گریپ میکسچر برای نوزاد، چه عوارضی خواهد داشت؟


گریپ میکسچر برای نوزاد، چه عوارضی خواهد داشت؟

شربت گریپ میکسچر حاوی ترکیباتی از جمله قند و نعناست که برای رفع نفخ، دل درد و دل پیچه نوزادان شیر خوار استفاده می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد با اعلام این مطلب گفت: شربت گریپ میکسچر حاوی ترکیباتی از جمله قند و نعناست که برای رفع نفخ، دل درد و دل پیچه نوزادان شیر خوار استفاده می شود.
دکتر علی خاکشور افزود: شیردهی نادرست و خارج نشدن باد گلوی نوزاد پس از شیرخوردن، باعث نفخ و دل پیچه وی می شود.به گفته وی، شیردهی نادرست و قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نادرست و بلع هوا، احتمال بروز سکسه و نفخ را افزایش می دهد.
این پزشک نسبت به مصرف نبات داغ، عرق نعناع و آب قند برای نوزادان هشدار داد و اضافه کرد: نوزادان تا 6 ماهگی به جز شیر مادر به ماده غذایی دیگری نیاز ندارند و مصرف موادی نظیر عرق نعناع و نبات داغ که بسیاری از مادران برای رفع دل پیچه نوزادان استفاده می کنند به علت غیر استریل بودن ممنوع است.
وی اظهار داشت: آنزیم های گوارشی در دوره نوزادی به ویژه زیر یک ماهگی نارس و ناکافی است و به همین علت،مواد غذایی به جز شیر مادر در این دوران توصیه نمی شود.
لازم به ذکر است قطره ویتامین آ د، تنها دارویی است که برای نوزادان از 14 روزگی لازم است و تجویز می شود.
گریپ میکسچر برای نوزاد، چه عوارضی خواهد داشت؟
گریپ واتر چیست؟
گریپ واتر یک مکمل غذایی است که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه است.شربت گریپ واتر حاوی سدیم بی کربنات و مواد گیاهی مانند(رازیانه ، زنجبیل ، بابونه ، هِل ، شیرین بیان ، دارچین ، بادرنجبویه ، نعنا ، میخک ، شوید و...) میباشد. شربت گریپ واتر برای تسکین کولیک نوزادان استفاده میشود؛ گریپ واتر همچنین برای درمان دندان درد ، سکسکه و نفخ شکم نیز عرضه میشود
تسکین کولیک
گریپ واتر عمدتا برای درمان کولیک در نوزادان استفاده میشود. کولیک وضعیتی است که در آن نوزاد بصورت مداوم گریه میکند. علت این گریه ناراحتی معده است که به خاطر رفلاکس اسید معده رخ میدهد و با درد و گرفتگی معده همراه است. سیستم گوارشی نوزادان نسبت به بزرگسالان کوچکتر بوده و کمتر توسعه یافته است و در برابر رفلاکس اسید آسیب پذیر تر است.(رفلاکس وضعیتی است که غذای موجود در معده همراه با اسید به مری رانده میشود). گریپ واتر در بزرگسالان میتواند جهت درمان برخی ناراحتی های روده و رفلاکس مصرف شود.
اگر نوزاد شما مبتلا به مشکلات گوراشی است که منجر به ناراحتی و علایم کولیکی در نوزاد میشود؛ گریپ واتر میتواند یک گزینه طبیعی برای تسکین علایم کولیک باشد. شوید و رازیانه گیاهان رایجی هستند که در تولید گریپ واتر از آنها استفاده میشود. رازیانه موجب کاهش گاز های دستگاه گوارش میشود و شوید نیز به هضم غذا کمک میکند.
نکات و هشدار ها
برخی از انواع گریپ واتر های موجود در بازار میتوانند حاوی موادی مانند الکل و شکر باشند. برچسب موجود روی دارو را به دقت مطالعه کنید تا از عدم وجود موارد ذکر شده در ترکیب آنها اطمینان حاصل نمایید. همچنین بعضی از انواع شربت های گریپ واتر به عنوان داروهای هومئوپاتی (همسان درمانی) توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا(FDA) پذیرفته شده اند و تابع آیین نامه این سازمان هستند. سایر انواع گریپ واتر که دارای تاییدیه FDA نیستند تنها به عنوان مکمل غذایی به حساب می آیند. گریپ واتر های دارای تاییدیه FDA اثربخشی و ایمنی قابل ملاحضه ای دارند.
اگر علاقه مند به استفاده از گریپ واتر هستید پیش از دادن آن به نوزاد حتما با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید. از خرید کردن گریپ واتری که توسط سایت های اینترنتی نامعتبر ارائه میشوند خودداری کنید. همچنین از درست کردن گریپ واتر در منزل و استفاده از آن اجتناب کنید. استفاده از چنین مواردی برای نوزاد از نظر ایمنی تایید نمیشود و ممکن است مضرات آن بیشتر از فوایدش باشد. در صورتی که پزشک متخصص اطفال استفاده از گریپ واتر را برای نوزاد شما تایید کرد نمونه های بدون الکل و قند آنرا خریداری و استفاده کنید. در مورد سایر روش های درمان کولیک با پزشک صحبت کنید زیرا تضمینی وجود ندارد که گریپ واتر کولیک نوزاد شما را بصورت کامل درمان کند.
نوزاد ها نمیتوانند با الکل کنار بیایند
یکی از دلایلی که موجب شده است گریپ واتر در تسکین و آرام کردن نوزادان مبتلا به ناراحتی ها و درد های شکمی به خوبی عمل کند وجود مقادیری الکل در ترکیب آن است. در واقع 3.6 درصد از ترکیب گریپ واتر از الکل تشکیل یافته است. بنابراین مقدار داروی پیشنهادی برای نوزادی که 4 کیلوگرم وزن دارد مانند 125 گرم از مشروبات الکلی میباشد. مقادیر بالای الکل میتواند برای نوزادان زیان آور باشد.
گریپ میکسچر برای نوزاد، چه عوارضی خواهد داشت؟
داروهای گیاهی و آلرژی
داروهای گیاهی مانند گریپ واتر که دارای تاییدیه FDA نیستند تضمینی در مورد امن بودن و مضر نبودنشان وجود ندارد. اثرات جانبی گیاهان موجود در گریپ واتر میتواند شامل ناراحتی خفیف معده تا واکنش های آلرژیک جدی و شدید باشد.
نحوه مصرف گریپ واتر
قدم اول: هوای داخل قطره چکان را تخلیه کنید. کلاهک قطره چکان را فشار داده و نگه دارید و آنرا داخل بطری دارو فرو کنید.
قدم دوم: کلاهک قطره چکان را رها کنید تا گریپ واتر وارد قطره چکان شود.
قدم سوم: قطره چکان را به آرامی از بطری خارج کرده و جهت تنظیم مقدار دوز دارو کلاهک قطره چکان را فشار دهید تا داروی اضافی از آن خارج شود.
قدم چهارم: دارو را به آرامی در دهان کودک بچکانید (اگر نوزاد به اندازه ای بزرگ شده است که میتواند آنرا ببلعد)
قدم پنجم: پیش از دادن گریپ واتر به نوزاد معمولا آنرا با آب مقطر مخلوط میکنند. بهترین زمان برای مصرف دارو؛ مصرف همراه با غذا یا پیش از خواب میباشد. در مقدار مصرفی دارو دقت کنید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.
گریپ واتر و رفلاکس
ناراحتی معده یک مشکل شایع بین نوزادان میباشد که میتواند برای والدین هم سخت و دردسر ساز باشد. برخی از نوزادان نوعی از ناراحتی های شدید معده موسوم به رفلاکس اسید معده را تجربه میکنند. داروهایی که برای درمان رفلاکس در بزرگسالان استفاده میشود میتواند برای نوزادان مضر باشد و در واقع بدن نوزاد قادر به تحمل این داروها نیست. تحت چنین شرایطی استفاده از گریپ واتر میتواند موجب آرامش سیستم گوارشی نوزاد شود. سدیم بی کربنات موجود در گریپ واتر میتواند موجب کاهش اسید معده شود و از بروز رفلاکس ممانعت کند. گریپ واتر همچنین میتواند به عنوان یک نوشیدنی گیاهی برای درمان گرفتگی معده نیز استفاده شود.
علایم رفلاکس اسید در نوزادان میتواند شامل گریه مکرر ، کاهش وزن ، کاهش اشتها و مشکلات خواب باشد؛ در صورتی که نوزاد شما دارای این علایم است به پزشک مراجعه کنید و در مورد مصرف گریپ واتر به عنوان یک درمان مناسب با پزشک صحبت کنید.
ملاحضات:
داروهایی که برای درمان رفلاکس اسید بکار میروند میتوانند اثرات جانبی پیچیده ای برای نوزادان به دنبال داشته باشند؛ از مشکلات مربوط به روده و سیستم تنفسی. از این رو گریپ واتر جهت درمان رفلاکس میتواند جایگزین مناسبی برای این دارو ها باشد.
برخی از نوزادان ممکن است از خوردن گریپ واتر امتناع کنند مخصوصا زمانی که دچار رفلاکس هستند. در چنین شرایطی بهتر است حین شیر دادن به نوزاد مقداری از شیر مادر را با گریپ واتر مخلوط کرد و به نوزاد داد.
بهتر است بدانید که...
گریپ میکسچر برای نوزاد، چه عوارضی خواهد داشت؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !