زمینگیرشدن عقاب‌ها در شن‌های طبس


زمینگیرشدن عقاب‌ها در شن‌های طبس

٣٩ سال پیش در روز ٢٥ آوریل ١٩٨٠ میلادی، عملیات نظامی نجات دیپلمات‌های آمریکایی در صحرای طبس - موسوم به عملیات پنجه عقاب- با شکست مواجه شد و نیرو‌های نظامی عمل‌کننده که از مدت‌ها قبل برای انجام این عملیات آموزش دیده بودند با به جای گذاشتن برخی از تجهیزات خود خاک ایران را ترک کردند

زمینگیرشدن عقاب‌ها در شن‌های طبس
با تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران، روابط ایران و آمریکا از ١٣ آبان ١٣٥٨ خورشیدی وارد تندترین پیچ تاریخ خود شد.
در این میان اعلام قطع رابطه سیاسی واشینگتن با تهران در ٢٠ فروردین ١٣٥٩ محتمل‌ترین اتفاقی بود که می‌شد در فهرست تبعات تسخیر سفارت آمریکا انتظار آن را کشید. اما حتی قطع رابطه، بلوکه‌کردن دارایی‌ها و اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی نیز باعث نشد که امام‌خمینی (ره) از حرف خود که تعیین تکلیف دیپلمات‌های آمریکایی را به تشکیل نخستین مجلس شورای اسلامی منوط کرده بود، برگردد.
جیمی کارتر هر روزی که از حضور دیپلمات‌ها در دست دانشجویان انقلابی می‌گذشت، درصدی از محبوبیت خود را در بین مردم آمریکا از دست می‌داد و نزدیک‌شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری او را عصبی‌تر از گذشته کرده بود و شاید جمیع این فشار‌ها بود که او را برای اتخاذ احمقانه‌ترین تصمیم دوران ریاستش راسخ کرد.

آماده‌شدن نیروی دلتا
٣٩ سال پیش در روز ٢٥ آوریل ١٩٨٠ میلادی، عملیات نظامی نجات دیپلمات‌های آمریکایی در صحرای طبس - موسوم به عملیات پنجه عقاب- با شکست مواجه شد و نیرو‌های نظامی عمل‌کننده که از مدت‌ها قبل برای انجام این عملیات آموزش دیده بودند با به جای گذاشتن برخی از تجهیزات خود خاک ایران را ترک کردند. در واقع برخی مشاورین جیمی کارتر از مدت‌ها قبل مذاکره با تهران را برای رهایی دیپلمات‌های آمریکایی بی‌فایده دانسته و سعی در سوق‌دادن رئیس‌جمهوری ایالات متحده به سمت درگیری نظامی با ایران داشتند.
کارتر پس از مدت‌ها مقاومت و استفاده از بهانه «به خطر افتادن جان دیپلمات‌ها در صورت حمله نظامی» عاقبت با انجام یک عملیات ضربت برای ربودن دیپلمات‌ها و انتقال آنان به خارج از ایران موافقت کرد. نیروی ویژه موسوم به «دلتا» طی دستوری محرمانه خود را برای انجام این کار آماده کرد و بعد از مدت‌ها آموزش و تمرین سرانجام روز‌های ٢٤ و ٢٥ آوریل ١٩٨٠ برای انجام عملیات در نظر گرفته شد.

نبرد با طوفان شن
در عملیات «پنجه عقاب» قرار بود نیرو‌های ضربت آمریکایی به کمک برخی عناصر مزدور در ایران ابتدا راهی صحرای طبس شده و از آنجا با هواپیما‌های سی-١٣٠ و بالگرد‌های سی اچ-٥٣ به سمت تهران حرکت کنند.
ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) به دلیل نزدیکی به ساختمان سفارت (محل نگهداری دیپلمات‌ها) به عنوان نقطه تجمع و شروع عملیات در تهران در نظر گرفته شده بود، اما در شبی که نیرو‌ها قصد حرکت به سمت پایتخت را داشتند وقوع یک طوفان شن پیش‌بینی نشده در صحرای طبس همه برنامه‌های آنان را بر هم زد.
نتیجه این طوفان نابهنگام برخورد بالگرد با یکی از هواپیما‌های سی‌-١٣٠، انفجار و کشته شدن ٨ نفر از نیرو‌های دلتا بود. در پی این واقعه کارتر که شخصا پیگیر جزییات عملیات بود دستور بازگشت نیرو‌ها را صادر کرد و به این ترتیب عملیات پنجه عقاب قبل از آن‌که شروع شود به شکلی مفتضحانه شکست خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟