تاسیسات نفت هورالعظیم چوب دور زدن قانون را خورد/ لزوم تبیین سیاست‌ها پس از بازگشت آرامش


تاسیسات نفت هورالعظیم چوب دور زدن قانون را خورد/ لزوم تبیین سیاست‌ها پس از بازگشت آرامش

پیمانکار وزارت نفت در زمان احداث تاسیسات نفتی در هورالعظیم به هیچ یک از 14 شرط محیط زیست عمل نکرده است و مصیبت بی توجهی به الزامات قانونی محیط زیست اکنون نمود پیدا کرد.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ تالاب هورالعظیم یکی از پرآب ترین دوران خود را در طی یک دهه گذشته سپری می کند. بارش های فراوان فروردین ماه باعث آبگیری بیش از 90 درصد این تالاب شد. اما وجود تاسیسات نفتی که یکی از پربحث ترین اتفاقات توسعه ای خوزستان طی سالیان گذشته بود، در طی بارش های اخیر نیز به یکی از مسائل پربحث رسانه ها و کارشناسان بین حوزه ای تبدیل شد. ابتدا تخریب جاده ها و دایک های مرزی در دستور کار قرار گرفت، ولی شدت سیلاب روان شده به پایین دست باعث شد تا سرانجام آبگیری مخازن 4 و 5 که تاسیسات نفتی در آن مستقر هستند هرچند دیرتر از سایر مخازن صورت پذیرد. اما پس از بازگشت شرایط به حالت عادی، توزیع آب در هورالعظیم چگونه باید مدیریت شود؟ عاقبت تاسیسات نفتی در این تالاب چه خواهد شد؟

حمیدرضا میرزاده، کارشناس محیط زیست معتقد است تصمیم گیری درباره تاسیسات نفتی در هور استراتژیک است، زیرا نفت منبع ارتزاق کشور است و تصمیم گیری برای ممانعت از ورود آب در آن برهه زمانی منطقی بوده است، اما مساله ای که باید به آن پرداخت و برای آن به فکر چاره بود، به زمان احداث این تاسیسات و رعایت نکردن الزامات محیط زیستی بر می گردد. آنچه مسلم است تاسیسات نفتی مستقر در هور باید در زمان احداث با رعایت شرط سازمان محیط زیست، بر روی سکو ساخته می شد، اما این کار انجام نشد و در نهایت به عذرخواهی معاون وقت سازمان دلاور نجفی پور منجر شد.

او با اشاره به اینکه پیمانکار وزارت نفت در زمان احداث تاسیسات به هیچ یک از 14 شرط محیط زیست عمل نکرده است معتقد است مصیبت بی توجهی به الزامات قانونی محیط زیست اکنون نمود پیدا کرده است.

میرزاده در ادامه می گوید: زنگ خطر آسیب تالاب آن زمانی که تاسیسات نفتی در هورالعظیم احداث شد و مجوز دایک بندی در دولت نهم صادر شد، به صدا درآمد. اکنون باید فکری به حال تاسیسات نفتی شود یا مجددا پروژه خشک کردن تالاب و جاده سازی ادامه یابد.

اکنون مساله مهم سیاست وزارت نفت پس از بازگشت شرایط به حالت عادی است و باید به نفتی ها گوشزد شود، آن زمانی که اجرای ارزیابی اثرات محیط زیستی و اثرات آن به وزارت نفت ابلاغ شد و الزام رعایت ملاحظات زیست محیطی به سرانجام نرسید، به خاطر زمانی بود که تالاب چرخه طبیعی خود را سپری و بازهم خود احیا می شود و ضرر اصلی باز هم متوجه نفت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر