خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98


خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

ساخت سریال های رمضانی از دهه 70 در تلویزیون باب شد، اما در دهه های 80 و 90 به شکل جدی تر دنبال شد و برخی کارگردان ها با ساخت سریال های پرمخاطب در ماه رمضان به شهرت رسیدند.

خبرگزاری شبستان، گروه فرهنگی- الهام عطائی: کنداکتور تلویزیون در ماه رمضان شاید یکی از پرمخاطب ترین های آنتن رسانه ملی باشد، به این دلیل که سریال های ویژه این ماه اغلب با استقبال مخاطبان همراه می شوند و تلویزیون سعی می کند در این روزها با دست های پرتری به استقبال مردم برود.

مدت هاست که در تلویزیون چنین روالی حاکم است و گروه های فیلم وسریال شبکه های مختلف برای روزهای ماه رمضان تدارکات ویژه ای می بینند.

برخی سریال های ماه رمضانی تلویزیون ، همان هایی که جزو اولین ها بودند و اغلب ساختار شکنی کردند در ذهن ها ماندگار شده است، این سریال ها امروز به نوعی تبدیل به نوستالژی شده اند.

ساخت سریال های ماه رمضانی از دهه 70 در تلویزیون باب شد ، اما در دهه های 80 و 90 به شکل جدی تر در تلویزیون دنبال شد و برخی کارگردان ها تبدیل شدند به کارگردان های محبوب سریال های مناسبتی تلویزیون به ویژه ماه رمضان.

« او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی و بازی بهاره افشاری، حسن جوهرچی و مریم کاویانی و ثریا قاسمی را حتما همه به خاطر دارید، یکی از سریال های ماه رمضانی تلویزیون در دهه 80 که تبدیل به یکی از خاطرات ماندگار اغلب ما شد. یکی از اولین سریال هایی که به سبک و سیاق سریال ها آمریکایی و اروپایی به ویژه به موضوع فرشته و شیطان پرداخت و آنها را در قالب کاراکترهایی در سریال نشان داد. شاید این نخستین بار بود که در تلویزیون جدال میان شیطان و فرشته در قالب یک سریال تلویزیونی به تصویر کشیده می شد.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

چند سال بعد « اغما» به کارگردانی سیروس مقدم ساخته شد تا تجربه پرداختن به شیطان در یک سریال تلویزیونی تکرار شود. کاراکتر«الیاس» با بازی حامد کمیلی هنوز هم در خاطرها ماندگار است. امین تارخ، نفیسه روشن، لعیا زنگنه تکمیل کنندگان پازل این سریال بودند.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

سیروس مقدم که به نظر می رسید تجربه ساخت سریالی با این سبک و سیاق برای ماه رمضان برایش خوشایند بود ، سال بعد ( سال 1387)سریال « روز حسرت» را ساخت. این سریال با بازی افسانه بایگان، پوریا پورسرخ ، مهراوه شریفی نیا و فرامرز قریبیان حال و هوای نزدیکی به « اغما» داشت.

یکی دیگر از سریال های خاطره انگیز تلویزیون در ماه رمضان قطعا « میوه ممنوعه» ساخته حسن فتحی است. این سریال با بازی علی نصیریان، هانیه توسلی، امیرجعفری، طناز طباطبایی ، گوهر خیراندیش تبدیل به یکی از مانا ترین سریال های همه سال های تلویزیون شد. ساختار شکنی این سریال در روایت قصه پیرمردی مذهبی که عاشق دختری جوان شد یکی از دلایل اقبال مخاطبان به این سریال بود. « حاج یونس» میوه ممنوعه قطعا یکی از کاراکترهای ماندگار ماه رمضانی تلویزیون محسوب می شود.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

«صاحبدلان» با بازی باران کوثری و حسین محجوب و البته پوریا پورسرخ، مهرانه مهین ترابی، بروزارجمند ، ثریا قاسمی و محمد کاسبی، ساخته محمد حسین لطیفی هم یکی دیگر از وزنه های قدرت سریال های ماه رمضانی تلویزیون است.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

رضا عطاران و سریال های طنزش در دهه 80 هم که مدتی پای ثابت تلویزیون در ماه رمضان بودند هم فراموش شدنی نیستند؛ «متهم گریخت» و «خانه به دوش» . عطاران با ساخت این سریال ها باب تازه ای از سریال سازی طنز را در تلویزیون باز کرد ، سریال های او بارها و بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی باز پخش شدند و این روند از دهه ۸۰ تا به امروز هنوز هم ادامه دارد.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

کمی که جلوتر برویم «دردسرهای عظیم 1 و 2» ساخته برزو نیک نژاد را هم می شود از سریال های موفق تلویزیون که برای ماه رمضان تدارک دیده شده بودند دانست. این سریال با حضور جمع زیادی از بازیگران محبوب از جمله «جوادعزتی»، «النازحبیبی»، «مهدی هاشمی» به سرعت به یکی از سریال های ماندگار و محبوب تلویزیون در بین مخاطبان تبدیل شد.

«مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم و «زیرپای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی هر دو در یک سبک و سیاق در سال های 93 و 96 از شبکه یک سیما پخش شدند. پریوش نظریه با « رخساره » و « مدینه » زنان محکمی را به تصویر کشید که مردانه و به تنهایی بار یک زندگی را به دوش می کشند.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

« مادرانه» و « برادر» جواد افشار را هم می توان در لیست سریال های ماندگار تلویزیون در سال های اخیر جای داد. مادرانه با بازی لعیا زنگنه، مهدی سلطانی ، شقایق فراهانی ، عباس غزالی و هستی مهدوی فر از آنجا که روایتی عاشقانه و بازیگران توانایی داشت توانست در میان مخاطبان گل کند.«برادر» هم که تلفیقی از موضوعاتی چون بنیان خانواده و روابط خانوادگی ، قاچاق و عشق بود با تکیه بر بازیگران محبوبی چون حسن پورشیرازی ، گلاره عباسی، پوریا پورسرخ، حسین یاری و ‌سوگل طهماسبی ‌توانست ماندگار شود.

« پنج کیلومتر تا بهشت»،‌ « پنجمین خورشید» و ... از جمله سریال های دیگری هستند که در سال های گذشته از تلویزیون پخش شدند و هر کدام به خاطره ماندگاری تبدیل شدند.

به گزارش شبستان به نظر می رسد سریال های سال های اخیر تلویزیون در ماه رمضان نتوانسته اند به اندازه دهه 80 و یا سال های اولیه دهه 90 پرمخاطب ، جذاب و ماندگار باشند. البته امسال هم تلویزیون سریال هایی برای پخش در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته است که پروژه ساخت و تولید آنها از مدتی پیش در حال پیگیری بوده است.

سریال « برادرجان» سریال شبکه سوم سیما در ماه رمضان است. این سریال به کارگردانی محمدرضا‌ آهنج ، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی اواخر سال گذشته در تهران کلید خورد. علی نصیریان ، حسام منظور، مارال فرجاد، کامران تفتی، نسیم ادبی، آفرین عبیسی از جمله بازیگران این سریال هستند. «برادر جان» ملودرامی خانوادگی با مضمون اجتماعی است که به موضوع « حق الناس» می پردازد.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

سریال « دلدار» ساخته برادران محمودی که ساخت سریال موفق و متفاوت « سایه بان»را در کارنامه کاری خود دارند سریال ماه رمضانی شبکه دوم سیما است. « دلدار» همانطور که از نامش برمی آید سریالی عاشقانه با تم اجتماعی است. محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، همایون ارشادی ، پریوش نظریه، نیما رئیسی از جمله بازیگران این سریال هستند.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

نام سریال شبکه یک سیما نیز «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان است که تم تاریخی دارد. این سریال پر بازیگر به تاریخ دوران معاصر و زمان پهلوی می پردازد. حسین یاری، حسین پاکدل، میترا حجار، پوریا پورسرخ، لیلا بلوکات، سیما تیرانداز، کامران تفتی، هلیا امامی، مهدی سلوکی ، بیتا فرهی، علیرام نورایی ، رضا یزدانی و رسول نجفیان از جمله بازیگران این سریال هستند.

خاطره بازی با سریال های محبوب رمضان/ تدارک تلویزیون برای رمضان 98

چند روزی تا روی آنتن رفتن سریال های ماه رمضانی شبکه های مختلف تلویزیونی باقی نمانده است، قضاوت درباره اینکه آیا به اندازه سریال های سال های گذشته تلویزیون پرقدرت ظاهر خواهند شد و پر مخاطب خواهند بود و تلویزیون را به روزهای طلایی گذشته نزدیک خواهند کرد را به آینده موکول می کنیم و به مخاطبان تلویزیون.

پایان پیام/298

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403