نهج‌البلاغه مقدمه شناخت زبان قرآن است


نهج‌البلاغه مقدمه شناخت زبان قرآن است

گروه معارف ــ امام جمعه موقت اصفهان گفت: اگر بخواهیم به قرآن عمل کنیم، باید کلام، سیاست و روش زندگی امیرالمؤمنین(ع) را در پیش بگیریم، زیرا امیرالمؤمنین(ع) قرآن زنده است.

نهج‌البلاغه مقدمه شناخت زبان قرآن است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره نهج‌البلاغه اظهار کرد: قرآن وحی الهی و نهج‌البلاغه زبان قرآن و در حقیقت تفسیر و تبیین قرآن است. اگر بخواهیم به قرآن عمل کنیم، باید کلام، سیاست و روش زندگی امیرالمؤمنین(ع) را در پیش بگیریم، زیرا امیرالمؤمنین(ع) قرآن زنده است. پیامبر(ص) فرمودند: «علی قرآن ناطق است»، قرآن در وجود امام علی(ع) مجسم شده و ایشان تجلی حقایق قرآن هستند.
وی افزود: نهج‌البلاغه کتاب جامعی است که شامل انسان‌‌شناسی، خداشناسی، پیغمبرشناسی‌، سیروسلوک انسان، اخلاقیات، عرفان، حکومت و سیاست‌مداری است. نهج‌البلاغه در باب حکومت و مدیریت رهنمودهای بسیار مفیدی ارائه داده و بهترین درس برای کارگزاران است و به تعبیری کتاب جامع عملی و آیین‌نامه اجرایی برای نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

نهج‌البلاغه؛ گره‌گشای مشکلات و چالش‌ها
امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: جامعه ما به نهج‌البلاغه نیازمند است، زیرا اگر بخواهیم نمونه یک حکومت اسلامی مبتنی بر شیعه را به دنیا نشان دهیم، باید به رهنمودهای آن حضرت عنایت داشته باشیم. اگر به آموزه‌های نهج‌البلاغه توجه می‌کردیم، امروز با چالش‌هایی که پیش آمده، مواجه نمی‌شدیم.
رهبر ادامه داد: اهل سنت و غیرمسلمانان هم نهج‌البلاغه را مطالعه می‌کنند و برای آن ارزش و احترام قائل هستند، مثلاً جورج جرداق، متفکر مسیحی که کتاب‌های معروفی نیز دارد، به امیرالمؤمنین(ع) و نهج‌البلاغه توجه زیادی داشته است. در طول تاریخ درباره نهج‌البلاغه تألیفات، شرح‌ و تفسیرهای متعددی نوشته شده، اما این کتاب همچنان در کتابخانه‌ها مهجور است، بر همین اساس باید نهج‌البلاغه را در متن زندگی و حکومت به‌کار گیریم.
وی خاطرنشان کرد: برای ترویج نهج‌البلاغه همه باید دست به دست هم دهیم و به مراکز و مؤسسات نهج‌البلاغه رونق ببخشیم. در میدان عمل هم دانشمندان، حوزویان، کارگزاران و آموزش و پرورش حاضر شوند و این کتاب را معرفی کنند. در جامعه باید فضایی برای آموزش نهج‌البلاغه به مدیران و طلاب ایجاد شود، اما متأسفانه هیچ گونه فعالیتی در این حوزه انجام نمی‌شود و برخی مسؤلان از زیربار آن شانه خالی می‌کنند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط