اعدام های اخیر در عربستان قرون وسطایی و وحشیانه بود


اعدام های اخیر در عربستان قرون وسطایی و وحشیانه بود

عایشه حضریکا: ما درباره فرقه مرگ داعش صحبت می کنیم، اعدام هایی که ما در اینجا می بینیم هیچ فرقی با اعدام های داعش ندارد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی سی ان ان در برنامه «تاک ویت مک فاستر» (میزگرد سی ان ان) موضوع اعدام های اخیر در عربستان سعودی را بررسی کرد.

مک فاستر، مجری این برنامه گفت: ما در حال دریافت اطلاعات بیشتر درباره یکی از بزرگترین اعدام های جمعی در تاریخ عربستان سعودی هستیم. برخی از افرادی که در روز سه شنبه اعدام شدند پیش از اعدام در جلسه دادگاه مدعی شده بودند اعترافات شان اجباری بود. سی ان ان به صدها صفحه سند درباره محاکمه این افراد دسترسی پیدا کرد.

عربستان سعودی در روز سه شنبه اعلام کرد سی و هفت نفر را در ارتباط با جرائم مرتبط با تروریسم اعدام کرده است. این اعدام ها یکی از بزرگترین اعدام های جمعی در تاریخ پادشاهی عربستان سعودی بود. رئیس بخش حقوق بشری سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این اعدام ها آن را محکوم کرد و در این باره اظهار نگرانی کرد که این سی و هفت نفری که اعدام شده بودند شاهد محاکمه عادلانه نبودند.

اسناد دادگاه نشان می دهند تعدادی از متهمان در حالی که در دادگاه حضور داشتند به قاضی گفته بودند که اعترافات آنها با شکنجه بدست آمده است. اکثریت این مردان اعدامی اعضای اقلیت شیعه در عربستان سعودی بودند. عفو بین الملل اعلام کرد به خانواده های این اعدامی ها قبل از اعدام اطلاع داده نشده بود و این خانوادهها فرصت نیافتند با عزیزان شان خداحافظی کنند.

سی ان ان در ادامه از مخاطبان این شبکه خواست در جریان برگزاری گفتگو درباره اعدام ها در عربستان نظر خود را بیان کنند. مجری از آروا دیمن خبرنگار این شبکه تلویزیونی خواست تا درباره این اعدام ها توضیح بیشتری بدهد.

آروا دیمن گفت: در واقع پرونده های افراد اعدامی پرونده های متفاوتی بود. اسناد دادگاه که « تامارا قبلاوی » (Tamara Qiblawi) خبرنگار بخش امور دیجیتال سی ان ان به آنها دست یافته است نشان می دهد این پرونده ها مختلف بودند. این اسناد دادگاهی مربوط به موارد مختلف است. یکی از این موارد «پرونده جاسوسی برای ایران» است و پرونده ی دیگر مربوط به « تظاهرات ضد دولتی در شهر عوامیه » است. شهر عوامیه شیعه نشین است که اکثریت مردم آن خواستار آزادی و دموکراسی و دریافت خدمات بهتر برای داشتن یک زندگی بهتر بوده اند.

وقتی که به پرونده شهر عوامیه نگاه می کنیم می بینیم که دادستان ها و اسناد دادگاهی تلاش می کنند تصویری خشن از متهمان ترسیم کنند که علیه دولت سعودی تظاهرات کردند. برخی از این افراد به همجنس بازی متهم شدند. چیزی که به طور خاص در این اسناد افشاگرانه است این است که برخی از این متهمان گفتند که اعترافات شان با شکنجه بدست آمده بود. یکی از این متهمان که ۲۷ ساله بود نقص های بینایی و شنوایی هم داشت گفت این سند را امضا کرد چون وی نمی دانست که چه خبر است ؟ وی در جلسه دادگاه گفته بود: «این چیزهایی که به عنوان اعتراف از زبان من مطرح شده است حرف های من نیست. من این نامه را ننوشتم. این اتهامات را بازجو نوشته است!»

این مورد یکی از موارد متعدد در جلسات محاکمه این متهمان است. موضوع دیگری که در کل این پرونده ها وجود دارد این است که در سال ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد مشغول تحقیق درباره نقض های حقوق بشری عربستان سعودی بود. سازمان ملل از دولت عربستان سعودی خواسته بود که به طور خاص درباره این پرونده اطلاع رسانی کند.

دولت سعودی نیز طوری رفتار کرد که پرونده تکمیل شده است و این افراد اعتراف کردند و کار دیگر تمام شده است! اما اسناد دادگاه نشان می دهد این افراد در دادگاه گفته بودند که اعترافات شان اجباری بود. ما هنوز هیچ واکنش و پاسخی را از دولت سعودی دریافت نکردیم که آیا ادعاهای مطرح شده درباره شکنجه متهمان مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت یا خیر؟

مجری سی ان ان گفت: چهار نکته در این اعدام ها وجود دارد:
// متهمان مدعی شدند که اعترافات شان اجباری بود.
// اکثر اعدام شدگان از اقلیت شیعه بودند.
// سه نفر از اعدام شدگان در زمان ارتکاب جرم مورد ادعا؛ به سن قانونی نرسیده بودند.
// جسد یک نفر از اعدام شدگان به صلیب کشیده شد و به نمایش در آمد.

عایشه حضریکا مفسر سیاسی گفت: این اقدامات وحشت آور، قرون وسطایی و وحشیانه است. ما درباره فرقه مرگ داعش صحبت می کنیم اما اعدام هایی که ما در اینجا می بینیم هیچ فرقی با اعدام های داعش ندارد. من اطلاعاتی از یک موسسه خیریه انگلیسی به نام «ریپریو»(Reprieve) دریافت کردم - که برضد مجازات اعدام فعالیت می کند - که تکان دهنده است. من از نتیجه تحقیقات سی ان ان متعجب نشدم. فکر می کنم روند رسیدگی به اتهامات مناسب نبوده است. بسیاری از متهمان سن قانونی نداشتند. همچنین جرم واقعی بسیاری از این افراد چیزی نبود جز اشتراک اطلاعات درباره تظاهرات مسالمت آمیز در شبکه های اجتماعی!

این اقدام یک دولت مستبد و خودکامه است که از خشونت و قتل برای سرکوب هرگونه نارضایتی استفاده می کند. بسیاری از این افراد زیر سن قانونی بودند. عربستان سعودی بیش از یکصد نفر را در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ اعدام کرد. قرار است آنها سیصد نفر دیگر را اعدام کنند. دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس موضوع و پرونده یک جوان هفده ساله عربستانی را مطرح کرده بود که به اعدام و به صلیب کشیده شدن محکوم شده بود.

نام این فرد «علی النمیه» بود. وی به علت شرکت در تظاهرات غیرقانونی به اعدام محکوم شد. وی همچنین متهم بود که چرا برای تظاهر کنندگان توضیح داده بود که چگونه کمک های اولیه را مورد استفاده قرار دهند؟ این فرد همچنین از تلفن همراه خود استفاده کرد و از دوستان خود خواست تا در تظاهرات شرکت کنند. ما به عنوان یک دموکراسی و به عنوان کشوری که مادر پارلمان ها هستیم یعنی دولت انگلیس و ترزا می نخست وزیر انگلیس و افراد ارشد دولت انگلیس باید از خود بپرسند که آیا از اینکه این رژیم وحشی را همپیمان بنامند خشنودند؟!

در ادامه گفتگوی سی ان ان، خانم بونیه گریر خبرنگار «نیو یوروپین» گفت: ما به عنوان رای دهندگان در غرب توجهی به این مسئله نداریم که در خارج از کشورهای ما چه رخ می دهد؟ ما سیاستمدارانی را انتخاب می کنیم که قصد دارند دیوار احداث کنند. یک نفر در فیس بوک در واکنش به اعدام ها در عربستان گفته بود که به ما ربطی ندارد . در واقع موضع همگان همین است. حتی در آمریکا نیز موضع همین است. محمد بن سلمان ۳۵ سال دارد اگر ما درک نکنیم که اقدامات وی روی همه ما تاثیر دارد و اقدامات وی را بپذیریم او به کارهای خودش ادامه می دهد چون جوان است و در شصت سال آینده نیز در عرصه حضور خواهد داشت.

در ادامه این گفتگو، «آندریو مک دوگال» مدیر ارتباطات استفن هارپر نخست وزیر پیشین کانادا گفت: نیروهای داخلی در عربستان سعودی دارند فشار وارد می کنند. این فشار یا ناشی از رقابت بین شاهزاده ها است که به دنبال دستیابی به سمت پادشاهی هستند. فشار دیگر نیز ناشی از اختلاف سنتی بین شیعیان و سنی ها است. سعودی ها متولی مساجد مقدس (حرمین شریفین) در عربستان بودند. اکنون ما ایران متخاصم تر را داریم که عربستان سعودی آن را تهدید اصلی علیه خود می داند. ما آمریکا را هم داریم که می پذیرد ایران تهدید اصلی است و به عربستان سعودی به دید یک همپیمان مفید می نگرد و به اتفاقاتی که در یمن رخ می دهد بی توجه است و با وجود رخدادهای داخلی در عربستان باز هم بی توجهی می کند.
در این ماجرای زشت (اعدام ۳۷ نفر در عربستان ) نوعی از بین المللی شدن مسئله وجود دارد که البته این بین المللی شدن جنبه مثبت ندارد. آروا دیمن خبرنگار سی ان ان در ادامه این گفتگو گفت: قانون ضد تروریسم در عربستان چیزی است که سازمان ملل متحد نگرانی خود را درباره آن بیان کرده است.سازمان ملل می گوید که ادبیات بکار رفته در این قانون مبهم است. در عربستان سعودی احتمال دارد که ساده ترین فعالیت ها براساس این قانون مورد محاکمه واقع شود.

یکی از جوانانی که اعدام شد در زمان به اصطلاح ارتکاب جرم متهم شد که به سمت نیروهای امنیتی کوکتول مولوتوف پرتاب کرد. این جوان همچنین متهم شده بود که از تلفن همراه خود برای فراخوان دادن به مردم برای شرکت در تظاهرات استفاده کرده بود. پدر این جوان به نمایندگی از پسرش در دادگاه گفته بود: « پسر من بی گناه است و در تظاهرات نرفت . وی در برخی از این تظاهرات رفته بود و حضورش بیش از پنج دقیقه نبود».

وی گفت پسرش زمانی بازداشت شد که خود را برای عزیمت به سمت آمریکا آماده می کرد. وی در فرودگاه دمام بازداشت شد. وی قصد داشت در آمریکا تحصیل کند. پدر این جوان گفت که اعترافات پسرش اجباری بدست آمده بودند. وی گفت بازجو جملات را دیکته می کرد تا پسرش بنویسد و امضا کند. جمع بندی مطالب این است که عربستان سعودی می داند که می تواند با مصونیت اقدام کند. این کشور به شیوه ای بسیار بد عمل کرده است.

در ادامه، سی ان ان تصویر این جوان ۱۷ ساله سعودی را که اعدام شده است نشان داد. عایشه حضریکا مفسر سیاسی گفت: ماجراهایی که روایت می شوند وحشتناک هستند. ما در این کشور (آمریکا ) جوانان را ترغیب می کنیم که از طریق شبکه های اجتماعی فعالیت های سیاسی کنند اما در عربستان سعودی جوانان به علت این فعالیت ها اعدام می شوند. این جوان مضروب شد و شوک الکتریکی به وی وارد شد و دستانش هم زنجیر شده بود تا اعتراف کرد.

فرد دیگری هم که هجده ساله بود از کلیه حقوق قضایی محروم شد. وی به اعدام محکوم شد. سازمان ملل بارها مداخله کرد و گفت که رویه محاکمه مناسب نبود. ماجراهایی که روایت می شوند وحشتناک هستند. آنها (سعودی ها) یک خبرنگار آمریکایی (جمال خاشقجی) را کشتند و جسد وی را مثله کردند اما رئیس جمهور آمریکا گفت که رهبر عربستان سعودی در این باره اطلاعی نداشت.

از رئیس جمهور آمریکا پرسیده شد که آیا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف می کند؟ که وی در پاسخ گفت خیر! آنها اجازه دارند که همچنان سلاح بخرند! دونالد ترامپ در نخستین سفرخارجی خود به عربستان سعودی سفر رفت! می توان تمام تقصیر ها را بر گردن رای دهندگان گذاشت اما رهبران ما نیز مسئولیت دارند. نخست وزیر انگلیس هیچ کاری نکرد. ما برای محمد بن سلمان (در انگلیس ) فرش قرمز پهن کردیم.

آروا دیمن نیز گفت: آمریکا اصول یکسان را در همه مکان ها یکسان اجرا نمی کند. برای مثال در کشوری مثل عربستان اصول خود را متفاوت اجرا می کند چون عربستان سعودی نفوذ و قدرت دارد. ما باید بپذیریم که در دنیایی زندگی می کنیم که از لحاظ اخلاقی جهت خود را گم کرده است. سران کشورها و بخشی از جمعیت کشورهای جهان تمایل دارند به برخی کشورها آزادی عمل بدهند چون همه به فکر خودشان هستند.

خانم بونیه گریر خبرنگار نیو یوروپین گفت: کنگره آمریکا که براساس قانون اساسی وظیفه نظارت بر قوه مجریه را دارد حتی نمی تواند یک نسخه از متن خصوصی گفتگو بین جارد کوشنر (مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا) و محمد بن سلمان را بدست آورد! چه کسی می داند که آنها درباره چه چیزهایی صحبت می کنند و چه کارهایی می کنند. اما این مسئله برای هیچ کس اهمیت ندارد.

در ادامه، بخش هایی از صحبت های دونالد ترامپ در ماه نوامبر ۲۰۱۸ درباره دوستی آمریکا با عربستان پخش شد که در آن ترامپ می گفت عربستان سعودی از طریق خرید و سرمایه گذاری در آمریکا چهارصد میلیارد دلار پول به آمریکا می دهد.

آروا دیمن خبرنگار سی ان ان گفت: در پی قتل وحشتناک جمال خاشقجی دیدیم که دنیا واکنش چندانی نشان نداد. عربستان سعودی مدت اندکی بعد از قتل خاشجقی اجلاس اقتصادی خود را برگزار کرد و کشورها نمایندگان رده دوم خود را به این اجلاس فرستادند ولی به طور کامل آن را تحریم نکردند. اکنون به نظر می رسد که اوضاع پس از قتل خاشقجی آرام شده است و عربستان سعودی هم درک کرده است که با پیامدهای زیاد روبرو نخواهد شد.

یک روز پس از اعدام این سی و هفت نفر دیدیم که یک کنفرانس بزرگ برگزار شد و اسامی بزرگ در بخش مالی و بانکداری در عربستان حضور یافتند.این شرکت ها درباره نقض های حقوق بشری عربستان پرسشی مطرح نکردند. دولت ها مسئول هستند اما شرکت های بزرگ هم مسئولیت دارند.

مجری سی ان ان در ادامه، گزارش عفو بین الملل درباره اعدام ها را اعلام کرد و گفت: براساس گزارش عفو بین الملل چین بیشترین میزان اعدام را دارد و ایران در زمینه اعدام بالاتر از عربستان سعودی است! ما نباید کلیه این اتهامات را به عربستان سعودی وارد کنیم!

خانم بونیه گریر خبرنگار نیو یوروپین گفت: ما درباره توحش صحبت می کنیم.
آروا دیمن نیز گفت: عربستان سعودی قطعا در صدر فهرست اعدام نیست اما این اقدام ضرورتا باعث تبرئه شدن عربستان نمی شود. کشورهای غربی روابط یکسانی با ایران و عربستان سعودی ندارند. ما درباره تحریم های آمریکا علیه ایران که صحبت کنیم می بینیم که آمریکایی ها انتظار دارند عربستان سعودی خلاء ناشی از نفت ایران را پر کند! هرچه این روابط را بیشتر بررسی کنید پرسش های بیشتری مطرح می شود. بله ما اکنون درباره عربستان صحبت می کنیم اما این مسئله فراتر از اعدام این ۳۷ نفر است. پرسش این است که ما چگونه این روابط مختلف را شکل داده ایم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات