مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از لزوم بازنگری در کلیت رویدادهای سینمایی، بهره گیری اقتصادی از تجارب چهل ساله سینمای ایران و احتمال انتقال پشتیبانی جشنواره های کودک و فجر به این بنیاد سخن گفت.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی در گفتگو با خبرنگار سینمایی موج در مورد ارزیابی اش از جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره های سینمایی حلقه ای مهم از زنجیره صنعت سینما است که به نظر من طی چندسال گذشته، بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، به خوبی و کاملا حرفه ای فعالیت کرده و توانسته خودش را در منطقه و جهان تثبیت کند.

محدودیت رویدادهای فرهنگی بین المللی ما تحت تاثیر اقتصاد سیاسی

وی افزود: امیدوارم که برخی از ضعف ها و کاستی هایی هم که به طور طبیعی در هر کار فرهنگی و بویژه بین المللی وجود دارد، با وسعت نظر و سعه صدری که برگزار کنندگان این جشنواره دارند، برطرف شود.

وی در تشریح این کاستی ها گفت: به هر حال همانطور که دبیر و سایر مدیران جشنواره هم به برخی از آنها اشاره کرده اند؛ ما در ایران، برخی از محدودیت ها را بر سر برگزاری رویدادهای بین المللی داریم که تحت تاثیر اقتصاد سیاسی یا مباحث دیپلماتیک و سیاست خارجی و مانند اینها است.

لزوم بازنگری در کلیت رویدادهای سینمایی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: پیش از این هم در سخنان یا نوشته هایم به این نکته اشاره کرده ام که ضمن نیاز به حضور بیشتر متخصصین و اصناف سینمایی ، یک باز اندیشی در کلیت رویدادهای سینمایی، از جمله جشنواره های فجر را ضروری و لازم می دانم؛ چرا که حضور بالنده سینمای ایران در رویدادهای مختلف داخلی و خارجی و آزمون و خطاهایی که در چند دهه داشته ایم، زمان آن است که بهره های درستی از فرصتی به نام جشنواره ببریم. بهترین آنها بهره اقتصادی است که سینمای ما باید ورود کند به عرصه های اجتماعی و این میسر نمی شود جز اینکه نگاهی سیستماتیک به کل فرایندهای سینما داشته باشیم.

رابطه تولید، جشنواره و بازار سینمایی

تابش با اشاره به ارتباط تولیدات سینمایی ، جشنواره و بازار گفت: جشنواره حلقه مهمی از این زنجیره است ولی به حلقه های پیشین و پسین آن هم باید نگاه کرد، چرا که تولیدات خوب ایران و جهان، بر روی کیفیت برگزاری یک جشنواره تاثیر می گذارند؛ برگزاری خوب یک جشنواره منتهی می شود به بازارهای خوب و مخاطبان بهتر و بیشتر.

وی افزود: از این جهت به این دیدگاه خودم که باز اندیشی جشنواره های سینمایی است، معتقدم و در جلسات، نوشته ها و مصاحبه هایم بر روی آن تاکید می کنم و امیدوارم که ما با یک خرد جمعی، همدلی، همفکری بین اصحاب رسانه، برگزار کنندگان، سیاست گذاران جشنواره ها، نهادهای حمایت کننده به یک جمع بندی برسیم که این اتفاق به بهترین شکل بیفتد.

سیاستگذاری و اجرا نه اما پشتیبانی جشنواره ها به فارابی می آید

علیرضا تابش در پاسخ به این سوال موج که آیا جشنواره جهانی فجر به بنیاد سینمایی فارابی منتقل می شود یا خیر گفت: هر سال موسسات با سازمان سینمایی تفاهم نامه ای دارند، که گرچه مذاکرات و کارهای کارشناسی اش در زمستان سال 97 انجام شده، اما هنوز تفاهم نامه سال 98 مبادله نشده است.

وی تصریح کرد: امضای این تفاهم نامه به زودی و تا اواخر اردیبهشت صورت می پذیرد و بر اساس آن مشخص می شود که در سال 1398 بنیاد فارابی چه ماموریت هایی را باید دنبال کند. البته به طور قطع، یکی از آنها پشتیبانی از جشنواره ها است اما تاکید می کنم که سیاست گذاری و اجرای جشنواره ها مطلقا به فارابی سپرده نخواهد شد.

یکی از مقولاتی که مورد توجه قرار گرفته، پشتیبانی از جشنواره های فجر و کودک مانند گذشته به بنیاد فارابی بازگردد.