبی در جهت منافع ملی به کار گرفته است. این اما به تنهایی کافی نیست. حصر را بشکنید. حبس را پایان دهید. محدودیت‌ها را بردارید. صدای منتقد را بشنوید. آنگاه در مقابله با تهدیدخارجی، یک ملت پشت شما خواهد ایستاد.»

** گروه «ب» و گروه های «ب»
بخشی از محتوای تولید شده در این ارتباط به اظهارنظرهای کاربران در مورد گروه بی اختصاص داشت؛ گروهی متشکل از «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «خلیفه بن زاید آل نهیان» رییس امارات متحده عربی که ظریف در گفت و گو با فاکس نیوز از آنها به عنوان کسانی یاد کرد که در صدد تحمیل جنگ با ایران به ترامپ هستند.
کاربران از رویکردهای مختلفی به تیم بی پرداختند و از نقش آنها در تشدید تنش میان آمریکا و ایران گفتند.
برخی کاربران از بی اثر بودن تلاش های مذبوحانه چهار «بی» برای افزایش فشار آمریکا بر ایران خبر دادند. کاربری نوشت: «علیرغم تلاش‌های جنگ‌طلبانه B_team در راستای اغوای ترامپ،صدای ما ایرانیان همان Zarifvoiceofpeace است.»
بخش دیگری از کاربران با اشاره به تیم ب که ظریف از آن نام برد، اقدامات و اظهارات خصمانه بن سلمان، نتانیاهو و بولتون در قبال ایران را بازخوانی کردند.
تعدادی از کاربران هم به معرفی کسانی پرداختند که به خاطر تلاش برای مکدر کردن رابطه ایران و آمریکا باید در گروه ب قرار بگیرند.
از دید عده ای، براندازان را هم در گروه «ب» داخلی قرار دادند که میان ایران و آمریکا آتش افروزی می کنند و نوشتند: « نمی‌شود از B_team گفت ولی وقاحت و دشمنی بی‌وطن‌های داخلی/خارج‌نشین را کنار گذاشت. فقط کافیست نگاهی به منشن‌های زیر پست آقای ظریف و یا مجری فاکس‌نیوز بیاندازید.»
گروهی دیگر هم مخالفت تندروهای داخلی با کاهش تنش در مناسبات میان ایران و آمریکا را هم وزن اقدامات تیم ب قرار دادند.

** پیام ظریف چه بود؟
برخی کاربران به بازخوانی و ترجمه پیام ظریف برای مردم آمریکا پرداختند. «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتی نوشت: «آنچه ظریف سعی می کند به مردم امریکا و جهان بگوید این است که آیا دولتی که ابتدایی ترین قواعد مذاکره را زیر پا می گذارد و با یک جانبه گرایی توافق بین المللی حاصل از مذاکرات گذشته را نقض می کند، قابل اعتماد و اهل مذاکره است؟؟ تنهایش نگذاریم.»
این فعال سیاسی در توییتی دیگر در مورد لزوم به کارگیری همه ظرفیت ها برای حمایت از ظریف نوشت: «همه گروه ها و افرادی که مخالف جنگ و یک جانبه گرایی دولت امریکا هستند، نباید ظریف را در این بزنگاه سخت برای رساندن پیام صلح ایران به مردم آمریکا تنها بگذارند. این دولت ترامپ است که ناقوس جنگ را به صدا در آورده است. بایدهمه ظرفیت های دیپلماسی عمومی را فعال کرد.»
کاربر دیگری پیام ظریف را بیان صلح طلبی ایرانی ها و عهدشکنی آمریکا دانست. به نوشته این کاربر، « آمریکایی که قواعد نوشته و نانوشته را، بی‌تعارف فقط به مجوز زور زیر پا می‌گذارد، ایرانی را که هنوز به توافقات زیرپارفته پایبند است، به دوری از مذاکره و جنگ‌خواهی متهم می‌کند. ظریف جلوی دوربین پربیننده‌ترین شبکه آمریکا نشست تا بگوید، آن که زیر میز زده ما نیستیم.»
در توییتی دیگر می خوانیم: «صدای B_Team بلند است و صدای ترامپ هم بلند. صدای ظریف از ایران بلند شد تا به رخ دنیا بکشد، آن که هنوز آداب سخن می‌داند، آن که هنوز در مقابل قداره‌کشان صبر دارد، آن که هنوز پای میز مذاکره است، ماییم.»
«نصرت الله تاجیک» دیپلمات پیشین هم در توییت خود نوشت: «اقدامات مناسب ظریف در نیویورک به پشتیبانی طراحی خوب در کشور نشان داد:1-ما توانائی بهم ریختن صحنه بازی مخالفین خود را با اقدامات چند لایه سیاسی، نرم برای گفتمان سازی حداقلی و نه لزوما' حلال مشکلات را داریم2- جای راهبرد لابیگری برای مدیریت خصومتها خالی است.»

** انتقاد از ظریف؟
گروهی از کاربران، مصاحبه ظریف با رسانه های خارجی را به خاطر آنچه «بی توجهی دولت به مسایل داخلی» خواندند، مورد انتقاد قرار دادند. از دید این کاربران «در شرایطی که کشور گرفتار مسایلی چون آشفتگی اقتصادی، سیل و ... است، مردان دولت به جای تمرکز بر مسایل داخلی، سفرهای خارجی و کصاحبه با رسانه های آمریکایی را باعث افتخار می دانند.» این گروه حامیان و تحسین کنندگان ظریف به خاطر مصاحبه با فاکس نیوز را مورد انتقاد قرار دادند.
گروهی دیگر اما مقایسه و در برابر هم قرار دادن سیاست خارجی و سیاست داخلی را اشتباهی استراتژیک خواندند و با اشاره به همپیوندی مسایل داخلی با سیاست خارجی، اقدام ظریف را در راستای دیپلماسی عمومی برای حل مشکلات کشور ارزیای کردند.
در توییتی آمده است: «حمایت از ظریف و کوشش او برای صلح، به معنی نادیده گرفتن مسائل داخلی نیست. نادیده گرفتن دولت پنهان، بی اعتنایی به رای مردم، به حاشیه راندن نهادهای انتخابی، فساد و ناکارآمدی و ... نیست. این حمایت به آن معنا است که جنگ و فروپاشی درمان این دردها نیستند؛ بلکه درد مضاعف هستند.»

** واکنش های وزارت امور خارجه دو کشور به یکدیگر
برخی واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز را بازتاب داده و از قول او نوشتند: «عجیب نیست که جواد ظریف که بوق رژیم خشن ایران است و استاد خودخوانده حقوق بشر، به ایالات متحده آمریکا می‌آید تا از آزادی‌هایی بهره ببرد که مردم ایران از آن محروم شده‌اند. عجیب این است که گروهی هنوز به این ریاکار محل می‌گذارند و تریبون در اختیارش می‌گذارند.»
از دید بسیاری از کاربران، واکنش و ادبیات غیردیپلماتیک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به مصاحبه اخیر ظریف، نشانه اثربخشی و تاثیرگذاری دیپلماسی ظریف در مخاطب قرار دادن مردم آمریکا بود.
برخی دیگر در همین راستا واکنش توییتری «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به وزارت امور خارجه آمریکا را بازتاب داده و از قول او نوشتند: می‌دانید خانم؟ آنگونه که فارسی زبان‌ها می‌گویند اقدامات ظریف در ایالات متحده «آب در خوابگه مورچگان» بود.
پژوهش**9275**9279

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل