ظریف: پیام دولت ترامپ غیرقابل قابل اعتماد بودن آمریکا است


ظریف: پیام دولت ترامپ غیرقابل قابل اعتماد بودن آمریکا است

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه آمریکایی فاکس نیوز تاکید کرد که اقدامات ترامپ بیش از هرچیز این واقعیت را اثبات می‌کند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

ظریف: پیام دولت ترامپ غیرقابل قابل اعتماد بودن آمریکا است

به گزارش ایکنا ، ایسنا نوشت: محمد جواد ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: پیام اقدامات دولت ترامپ این است که آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی گفت، ترامپ به دنبال تحقق شعار نخست آمریکای خود است اما در یک جهان ناامن، این شعار نمی‌تواند محقق شود. در جهان همه باید با هم کار کنند.

ظریف افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز آمریکایی‌ها را نکشته است. موجودیت سپاه برای مبارزه با تروریست‌ها است. دیروز در عراق، مراسم یادبودی برای سیصد تن از کارکنان سپاه برگزار شد که در کنار عراقی‌ها با داعش مبارزه کردند و کشته شدند. ترامپ نیز در مناظره (انتخاباتی خود) که گمان کنم مجری این مناظره خود شما (کریس والاس) بودید، در پاسخ به هیلاری کلینتون گفت ایران، داعش را می‌کشد.

ظریف در پاسخ به این پرسش خبرنگار فاکس نیوز که آیا انکار می‌کنید که شما تسلیحات در اختیار شبه نظامیان هوادار ایران قرار داده‌اید که این به مرگ ۶۰۸ آمریکایی منجر شده است؟ تأکید کرد: این اتهام جدیدی است که آمریکا مطرح می‌کند و اتهامِ بسیار خطرناکی است؛ زیرا باور دارم که «تیم ب» می‌خواهد ترامپ را اغوا کند و آمریکا را به سوی تقابلی بکشاند که ترامپ نمی‌خواهد. اکنون بگذارید به مسئله دیگری بپردازیم: شما از پول صحبت کردید. شخص ترامپ گفته است که شما هفت تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کردید. ما در منطقه خودمان هستیم. آمریکا به منطقه ما آمد و هفت تریلیون دلار هزینه کرد و تنها نتیجه اش این بود که ما تروریسم، ناامنی و بی ثباتی بیشتری داریم.

ظریف همچنین در پاسخ به این سخن خبرنگار که تغییر نظام ایران را از اهداف «تیم ب» می‌دانست، گفت: بله، کمترین هدف آن‌ها همین است. آن‌ها بارها نشان داده‌اند که هدفشان کشاندن آمریکا به درگیری با ایران است. من باور دارم که این از اهداف ترامپ نیست. ترامپ در کمپینش مدعی شده بود که آمریکا را به جنگ دیگری نمی‌کشاند؛ اما من معتقدم که کمپین فشار حداکثری ترامپ برای به زانو درآوردن ایران، محکوم به شکست است و این چهار نفر نیز به این مسئله واقف هستند.

وی گفت: درگیری در ایران نتیجه نمی‌دهد. رئیس‌جمهور ترامپ اطمینان حاصل کرد که ایرانی‌ها خواهان درگیری نیستند. ما با جامعه جهانی به توافق رسیدیم. رئیس‌جمهور ترامپ برای اینکه تنها از رئیس‌جمهور اوباما خوشش نمی‌آید، حتی بدون خواندن برجام، از این توافق کناره‌گیری کرد.

ظریف افزود: هیچ کشوری از اینکه آمریکا خواسته‌هایش رو به دیگران تحمیل می‌کند، خوشحال نیست. چین، ترکیه، روسیه، فرانسه و حتی متحدان آمریکا از این بابت خوشحال نیستند. این کشورها گفته‌اند که راهی برای مقابله با چنین رفتارهایی پیدا می‌کنند. حال اینکه چگونه چنین کاری می‌کنند به خود آن کشورها مربوط است. آیا این کشورها می‌خواهند که زندگی مردمشان توسط آمریکا اداره شود؟

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: در ادامه با اشاره برنامه موشکی ایران بیان کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ بر سر برنامه موشکی ایران بسیار صریح است. ایران باید از ساخت موشک‌های که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، جلوگیری کند. موشکی که ما طراحی کرده‌ایم هدفش قرار دادن ماهواره در فضا بوده است. این موشک برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو