ائتلافی از تندروها و جنگ طلبان ترامپ را محاصره کرده است


ائتلافی از تندروها و جنگ طلبان ترامپ را محاصره کرده است

تهران-ایرنا- کارشناس ارشد مرکز بررسی های استراتژیک گفت: ترامپ نگاه ایدئولوژیکی به ایران ندارد اما ائتلافی از جریانات تندرو و جنگ‌طلب که اعضای آن سوابق طولانی در ضدیت با ایران دارند، وی را محاصره کرده است.

«دیاکو حسینی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به فعالیت تیم B (جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید) در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده گفت: در دو سال گذشته یک نوع ائتلاف اعلام نشده ولی کاملا محسوس میان امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اسرائیل و برخی از کارگزاران عرصه سیاسی – امنیتی دولت آمریکا شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه تیم B نوعی ائتلاف میان تندروترین افراد حاکم در این کشورها است اما این افراد الزاما نماینده جریان‌های سیاسی خودشان هم نیستند، اظهار داشت: هدف تیم B یک نوع رفتار غیرمعقول با توسل به روش‌های خشن یعنی حذف ایران نه تنها در معادلات منطقه‌ای بلکه حذف ایران در عرصه هویتی و جغرافیایی است و این مسئله، فهم ریشه‌های برخورد با این گروه و تفاوت دیدگاه‌های رادیکال و جنگ‌طلبانه آنها را با اکثریت نخبگان سیاسی آمریکا ضروری می‌سازد.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه تصریح کرد: ظریف با هوشمندی بالایی این حقیقت را درک کرده است که برخلاف تبلیغات انجام شده و تصورهای شکل گرفته، یک نوع تفاوت و شکاف جدی میان سلایق و اولویت‌های ترامپ با کسانی که سوابق روشن و طولانی‌ای در ضدیت با ایران دارند، وجود دارد.

** تلاش ظریف عدم ورود آمریکا به صحنه تقابل و درگیری است
حسینی ادامه داد: ظریف با در پیش گرفتن سیاست مستقیم دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و مورد خطاب قرار دادن ترامپ امیدوار است رئیس‌جمهور آمریکا را متوجه توطئه افراد و حلقه‌ای که او را محاصره کرده، بکند و مانع از آن شود که ایالات متحده به سمت تقابل و درگیری حرکت کند که به زیان کشورهای منطقه، منافع ملی آمریکا و صلح و امنیت بین‌الملل است.
وی افزود: تاکید ظریف بر تیم B به معنای به رسمیت شناختن تفاوت‌ها در دولت آمریکا و تلاشی برای روشنگری نیات افراطیون جنگ‌طلب برای ایجاد تقابل و درگیری است.

** ترامپ به صورت دربست درخدمت بولتون نیست
این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک درباره نقش‌آفرینی جان بولتون هم گفت: ترامپ برای روی کار آوردن جان بولتون، ژنرال مک‌مستر را از جایگاه مشاور خود برکنار نکرد بلکه او این احساس را داشت که دیگر امکان همکاری با مک‌مستر را ندارد و در شرایط فعلی، بولتون تنها کسی است که می‌تواند به وی کمک کند.
حسینی اضافه کرد: تا پیش از انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی، رابطه ویژه ای میان ترامپ و بولتون وجود نداشت ولی هم اینک، بولتون به تبع مسئولیتی که در کاخ سفید برعهده دارد، از نفوذ بسیاری برخورد است ولی این مسئله هم به معنای آن نیست که ترامپ به صورت دربست درخدمت بولتون باشد.

**ایران برای جدا کردن ترامپ از تیم B به هر توافقی تن نمی‌دهد
وی با بیان اینکه حلقه و تیمی که ترامپ را محاصره کرده از صبغه و سابقه روشنی در ضدیت با ایران برخودار هستند، ابراز داشت: ترامپ تا پیش از ریاست جمهوری، توجه چندانی به ایران نداشته و نگاه ایدئولوژیکی هم به ایران ندارد اما ائتلافی از جریانات تندرو و جنگ‌طلب وی را محاصره کرده است.
این کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک با بیان اینکه ترامپ نیازمند یک فرصت برای جدا شدن از این افراد و دیدگاه‌های تندروانه است، عنوان کرد: دیدگاه‌های ترامپ مبتنی بر مذاکره با ایران برای به دست آوردن توافقی است که به زعم او بهتر از توافق پیشین است. البته تلاش ایران هم بر این اساس استوار نیست که برای جدا کردن ترامپ از تیم B، به هر توافقی تن دهد بلکه به دنبال روشن کردن نیات طرفین است.

** پمپئو انعطاف بیشتری نسبت به بولتون دارد
حسینی ادامه داد: برخلاف ترامپ، نیت بولتون سرنگونی نظام ایران است و برای این کار، به توافقی نیاز ندارد بلکه او بیش از هر چیز به استمرار سیاست فشار حداکثری نیازمند است.
وی درباره مایک پمپئو هم یادآور شد: پمپئو هم باید عضو دیگری از تیم B، دانست کما اینکه او هم در زمان عضویتش در مجلس نمایندگان و هم ریاستش بر آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا سیاست ضدایرانی را دنبال می‌کرد ولی در مقایسه با بولتون از عقده‌های روحی و روانی کمتری برخودار است و از امکان بیشتری برای انعطاف برخودار است.
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا افزود: با این وجود، تیم پمپئو و بولتون ماموران اصلی پیگیری کردن سیاست فشار حداکثری یکپارچه به ایران هستند.

**وزارت امور خارجه آمریکا مانع از دریافت پیام ایران از سوی ترامپ شده است
حسینی به پیشنهاد ایران برای مبادله زندانیان اشاره و بیان کرد: این پیشنهاد 6ماه قبل از سوی ایران داده شده بود ولی تا زمانی که وزیر امور خارجه آن را به صورت علنی مطرح کرد، به آن پیشنهاد جوابی داده نشده بود که نشان از محرمانه بودن آن است. یکی از دلایل طرح این مسئله از سوی ظریف، نه به خاطر عدم دریافت این پیام از سوی وزارت امور خارجه آمریکا بلکه ایجاد این شبهه است که وزارت امور خارجه آمریکا مانع از انتقال و دریافت این پیام به ترامپ شده است.
وی اضافه کرد: نه پمپئو و نه بولتون تمایلی به گشوده شدن راه جدیدی ندارند و ممکن است ترامپ از این مسئله بی‌اطلاع باشد. این فرضیه‌ای است که از این مسئله می‌توان مفروض دانست.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سیاست خارجی ایران در شرایط کنونی باید بر چه اساسی استوار باشد، گفت: ایران دوران سختی را به خاطر فشارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایالات متحده تحمل می‌کند و این مسئله به خاطر استنباط دولتمردان ایالات متحده است که فکر می‌کنند می‌توانند هر کاری بکنند ولی ایران جوابی نمی‌دهد یا نمی‌تواند جوابی بدهد. آنها معتقدند ایران خواهان برخورد نظامی با آمریکا نیست و هر فشاری را تحمل می‌کند اما کاری به ضرر منافع ایالات متحده انجام نمی‌دهد.

** آمریکا باید بداند خویشتنداری ایران نامحدود و ابدی نیست
حسینی با بیان اینکه آمریکایی‌ها جمع‌بندی اشتباهی از خویشتنداری ایران دارند و فکر می‌کنند ایران در هر شرایطی به خویشتنداری خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: ایران در چنین شرایطی باید اعلام کند که در صورت عدم همکاری و عدم در نظر گرفتن منافع ایران و تداوم سیاست خطرناک فشار به ایران آماده است که با ابزارهای موجود خود به فشارهایی که وارد می‌شود، پاسخ دهد.در واقع طرف مقابل باید بداند خویشتنداری ایران نامحدود و ابدی نیست.
وی با بیان اینکه ایران ابزارهای مهمی هم در برجام و هم در خارج از برجام دارد، تصریح کرد: ایران باید این مهم را اثبات کند که اگر تداوم این سیاست‌ها منجر به جنگ شود آماده پرداخت هزینه‌های جنگ است هرچند که این جنگ هزینه‌های هنگفتی را به همراه داشته باشد.
این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اگر آمریکا این جسارت ژئوپولتیکی را از طرف ایران احساس کند و بداند در برابر هر اقدام، پاسخ‌های لازم را دریافت خواهد کرد، آنگاه می‌توان به پیشبرد سیاست خارجی امیدوار بود.
سیام**م.ا.ت**2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها