نانوسامانه‌ای برای رصد وضعیت رگ‌ها بعد از جراحی ساخته شد


ایرنا نوشت: پژوهشگران نانو سامانه‌ای برای رصد دائمی وضعیت هیدرودینامیکی رگ‌ها بعد از جراحی ساخته‌اند که می‌تواند به پزشک در رصد فرآیند التیام رگ‌ها در بیماران مبتلا به آنوریسم مغزی با هزینه کم، کمک کند.

ایمپلنت‌های تغییرجهت دهنده می‌توانند گزینه‌های کمتر تهاجمی برای درمان آنوریسم‌های مغزی باشند اما این روش نیاز به مراقبت دائمی درطول التیام رگ‌ها دارد. یک گروه تحقیقاتی نشان دادند که می‌توان از نانوحسگرهای قابل ارتجاع و انعطاف‌پذیر برای کمک به این ایمپلنت‌ها استفاده کرد تا در نهایت هیدرودینامیک را در رگ‌ها بدون نیاز به فرآیندهای پرهزینه تشخیص طبی، رصد کرد.
این حسگر از تغییر ظرفیت دراثر تغییرجریان خون برای انجام فرآیند شناسایی استفاده می‌کند، محققان موسسه جرجیا نشان دادند که این حسگر با دقت بالایی جریان سیال را در خون حیوانات اندازه‌گیری می‌کند.
وون یونگ یو ازمحققان این پروژه می‌گوید: سامانه‌های حسگری مبتنی بر نانوساختار می‌تواند مزایایی برای بیمار به ارمغان ‌آورد .این سامانه‌ها کمتر تهاجمی بوده و قابلیت رصد فعال را دارند، با ترکیب این سامانه‌ها و ایمپلنت‌های رایج می‌توان رصد فعال هیدرودینامیکی را بعد از جراحی انجام داد. با این کار پزشک می‌تواند دریابد که فرآیند تغییر جهت جریان در طول درمان چگونه عمل می‌کند.
چون از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: ما ابزار تغییر جهت‌دهنده انعطاف‌پذیری ارائه کردیم که بسیار الاستیک بوده و در آن از فیلم‌ بسیار متخلخل نیتینول استفاده شده‌است. هیچ یک از ایمپلنت‌های جریانی موجود نمی تواند رصد فعال و دائمی در آنوریسم‌های مغزی ایجاد کند. ما سامانه‌ای ساختیم که می‌تواند این رصد فعال را بعد از عمل جراحی انجام دهد.
ترمیم رگ‌ها می‌تواند چند ماه تا چند سال زمان نیاز داشته باشد که در طول این زمان باید با استفاده از فناوری‌های مختلف نظیر MRI رگ‌ها را کنترل کرد که کاری پرهزینه بوده و نیازمند تزریق رنگ‌های مغناطیسی در رگ‌ها است. اما این نانوحسگر به پزشک امکان می‌دهد تا بدون نیاز به این ادوات و تنها با کویل‌های القائی بی‌سیم امواج الکترومغناطیس را به حسگر ارسال کند و با دریافت امواج بازگشتی اطلاعاتی درباره وضعیت رگ‌ها به‌دست ‌آورد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Stretchable, Implantable, Nanostructured Flow-Diverter System for Quantification of Intra-aneurysmal Hemodynamics در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

5656

کد خبر 1254643

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟