موضوعات مطرح شده در گزارش کمیسیون اصل 90 دغدغه و درخواست میراث فرهنگی است


موضوعات مطرح شده در گزارش کمیسیون اصل 90 دغدغه و درخواست میراث فرهنگی است

طالبیان گفت: موضوعات مطرح شده در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در حوزه میراث فرهنگی، دغدغه و تقاضای متولیان و فعالان حوزه میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «محمد حسن طالبیان» گفت: بند بند موارد مطرح شده در گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص حوزه میراث فرهنگی را مطالعه کردم و آن ها را مطالبات به حقی می دانم که ما نیز در پی تحقق آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان کلیات گزارش را مثبت می دانم خاطرنشان کرد: به عنون مثال در بند اول گزارش کمیسیون اصل 90 که آمده است "عدم تناسب تشکیلات سازمانی با نیازهای حداقلی و ضعف در جذب افراد متخصص" باید بگوییم این سازمان با در نظر گرفتن حجم وسیع حوزه فعالیتی اجازه جذب افراد متخصص را ندارد در حالی که در حوزه های مختلف از جمله در پایگاه‌های میراث فرهنگی به حضور افراد متخصص نیاز مبرم داریم.

این مقام مسئول اضافه کرد: بند بعدی نیز به موضوع آموزش اشاره دارد که در این خصوص اعتقاد داریم که آموزش نخستین اولویت است و باید اعتباراتی در این خصوص تخصیص یابد تا در حوزه آموزش هزینه شود، اگرچه که در همین زمینه نیز کارگاه های آموزشی تخصصی به صورت مستمر برگزار می شود.

طالبیان تصریح کرد: با توجه به گستره فعالیت و اهمیت میراث فرهنگی، آموزش دقیق و وسیع و تبادل علمی - عملی اطلاعات با سایتهای مختلف داخلی و خارجی از رهگذر تشکیل کارگاههای آموزشی متعدد از ضرورتهای این حوزه است و زمانی که اعتبارات مناسبتری در اختیار داشتیم کارگاه های آموزشی به مراتب بیشتر از تعداد کنونی برگزار می کردیم.

وی به یکی دیگر از بندهای این گزارش با موضوع پاداش کشف کنندگان اشاره کرد و گفت: اگر فردی عمدی و به منظور به دست آوردن اشیاء تاریخی، حفاری غیرمجاز کند قطعا مجرم است، اما اگر فردی شیء یا اشیایی را اتفاقی کشف کند و آن‌ها را تحویل دهد تشویق می شود که برای این مشوق نیز البته به تامین اعتبار نیاز داریم.

طالبیان در خصوص ایرادی که در بند «تدوین قراردادهای بهسازی و بازسازی برای ممانعت از تخلف و سوء استفاده های احتمالی و نظارت دقیق بر نحوه اجرای قراردادها» در گزارش یاد شده آمده است گفت: در این خصوص تفاهمنامه ای با موضوع نظام فنی و اجرایی با سازمان برنامه و بودجه امضا شده و فهرست بها آن نیز در حال نهایی شدن است که این تفاهم کمک می کند بتوانیم در این باره کنترل بیشتری اعمال کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بند دیگر این گزارش در خصوص «عدم تأمین مالی برای اقدامات اولیه و کندی ثبت جهانی آثار» اشاره کرد و گفت: فعالیت ها در حوزه ثبت جهانی آثار، جزو اقدامات ممتاز سازمان به شمار می آید و از نظر یونسکو، ایران به لحاظ ثبت های جهانی در حوزه های ملموس و ناملموس از حداکثر ظرفیت خود بهره گرفته است، اما این که اعتبارات ما برای ساماندهی محوطه های میراث جهانی اندک است کاملا درست است و در این باره هم به اعتبارات ویژه ای نیاز داریم.

وی ادامه داد: «مشکلات مرتبط با وظایف سایر دستگاه ها و سازمان ها و قوا در حوزه میراث فرهنگی» نیز یکی دیگر از بندهای گزارش کمیسیون اصل 90 است که معاون میراث فرهنگی در این خصوص گفت: این نیز یکی از مطالبات سازمان میراث فرهنگی است و دستگاهها و نهادهایی که اموال فرهنگی یا اماکن تاریخی در اختیار دارند مانند شهرداری ها باید در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی مشارکت جدی داشته باشند.

طالبیان با اشاره به تخریب بافت های تاریخی به بهانه های مختلف توسط دستگاه های اجرایی" به عنوان یکی دیگر از بندهای گزارش کمیسیون اصل 90 تصریح و با تشکر از نمایندگان محترم مجلس برای توجه به این موضوع خاطرنشان کرد: این موضوع در سازمان میراث فرهنگی با جدیت پیگیری می شود و حتی در برخی موارد که متخلفان موجب تخریب بافت های تاریخی شده اند مانند تخریب بافت تاریخی شیراز، سازمان میراث ورود کرده و متعرضان را محکوم کرده است.

وی یکی دیگر از بندهای گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص "عدم رعایت حریم در اعطاء مجوز صنایع" را یادآور شد و گفت: این موضوع را در دولت مطرح و اعلام کردیم هر نقطه ای که قرار است صنایع مختلف مجوز دریافت کنند باید ابتدا استعلام های لازم را از میراث فرهنگی اخذ کنند تا حریم منظری و حریم زیست محیطی آنها رعایت شود.

معاون میراث فرهنگی کشور به بند دیگر گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در خصوص بند "عدم هزینه درآمد مجموعه های تاریخی برای همان مجموعه"، این موضوع یکی از مطالبات و درخواست های جدی سازمان است، چرا که در حال حاضر درآمد اماکن فرهنگی - تاریخی را به خزانه واریز میکنیم که مقدار کمی از این درآمد بازگردد در حالی که در صورت برآورده شدن این تقاضا، مجموعه های تاریخی دیگر برای اقدامات مرمت و نگهداری از تنگناهای بودجه ای در مضیقه نخواهند بود.

مشکلات مرتبط با "حوزه قوانین، مقررات، آیین نامه ها و اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی و نیز به روز نبودن قوانین مربوط به میراث فرهنگی" از دیگر بندهای گزارش کمیسیون اصل 90 بود که طالبیان در این خصوص گفت: در این خصوص قوانین بسیاری از سال 1309 تاکنون مصوب و کتاب قوانین میراث فرهنگی قطورتر شده است. از سال گذشته معاونت حقوقی سازمان میراث اقدامات مختلفی برای یکپارچه سازی قوانین در هر سه حوزه آغاز کرده و این درحالی است که طرح "حمایت از احیا و مرمت بافت های فرهنگی تاریخی" نیز قرار است به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

"عدم کفایت بودجه تخصیص یافته برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی"، از دیگر بندهای گزارش کمیسیون اصل 90 است که معاون میراث فرهنگی کشور در این باره اظهار داشت: اعتبارات ما به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نیست، به عنوان مثال در زمینه جبران خسارات سیل، مبالغ زیادی برای مرمت های اضطراری آثار نیاز است که بودجه ما کفایت نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: موارد مطرح شده در گزارش کمیسیون اصل 90 را از سال ها پیش در سازمان میراث فرهنگی دنبال می کنیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب در تلاشیم اما بدیهی است که با توجه به اهمیت حوزه میراث فرهنگی و گستردگی آن به همکاری قوا و دستگاه های مختلف نیاز و امید داریم با توجه به گزارش کمیسیون اصل 90، همگی در بهبود شرایط و رسیدن به نقطه ایده آل در حوزه میراث فرهنگی بیشتر همکاری کنند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...