در سیل اخیر هفت هزار نقطه از جاده های کشور آسیب دید


در سیل اخیر هفت هزار نقطه از جاده های کشور آسیب دید

وزیر راه و شهرسازی گفت:​ هفت هزار نقطه از جاده های کشور در سیل اخیر با رانش و ریزش زمین روبرو شد که برخی از این نقاط دیگر قابل استفاده نیست.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه جاده بیش از پنج هزار روستا در 24 استانی که با سیل روبرو شد آسیب دید افزود:​ اکنون جاده 30 روستا قطع است و راه های جایگزین برای آنها ایجاد شده است.
وی گفت: بیشتر این روستاها در منطقه پلدختر و دره شهر قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مناطق پل هایی وجود داشتند که 12 متر از کف رودخانه بالاتر بودند اما سیل از ارتفاع این پل ها بیشتر بود و از روی عرشه آنها عبور می کرد.
اسلامی گفت:​ اکنون 10 پل در چند استان کشور در حال ساخت و تجهیزات و قطعات آن داخلی است.
وی افزود: در سیل اخیر 12 کیلومتر از جاده مهم خرم آباد به پلدختر را سیل برد و در مسیر یاسوج به شیراز رانش زمین و ریزش سنگ اتفاق افتاد.


وزیر راه و شهرسازی گفت:​ برای مقابله با آسیب های سیل در استان لرستان هفت استان معین با همه تجهیزات خود وارد عرصه شدند و 12 هزار راهدار و 9 هزار انواع ماشین آلات به ترمیم و بازگشایی جاده ها مشغول بودند.
اسلامی افزود: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی،​ مسئول ارزیابی و بررسی خسارت های راه های مناطق سیل زده شده است که صبح امروز نخستین گزارش خود را ارائه می دهد.
وی دلیل تخریب برخی جاده ها و پل ها را در مناطق سیل زده غیر قابل پیش بینی بودن میزان سیلاب خواند و گفت:​ برای ساخت جاده ها و پل ها میزان دبی آب رودخانه ها در نظر گرفته می شود اما در سیل اخیر میزان دبی برخی رودخانه ها سه برابر حداکثر دبی آنها در گذشته بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: رودخانه ها باید لایروبی، ایمن سازی و برای آنها دیواره های حفاظتی احداث شود.
اسلامی گفت: پولی که معدن کاران از استخراج مصالح رودخانه ای به دولت پرداخت می کنند باید برای ایمن سازی رودخانه ها هزینه شود.
وی با بیان اینکه پل های بزرگ کشور شمع کوبی و فنداسیون آنها 35 متر ریشه دارد افزود:​ دلیل تخریب برخی پل ها میزان غیر قابل پیش بینی سیل و آب شستگی های اطراف پل ها بود که همه اینها باید در ساخت و سازهای بعدی در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به جزء بخش مهمی از خوزستان 151 هزار واحد مسکونی،​ شهری و روستایی که بیشتر آنها شهری است در سیل اخیر آسیب دیدند.
اسلامی افزود: از این تعداد حدود 51 هزار واحد تعمیری و 91 هزار واحد احداثی است.
وی با بیان اینکه ساخت مسکن در مناطق سیل زده بر عهده بنیاد مسکن قرار داده شده است گفت: برای واحد های تعمیری و تجاری شهر و روستا 15 میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان بلاعوض و برای لوازم معیشتی پنج میلیون تومان بلاعوض و 15 میلیون تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده که در برخی مناطق در حال پرداخت است.
وزیر راه و شهرسازی افزود:​ کمک و خودیاری مردم، پرداخت های بیمه،​ کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ​بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان مکمل تسهیلات دولت برای بازسازی واحدهای مسکونی سیل زدگان است.
اسلامی گفت: برای جا به جایی واحدهای مسکونی در پلدختر هشت قطعه زمین و در معمولان نیز زمین در نظر گرفته شده است.
وی افزود:​ البته در پلدختر کمی ناهماهنگی وجود دارد که با مدیریت استانی رفع می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت:​ برای برخی روستاهای لرستان زمین در ارتفاعات بالاتر از حریم رودخانه درنظر گرفته شده است.
اسلامی افزود:​ ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه ها اگر بر اساس مجوز باشد صادر کننده مجوز نیز محکوم است.
وی با بیان اینکه ساخت و سازها باید بر اساس طرح جامع هر منطقه باشد گفت: به رئیس قوه قضاییه و وزارت کشور نامه نوشته ایم که اجازه ندهند کمیسیون ماده 100 تخلف های مشخص در حریم رودخانه ها را به جریمه نقدی تبدیل کند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نباید اجازه دهیم هیچ کس به حریم رودخانه ها وارد شود و دولت در ابلاغیه جدید بر این موضوع تاکید کرده است.
اسلامی بیان اینکه تلاش می کنیم تا امسال بازسازی مناطق سیل زده تمام شود گفت: با توجه به اینکه بیشتر خانه های تخریب شده و آسیب دیده در این مناطق یک طبقه بوده است امیدواریم طرح بازسازی گسترده و زمان بر نشود.
وی افزود:​ برای ساخت خانه ها در مناطق شهری 12 میلیون تومان کمک بلاعوض و در مناطق روستایی 10 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ساخت خانه های شهری نیز 50 میلیون تومان و برای خانه های روستایی 40 میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت می شود که به 9 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
اسلامی افزود:​ در زلزله سرپل ذهاب همه روستاها بازسازی و خانه ها مهندسی ساز شده است.
وی گفت:​ در این شهر نیز 85 درصد پیشرفت داشته ایم و بازسازی خسارات زلزله بر اساس زمان بندی انجام شده است اما در سرپل ذهاب هر کس یک خانه یک طبقه داشته اکنون سه طبقه می سازد و این امکان برای افراد ایجاد شده و تسهیلات ساخت خانه های سه طبقه نیز در اختیار آنها قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود:​ البته استثنائاتی در شهر سرپل ذهاب مانند اختلاف میان ورثه برای ساخت خانه وجود دارد که کار را بلاتکلیف گذاشته است.
اسلامی گفت:​ در مناطق سیل زده هیئت کارشناسی میزان آسیب به خانه ها و اینکه نیاز به تخریب دارند یا بازسازی تشخیص می دهد.
وی افزود: شرایط کشور در بازسازی با گذشته متفاوت و وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی مناطق سیل زده مشخص شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کمیته برآورد خسارت ها کار خود را دقیق انجام می دهد و بر اساس ارزیابی این کمیته تصمیم گیری می شود.
اسلامی افزود:​ در سیل اخیر سازمان هواشناسی وظیفه خود را بسیار خوب انجام داد زیرا دوره پیش بینی سیل در دنیا در بهترین حالت 10 روز است.
وی گفت: البته باید تجهیزات و توان پردازش سازمان هواشناسی نوسازی و تقویت شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سیل اخیر نشان داد سازمان هواشناسی سازمانی حاشیه ای نیست و هر چه توانمند تر باشد قدرت تصمیم گیری بیشتری خواهد داشت.
اسلامی درباره گرانی قیمت مسکن نیز گفت: اقتصاد کشور متاثر از عملیات روانی است و جریان ها بی جهت از آن تبعیت می کنند.
وی افزود: در بخش مسکن اگر جریان تولید شکل بگیرد و پایدار باشد عرضه و تقاضا به سمت تعادل پیش می رود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح ساخت 400 هزار مسکن شهری برای سال 98 و 99 پیش بینی شده است که از این تعداد 200 هزار مسکن در شهرهای جدید ساخته می شود.
اسلامی افزود:​ 16 هزار مسکن برای شهر پردیس اختصاص یافته که ساخت هفت هزار و 16 مسکن آن آغاز شده است.
وی گفت: امروز پنج هزار و 217 مسکن و 6 مدرسه و یک مرکز بهداشت در شهر پردیس افتتاح و سه روز پیش پنج هزار مسکن در شهر پرند تحویل داده شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود:​ وام پرداخت شده برای مسکن شهری از 60 میلیون به 100 میلیون افزایش یافته و برای زوج ها در تهران 200 میلیون تومان است.
اسلامی با بیان اینکه از 400 هزار واحد طرح مسکن شهری 100 هزار واحد مربوط به طرح بازآفرینی شهری است گفت: وظیفه ما اعتماد سازی برای مردم است که سازندگان مسکن وارد این عرصه شوند و متقاضیان نیز مسکن ها را خریداری کنند.
وی افزود: 10 هزار واحد مسکن مهر در استان خوزستان بدون متقاضی است.
اسلامی درباره اخذ مالیات از خانه های خالی نیز گفت:​ این موضوع بر اساس قانون بر عهده سازمان امور مالیاتی و وظیفه وزارت راه و شهرسازی تهیه طرح اطلاعات جامع املاک و مسکن است که کارگروه آن در این وزارتخانه در حال تشکیل است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ​ملاحظاتی که در طرح اخذ مالیات از خانه های خالی وجود دارد ما را در شرایط کنونی قرار داده است.
وی گفت:​ البته مالیات بر خانه های خالی کمکی به خانه دار شدن افراد نمی کند.


اسلامی افزود:​ تلاش می کنیم خانواده ها به ویژه خانه اولی ها با واگذاری زمین و ارائه تسهیلات خانه دار شوند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کسانی که برای اجاره دادن خانه خود ضوابط قانونی را رعایت کنند مشوق های مالیاتی دریافت می کنند و دولت این موضوع را در اسفند سال گذشته تصویب کرده است.
وی با تایید برخی اخبار مبنی بر سوخت ندادن به هواپیماهای کشورمان در برخی کشورها افزود:​ نظام سلطه همه تلاش خود را برای مهار انقلاب اسلامی انجام می دهد و تمام تلاش خود را به کار گرفته است اما راه خود را می دانیم و آن را طی کرده ایم و خواهیم پیمود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو