به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ داود معروفی مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: این اختراع به همت دکتر نرجس کرامتی عضو هیأت علمی پردیس علوم و فناوری های نوین، ندا شیرزاد طاقانکی دانش آموخته کارشناسی ارشد از دانشکده نانوفناوری و دکتر محسن مهدی پور قاضی عضو هیأت علمی دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان وبا همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره 98166 به ثبت رسید.

دکتر کرامتی در توضیح این اختراع گفت: در این اختراع، برای اولین بار دی اکسید تیتانیوم اصلاح شده از طریق دوپ همزمان با گونه های فلز و نافلز (مس و نیتروژن) بر پایه مزوپور سیلیکا بفرم آئروژل به روش سل ژل و در فشار محیط سنتز و برای تخریب آلاینده اتیل بنزن بکار برده شد.

او افزود: از مزایای این روش می توان به استفاده از پیش ماده ارزان قیمت برای سیلیکا (سدیم سیلیکات)، عدم نیاز به تجهیزات خاص و گران قیمت برای سنتز به دلیل استفاده از فرایند های سل ژل و خشک سازی آئروژل در فشار محیط، همچنین دستیابی به ساختار بلوری از تیتانیا و مساحت سطح بالا از فوتوکاتالیست اشاره کرد.

به گفته دکتر کرامتی ؛ از این محصول می توان برای تصفیه پساب‌های صنعتی و تبدیل آنها به مواد کم خطرتر مانند دی اکسید کربن و آب با فرایند فوتوکاتالیستی استفاده نمود.