وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!


وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!

چند وقتی است که بحث افزایش قیمت بنزین به تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده و عملا بسیاری از مردم برای رویارویی با این وضعیت در حال بررسی گزینه‌های مختلفی هستند که طبیعتا دانستن وضعیت مصرف سوخت خودروهای داخلی و همچنین خودروهای خارجی که حالا به محصولات دست نیافتنی برای بسیاری از مردم کشورمان تبدیل شده است، کمک بزرگی برای مدیریت این گرانی...

وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!

چند وقتی است که بحث افزایش قیمت بنزین به تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده و عملا بسیاری از مردم برای رویارویی با این وضعیت در حال بررسی گزینه‌های مختلفی هستند که طبیعتا دانستن وضعیت مصرف سوخت خودروهای داخلی و همچنین خودروهای خارجی که حالا به محصولات دست نیافتنی برای بسیاری از مردم کشورمان تبدیل شده است، کمک بزرگی برای مدیریت این گرانی قابل توجه احتمالی خواهد کرد.

به گزارش چرخان، مساله اصلی بسیاری از افرادی که معتقدند قیمت فعلی بنزین ظلم بزرگی برای مردم و اقتصاد کشور است، مساله یارانه اضافی است که برای هر خودرو در نظر گرفته شده که چیزی در حدود ۱۴ برابر یارانه دریافتی هر ایرانی بوده و عملا حدود ۲۵ درصد از ایرانی‌ها به میزان کل ایرانی‌ها یارانه بسیار زیادی را دریافت می‌کنند.

وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!اما نکته جالب این است که مصرف سوخت خودروهای داخلی چیزی در حدود ۱٫۵ برابر خودروهای خارجی بوده است و با نکته‌ای که در بالا گفته شد، عملا یارانه پرداختی به خودروهای داخلی نیز سهم بیشتری نسبت به خودروهای خارجی بوده و عملا یک بی عدالتی عجیبی در این موضوع برقرار شده است. به همین دلیل طرحی در مجلس نیز در جریان است که به هر ایرانی یارانه بنزین اعطا شده و به دنبال آن، قیمت بنزین به قیمت فوب خلیج فارس فروخته شده و عملا این یارانه‌های اضافی نیز حذف شود.

البته نکته‌ای که به طور کلی مجلس نسبت به آن بی توجه بوده است، مساله مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی و عدم توجه به موضوع گازسوز کردن خودروهاست که در این صورت حتی شاید نیازی به گرانی بنزین یا گرانی بیش از حد آن بود. متوسط مصرف بنزین در جهان چیزی در حدود ۵٫۵ لیتر بنزین است که در کشور ما این عدد به ۷٫۵ لیتر رسیده است.

وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه‌ای گفت: در حال حاضر اضافه مصرف بنزین خودروهای پراید، پژو ۴۰۵ به تنهایی از میزان قاچاق سوخت بیشتر است که اراده‌ای برای کنترل این موضوع دیده نمی‌شود. چیزی در حدود ۲۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین این دو خودرو مصرفی است که به دلیل تکنولوژی قدیمی این خودروها بوده و مجلس و سایر ارگان‌ها نیز اراده‌ای برای کنترل و کاهش این مصرف ندارند.

به طور مثال می‌توان گفت که خودرویی مثل پراید با این تکنولوژی عقب افتاده مصرفی در حدود مرسدس ‏بنز ‏C200‎ داشته و این بسیار عجیب است! عجیب‌تر است اگر بدانید که پراید مصرفی بالاتر از خودروهایی مانند تویوتا کمری هیبریدی ‏XLE‏، هیوندای ‏I20‎‏ و تویوتا یاریس داشته و این یک فاجعه بزرگ به حساب می‌آید!

وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در مورد مصرف خودروهای خارجی گفت: در کشورهای خارجی خودروهای پر مصرف مالیات می‌پردازند. به طور مثال خودروی لامبورگینی با گرید G چیزی در حدود ۴۰ هزار دلار مالیات بر تردد می‌پردازند. اما این مورد در خودروهای با مصرف کمتر مانند خودروهای هیبریدی چیزی کمتر از هزار دلار است. در بسیاری از کشورها قوانینی برای کاهش مصرف سوخت خودروها تصویب شده است و همچنین برای خودروهای کم مصرف و خریدشان یارانه نیز پرداخت می‌شود.

وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید

وضعیت بسیار بد مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403