رفتار آمریکا از دزد سر گردنه بدتر است/حقوق بشر ابزار سیاسی غرب


رفتار آمریکا از دزد سر گردنه بدتر است/حقوق بشر ابزار سیاسی غرب

سیاست خارجی در هفته گذشته اتفاقات زیادی داشت که مهمترین آنها موضع ظریف بود که گفت آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند،بلکه بر سر گردنه ایستاده و به بقیه هم می‌گوید شما هم باید با من همراهی کنید.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: این هفته سفر نخست وزیر پاکستان «عمران خان» به ایران و ملاقات‌های وی با مقامات عالی رتبه ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف را داشتیم که یکی از تحرکات دیپلماتیک مناسب برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران محسوب می‌شود، از طرفی سفر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت و سخنرانی در در نشست روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ملاقات با مقامات حاضر در آن نشست هم از دیگر تحرکات دیپلماتیک ایران در این هفته به حساب می‌آید.

از دیگر اتفاقات مهم این هفته در سیاست خارجی کشورمان، لغو معافیت واردات نفت ایران برای هشت کشور از سوی آمریکا بود که با واکنش‌های جدی مقامات ایران و برخی از کشورها از جمله به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران مواجه شد.

بدین منظور دستگاه دیپلماسی رایزنی‌های بسیاری را با کشورهای مختلف همسایه و اروپایی برای تداوم روند صادرات نفت ایران انجام داد که قرار است پس از ارائه گزارش آن مذاکرات به مقامات عالی رتبه نظام، واکنشی قاطع و جدی در برابر اقدام خصمانه آمریکا صورت بگیرد. در این راستا، مجلس شورای اسلامی هم، وظایفی را برای دولت و وزارت امور خارجه برای اقدام متقابل با دولت آمریکا و کلیه کسانی که با تصمیم آمریکا در اقصی نقاط در نظر گرفتند.

بنابراین، این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تأمین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

موسوی با دولت، مردم و ارتش پاکستان ابراز همدردی کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی اخیر در جاده اوماره بهگوادر که منجر به جان‌باختن ١٤ تن از نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان شد را به شدت محکوم و با دولت، مردم و ارتش پاکستان ابراز همدردی کرد.

سید عباس موسوی تاکید کرد: تروریسم پدیده شومی است که جز با همکاری همه جانبه کشورهایی که قربانی آن هستند از بین نخواهد رفت.

ظریف تلفنی با همتای پاکستانی خود درباره مسائل دوجانبه صحبت کرد

در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در گفتگویی تلفنی مهمترین موضوعات فیمابین در روابط دو جانبه دو کشور را بررسی کردند.

محمدجواد ظریف و شاه محمود قریشی وزرای خارجه ایران و پاکستان در گفتگویی تلفنی، مهمترین موضوعات فیمابین در روابط دوجانبه از جمله سفر نخست وزیر این کشور به تهران را مورد بررسی قرار دادند.

طرفین در این گفتگوی تلفنی همچنین همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بویژه مقابله با تروریسم را بررسی کردند.

بازار پاکستان می‌تواند فعالیت تجاری ایران را فعال کند

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران و اهمیت آن در گسترش روابط دوجانبه اظهار داشت: پاکستان در خصوص مسائل سیاسی با افغانستان و هندوستان مشکلات جدی دارد اما با چین و ایران به عنوان دو همسایه دیگر خود، مناسبات نزدیکی دارند.

وی با بیان اینکه ایران از منظر پاکستان دارای اهمیت زیادی است، گفت: هر دو کشور دارای مرز مشترک طولانی هستند که متأسفانه تاکنون هم چندین مرتبه مشکلات امنیتی با یکدیگر داشتند.

ملازهی افزود: دولت مرکزی پاکستان کنترل کاملی بر مرزهای خود ندارد و طبیعتاً گروه‌های ضد ایران می‌توانند در آن مناطق علیه ایران دست به اقداماتی بزنند که از جمله آنها ربودن تنی چند از از سربازان مرزی ایران به داخل مرزهای پاکستان است که برای حل آن هم مذاکرات مختلفی با طرف پاکستانی در ابعاد مختلف صورت گرفته است.

ایران عملیات تروریستی در سریلانکا را محکوم کرد

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی امروز (یکشنبه) در کلمبو پایتخت سریلانکا به ویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت را به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقاً ابراز همدردی کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: جنایت امروز بار دیگر نشان داد پدیده نفرت‌انگیز تروریسم به معضلی جهانی، فارغ از هرگونه مرز و نژاد و ملت و مذهب تبدیل شده که جز با اراده پولادین همه کشورها و استفاده از همه ظرفیت‌ها، بدون برخوردهای دوگانه با آن قابل ریشه کن شدن نیست.

ظریف: تروریسم خطری جهانی است که همه جهان باید با آن مقابله کند

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر حمله تروریستی اخیر در سریلانکا را محکوم کرد.

وی در توئیتر خود نوشت: «از حمله تروریستی به عبادت‌کنندگان سریلانکایی در عید پاک، شدیداً اندوهگین هستیم. به دولت و مردم کشور دوست سریلانکا تسلیت می‌گوئیم. فکر و دعای ما با قربانیان و خانواده آنهاست. تروریسم خطری جهانی و بدون دین است که باید همه جهان آن را محکوم و با آن مقابله کند.»

«عمران خان» وارد تهران شد

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان برای دیدار و گفتگو با مسئولان عالی رتبه کشورمان دقایقی پیش با استقبال رسمی سعید نمکی وزیر بهداشت وارد تهران شد.

سفر دو روزه «عمران خان» نخستین سفر وی به کشورمان است که با توجه به شرایط منطقه و روابط دو کشور اهمیت ویژه ای دارد.

نخست وزیر پاکستان عصر امروز (یکشنبه) ابتدا به مشهد مقدس رفت و پس از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به تهران آمد.

صالحی انتصاب «سرلشکر سلامی» به فرماندهی کل سپاه را تبریک گفت

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی انتصاب سردار سرلشکر حسین سلامی را در مقام فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت.

کسانی که داعش و القاعده را ایجاد کردند، سپاه را تروریست می‌دانند

کاظمی ابدی سفیر ایران در هلند گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه هدف تروریست‌ها بوده و تروریست‌ها ۱۷ هزار نفر را در خاک ایران شهید کردند، اما الان کل منطقه ما هدف تروریست‌ها است.

سفیر کشورمان افزود: آن‌هایی که خودشان القاعده و داعش را ایجاد کردند، به آنها ایدئولوژی، اسلحه و منابع مالی دادند، امروز سپاه پاسداران را که به اعتراف خودشان بیشترین مبارزه را با تروریست‌های داعش انجام داده، تروریست می‌خوانند.

علی‌اکبر ولایتی انتصاب فرمانده کل سپاه را تبریک گفت

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل طی پیامی به سردار سرلشکر حسین سلامی، انتصاب وی را به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت.

سفیران مجارستان و سوئد با ظریف دیدار و خداحافظی کردند

«یانوش کواچ»، سفیر مجارستان و «هلنا سانگلند» سفیر سوئد، در پایان دوره مأموریت خود در ایران، امروز (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و خداحافظی کردند.

موسوی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین را تبریک گفت

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین به مردم و رئیس جمهور منتخب این کشور اظهار داشت: کسب آرای بالا توسط آقای ولادیمیر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، نشان دهنده اعتماد و اقبال عمومی مردم اوکراین و سرمایه اجتماعی بالای ایشان است.

وی افزود: امیدواریم در پرتو این تحولات در آینده شاهد موفقیت و سعادت هر چه بیشتر مردم و رهبران اوکراین و برقراری آرامش و صلح پایدار در این کشور و منطقه و نیز گسترش روابط دو ملت ایران و اوکراین باشیم.

بخش خصوصی از فرصت سفر نخست وزیر پاکستان به ایران استفاده کند

ماشالله شاکری سفیر اسبق ایران در پاکستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران و لزوم گسترش سطح مناسبات تجاری ما با همسایه شرقی، اظهار داشت: آقای عمران‌خان پس از آنکه در تابستان سال ۹۷ به قدرت رسید یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد.

وی گفت: زمانی که عنوان کشورهای همسایه اطلاق می‌شود، منظور کشورهایی است که با آنها سابقه خصومت وجود نداشته باشد که از جمله آنها جمهوری اسلامی ایران است که سابقه دیرینه ای از همکاری و روابط با پاکستان را دارد.

شاکری افزود: از ابتدا همه دولتمردان پاکستان سفر به جمهوری اسلامی ایران را جزو برنامه‌های خود داشتند و امروز هم آقای عمران‌خان از این قاعده مستثنا نیست و به همسایه غربی خود سفر و با مقامات عالی رتبه ایران دیدار و گفتگو انجام داد.

سفیر اسبق ایران در پاکستان تصریح کرد: هم به لحاظ سیاست‌های داخلی پاکستان، هم به دلیل برخی ملاحظات همسایگی و از طرفی سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی مبنی بر گسترش تعاملات با همسایگان جهت تحکیم روابط با آنها، هر دو طرف از این سفر استقبال کردند.

موسوی: ایران اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نیست

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط با بیانیه اخیر کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران اظهار داشت: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولاً ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.

وی ادامه داد: با این حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین المللی و همسایگان صورت داده است.

ظریف عازم نیویورک شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بامداد امروز برای شرکت در نشست روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.

تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهنده استیصال و دستپاچگی آنهاست

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ایران برای ۸ کشور، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نشانگر استیصال و دستپاچگی رژیم آمریکا و شکست‌های مزمن اذناب و شرکای جرم منطقه‌ای آن است.»

تخت‌روانچی استوارنامه خود را تقدیم دبیر کل سازمان ملل کرد

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه استوارنامه خود را تقدیم «آنتونیو گوترش»، دبیر کل این سازمان کرد.

واکنش ظریف به قتل عام منتقدین در عربستان و سکوت آمریکا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به قتل عام منتقدین در عربستان و انتقاد از سکوت آمریکا در توئیتر خود نوشت: «بعد از چشم بستن به روی مثله کردن یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی، حالا عربستان سر ۳۷ نفر را در یک روز از تن جدا می‌کند و حتی یک نفر را دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد»

وی ادامه داد: «کوچک‌ترین صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود. عضویت در تیم B [بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بنیامین نتانیاهو] باعث مصونیت در برابر ارتکاب به هر جنایتی می‌شود.»

حقوق بشر ابزاری سیاسی برای غرب است / بیش ازحد به اروپا امیدوار شدیم

میرقاسم مؤمنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص به چالش کشیده شدن ادعای طرفداری کشورهای اروپایی از حقوق بشر به واسطه همراهی نسبی آنها با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران اظهار داشت: واقعیت این است که به گواه تاریخ، حقوق بشر در کشورهای اروپایی و آمریکا صرفاً یک ابزار سیاسی است تا به وسیله آن به کشورهای دشمن و مخالف خود فشار آورده و کسب امتیاز کنند و این نیست که بگوییم واقعاً به دنبال دفاع از حقوق بشر هستند.

وی گفت: شما ببینید در کشوری چون عربستان، ما هیچ‌گونه آزادی مدنی و حقوق بشری را شاهد نیستیم ولی در عین حال سعودی‌ها یکی از شرکای راهبردی اروپا و آمریکا به حساب می‌آیند. اما اروپایی‌ها نسبت به ایران به دلیل تضاد منافع با آمریکا و غرب، رویکرد خصومت‌آمیز دارند و به کرات اتهامات حقوق بشری را وارد می‌آورند.

مؤمنی با بیان اینکه اروپا دنباله رو آمریکا در سیاست‌های اتخاذی در قبال کشورهای مختلف است، افزود: از جنگ جهانی دوم تاکنون منافع مشترک بسیاری میان اروپا و آمریکا وجود دارد که باعث پیوند عمیق میان این دو شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بحث حقوق بشر در اروپا یا تفاوت دیدگاه آنها با آمریکا بیشتر شبیه به بازی می‌ماند تا واقعیتی ملموس در عرصه بین الملل. به اعتقاد من اروپا کماکان در حال وقت کشی است تا ایران را در برزخ برجام نگه دارد و از سوی دیگر آمریکا هم سیاست تحریم حداکثری را در قبال ایران پیش گرفته است و نتیجه‌ای که آنها از عملکرد خود انتظار دارند این است که در نهایت جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره مجدد با آنها اعلام آمادگی کند.

رفتار آمریکا از دزد سر گردنه بدتر است / بازی خطرناک ترامپ در منطقه

محمد جواد ظریف در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی آمریکا، گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند.

وی با اشاره به اینکه ما نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغوشان، ادامه داد: این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر.

وزیر امور خارجه گفت: کشوری پیدا شده است و به دیگران می‌گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده است، اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است اگر این قطعنامه را اجرا کنید شما را مجازات می‌کنم.

ظریف با تاکید بر اینکه حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است، اظهار داشت: دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا، افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است و این سایر کشورها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضع سازش داشته باشند یا مقاومت کنند؟

پیام مهم محمدجواد ظریف به وزیر خارجه فرانسه

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس با انتشار توئیتی از ارسال پیام محمدجواد ظریف به وزیر خارجه فرانسه خبر داد و اعلام کرد: «عصر سه شنبه پیام مهم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به "ژان ایو لودریان" وزیر اروپا و امورخارجه جمهوری فرانسه، به رئیس کابینه وی تحویل شد.»

گفتنی است، سفارت ایران در پاریس جزئیاتی از این پیام ارائه نکرده است.

ظریف به ترامپ درباره ماجراجویی‌های «تیم ب» هشدار داد

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با انتشار ویدئویی از پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا، به ترامپ درباره ماجراجویی‌های «تیم ب» هشدار داد و نوشت: «پامپئو، شما به همین کار ادامه می‌دهید. ترامپ، مراقب باش. شعار تبلیغاتی تو مبارزه با مداخلات (نظامی) گزاف و هزینه‌بار بود. دار و دسته توطئه‌چینانِ جنگ‌طلب و قاتل، تیمِ ببدنام (بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید، بنیامین نتانیاهو) برای چیزی بیشتر از اینکه تو سودای آن را داری، نقشه می‌کشند.»

آمریکا از کشورها می‌خواهد قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست موسوم به مشارکت در روز بین المللی صلح در سازمان ملل متحد، گفت: آمریکا می‌گوید رفتار ایران باید رفتار مشابه با کشورهای عادی باشد. سوال این است که آیا خروج از توافقنامه‌های بین المللی اقدام کشورهای عادی است؟ آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده است و چنین بهانه می‌آورد که کنگره آمریکا این توافقنامه را تصویب نکرده است اما همین کشور از توافقنامه موشک‌های میان برد یا حتی از یونسکو و توافقنامه آب و هوایی پاریس نیز خارج شده است.

ظریف گفت: آمریکا نه تنها قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است بلکه از برخی کشورهای دیگر نیز می‌خواهد قطعنامه‌های مربوط به تحریم‌های ایران را نیز نقض کنند. اقدامات آمریکا را نمی‌توان سیاست خواند اگر هم سیاست بنامیم باید از آن با عنوان سیاست خطرناک یاد کنیم, این کشور تنها به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بسنده نمی‌کند بلکه از کشورهای دیگر هم می‌خواهد این قطعنامه‌ها را نقض کنند.

بایدمانع دستیابی آمریکابه منافع مورد تصورش ازاقدامات غیرقانونی شد

ایران همیشه از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است. من امروز به اینجا آمده ام تا اعلام کنم تلاش‌های دیپلماتیک جمعی دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست، بلکه تنها راه حل است؛ حتی اگر زمانی در سیاست بین الملل نظام تک قطبی وجود داشت، دیگر قطعاً از بین رفته است.

کشور من همواره تعهد خود به چندجانبه‌گرایی را به عنوان رکن یک سیاست خارجی قوی نشان داده است. فقط نگاهی گذرا به مراودات دیپلماتیک ما در چند هفته گذشته این امر را کاملاً روشن می‌نماید.

در غرب ما، آخر هفته گذشته رؤسای مجالس همسایگان عراق گرد هم آمدند تا رهیافت فراگیر جدیدی را برای مراودات منطقه‌ای بیابند و من هفته گذشته در رأس هیأتی به دمشق و آنکارا رفتم تا همکاری با سوریه، ترکیه و روسیه را در چارچوب روند آستانه گسترش دهیم.

در شرق ما، نماینده ویژه جدید ما برای افغانستان در حال تعامل طبق یک رویکرد منطقه‌ای واقع‌گرایانه برای صلح و ثبات است. در همین حال، ما دو روز پیش میزبان نخست وزیر پاکستان برای گفتگو در مورد یک رهیافت چندجانبه برای ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم بودیم.

برای دفاع از چندجانبه گرایی، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می‌آورد تا حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد.

پیشنهاد مبادله زندانیان باآمریکا «جدی» و «مسبوق به سابقه» است

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد «محمد جواد ظریف» برای مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا را «جدی» و «مسبوق به سابقه» خواند و گفت واکنش آمریکایی‌ها به این پیشنهاد که بر آزادی یکجانبه زندانیان آمریکایی تأکید دارد، نشانگر عدم درک صحیح واشنگتن از مذاکره و توافق است.

وی در این مورد گفت: «وزارت امور خارجه در چارچوب وظایف خود آمادگی دارد برای تبادل افرادی که توسط قوه قضائیه با اتهامات مشخص محکوم و در ایران زندانی شده‌اند، در برابر آزادی تمامی ایرانیان زندانی در آمریکا به اتهامات غیرقانونی نقض تحریم‌ها و نیز قرار منع تعقیب کسانی که با فشار ایالات متحده و یا به اتهام واهی نقض تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در کشورهای مختلف بازداشت شده‌اند، اقدام کند.»

موسوی همچنین «واکنش شتابزده مقامات آمریکایی و درخواست آزادی یکطرفه زندانیان آمریکایی را نشان‌دهنده عدم درک درست آنان از مفاهیم مذاکره، توافق و تبادل» خواند، «که ثابت می‌کند آنان در ادعاها و تبلیغات ماه‌های گذشته خود کمترین صداقتی ندارند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد «اگر اراده‌ای در رژیم آمریکا وجود داشته باشد، پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران واضح است و نیاز به هیچ‌گونه تفسیر و تاویلی ندارد.»

ظریف با وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که به منظور شرکت و سخنرانی در نشست روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نیویورک سفر کرده است با وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به تلاش‌های ایران برای گسترش روابط اقتصادی با ونزوئلا، بر تداوم حمایت ایران از این کشور و عدم دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا، لزوم رعایت حقوق بین الملل و همکاری و هماهنگی ایران با دیگر کشورهایی که مخالف یکجانبه گرایی در نظام بین الملل هستند، تاکید کرد.


خبرگزاری مهر، گروه سیاست: این هفته سفر نخست وزیر پاکستان «عمران خان» به ایران و ملاقات‌های وی با مقامات عالی رتبه ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف را داشتیم که یکی از تحرکات دیپلماتیک مناسب برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران محسوب می‌شود، از طرفی سفر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت و سخنرانی در در نشست روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ملاقات با مقامات حاضر در آن نشست هم از دیگر تحرکات دیپلماتیک ایران در این هفته به حساب می‌آید.

از دیگر اتفاقات مهم این هفته در سیاست خارجی کشورمان، لغو معافیت واردات نفت ایران برای هشت کشور از سوی آمریکا بود که با واکنش‌های جدی مقامات ایران و برخی از کشورها از جمله به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران مواجه شد.

بدین منظور دستگاه دیپلماسی رایزنی‌های بسیاری را با کشورهای مختلف همسایه و اروپایی برای تداوم روند صادرات نفت ایران انجام داد که قرار است پس از ارائه گزارش آن مذاکرات به مقامات عالی رتبه نظام، واکنشی قاطع و جدی در برابر اقدام خصمانه آمریکا صورت بگیرد. در این راستا، مجلس شورای اسلامی هم، وظایفی را برای دولت و وزارت امور خارجه برای اقدام متقابل با دولت آمریکا و کلیه کسانی که با تصمیم آمریکا در اقصی نقاط در نظر گرفتند.

بنابراین، این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تأمین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

موسوی با دولت، مردم و ارتش پاکستان ابراز همدردی کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی اخیر در جاده اوماره بهگوادر که منجر به جان‌باختن ١٤ تن از نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان شد را به شدت محکوم و با دولت، مردم و ارتش پاکستان ابراز همدردی کرد.

سید عباس موسوی تاکید کرد: تروریسم پدیده شومی است که جز با همکاری همه جانبه کشورهایی که قربانی آن هستند از بین نخواهد رفت.

ظریف تلفنی با همتای پاکستانی خود درباره مسائل دوجانبه صحبت کرد

در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در گفتگویی تلفنی مهمترین موضوعات فیمابین در روابط دو جانبه دو کشور را بررسی کردند.

محمدجواد ظریف و شاه محمود قریشی وزرای خارجه ایران و پاکستان در گفتگویی تلفنی، مهمترین موضوعات فیمابین در روابط دوجانبه از جمله سفر نخست وزیر این کشور به تهران را مورد بررسی قرار دادند.

طرفین در این گفتگوی تلفنی همچنین همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بویژه مقابله با تروریسم را بررسی کردند.

بازار پاکستان می‌تواند فعالیت تجاری ایران را فعال کند

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران و اهمیت آن در گسترش روابط دوجانبه اظهار داشت: پاکستان در خصوص مسائل سیاسی با افغانستان و هندوستان مشکلات جدی دارد اما با چین و ایران به عنوان دو همسایه دیگر خود، مناسبات نزدیکی دارند.

وی با بیان اینکه ایران از منظر پاکستان دارای اهمیت زیادی است، گفت: هر دو کشور دارای مرز مشترک طولانی هستند که متأسفانه تاکنون هم چندین مرتبه مشکلات امنیتی با یکدیگر داشتند.

ملازهی افزود: دولت مرکزی پاکستان کنترل کاملی بر مرزهای خود ندارد و طبیعتاً گروه‌های ضد ایران می‌توانند در آن مناطق علیه ایران دست به اقداماتی بزنند که از جمله آنها ربودن تنی چند از از سربازان مرزی ایران به داخل مرزهای پاکستان است که برای حل آن هم مذاکرات مختلفی با طرف پاکستانی در ابعاد مختلف صورت گرفته است.

ایران عملیات تروریستی در سریلانکا را محکوم کرد

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی امروز (یکشنبه) در کلمبو پایتخت سریلانکا به ویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت را به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقاً ابراز همدردی کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: جنایت امروز بار دیگر نشان داد پدیده نفرت‌انگیز تروریسم به معضلی جهانی، فارغ از هرگونه مرز و نژاد و ملت و مذهب تبدیل شده که جز با اراده پولادین همه کشورها و استفاده از همه ظرفیت‌ها، بدون برخوردهای دوگانه با آن قابل ریشه کن شدن نیست.

ظریف: تروریسم خطری جهانی است که همه جهان باید با آن مقابله کند

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر حمله تروریستی اخیر در سریلانکا را محکوم کرد.

وی در توئیتر خود نوشت: «از حمله تروریستی به عبادت‌کنندگان سریلانکایی در عید پاک، شدیداً اندوهگین هستیم. به دولت و مردم کشور دوست سریلانکا تسلیت می‌گوئیم. فکر و دعای ما با قربانیان و خانواده آنهاست. تروریسم خطری جهانی و بدون دین است که باید همه جهان آن را محکوم و با آن مقابله کند.»

«عمران خان» وارد تهران شد

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان برای دیدار و گفتگو با مسئولان عالی رتبه کشورمان دقایقی پیش با استقبال رسمی سعید نمکی وزیر بهداشت وارد تهران شد.

سفر دو روزه «عمران خان» نخستین سفر وی به کشورمان است که با توجه به شرایط منطقه و روابط دو کشور اهمیت ویژه ای دارد.

نخست وزیر پاکستان عصر امروز (یکشنبه) ابتدا به مشهد مقدس رفت و پس از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به تهران آمد.

صالحی انتصاب «سرلشکر سلامی» به فرماندهی کل سپاه را تبریک گفت

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی انتصاب سردار سرلشکر حسین سلامی را در مقام فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت.

کسانی که داعش و القاعده را ایجاد کردند، سپاه را تروریست می‌دانند

کاظمی ابدی سفیر ایران در هلند گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه هدف تروریست‌ها بوده و تروریست‌ها ۱۷ هزار نفر را در خاک ایران شهید کردند، اما الان کل منطقه ما هدف تروریست‌ها است.

سفیر کشورمان افزود: آن‌هایی که خودشان القاعده و داعش را ایجاد کردند، به آنها ایدئولوژی، اسلحه و منابع مالی دادند، امروز سپاه پاسداران را که به اعتراف خودشان بیشترین مبارزه را با تروریست‌های داعش انجام داده، تروریست می‌خوانند.

علی‌اکبر ولایتی انتصاب فرمانده کل سپاه را تبریک گفت

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل طی پیامی به سردار سرلشکر حسین سلامی، انتصاب وی را به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت.

سفیران مجارستان و سوئد با ظریف دیدار و خداحافظی کردند

«یانوش کواچ»، سفیر مجارستان و «هلنا سانگلند» سفیر سوئد، در پایان دوره مأموریت خود در ایران، امروز (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و خداحافظی کردند.

موسوی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین را تبریک گفت

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین به مردم و رئیس جمهور منتخب این کشور اظهار داشت: کسب آرای بالا توسط آقای ولادیمیر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، نشان دهنده اعتماد و اقبال عمومی مردم اوکراین و سرمایه اجتماعی بالای ایشان است.

وی افزود: امیدواریم در پرتو این تحولات در آینده شاهد موفقیت و سعادت هر چه بیشتر مردم و رهبران اوکراین و برقراری آرامش و صلح پایدار در این کشور و منطقه و نیز گسترش روابط دو ملت ایران و اوکراین باشیم.

بخش خصوصی از فرصت سفر نخست وزیر پاکستان به ایران استفاده کند

ماشالله شاکری سفیر اسبق ایران در پاکستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران و لزوم گسترش سطح مناسبات تجاری ما با همسایه شرقی، اظهار داشت: آقای عمران‌خان پس از آنکه در تابستان سال ۹۷ به قدرت رسید یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد.

وی گفت: زمانی که عنوان کشورهای همسایه اطلاق می‌شود، منظور کشورهایی است که با آنها سابقه خصومت وجود نداشته باشد که از جمله آنها جمهوری اسلامی ایران است که سابقه دیرینه ای از همکاری و روابط با پاکستان را دارد.

شاکری افزود: از ابتدا همه دولتمردان پاکستان سفر به جمهوری اسلامی ایران را جزو برنامه‌های خود داشتند و امروز هم آقای عمران‌خان از این قاعده مستثنا نیست و به همسایه غربی خود سفر و با مقامات عالی رتبه ایران دیدار و گفتگو انجام داد.

سفیر اسبق ایران در پاکستان تصریح کرد: هم به لحاظ سیاست‌های داخلی پاکستان، هم به دلیل برخی ملاحظات همسایگی و از طرفی سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی مبنی بر گسترش تعاملات با همسایگان جهت تحکیم روابط با آنها، هر دو طرف از این سفر استقبال کردند.

موسوی: ایران اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نیست

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط با بیانیه اخیر کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران اظهار داشت: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولاً ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.

وی ادامه داد: با این حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین المللی و همسایگان صورت داده است.

ظریف عازم نیویورک شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بامداد امروز برای شرکت در نشست روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.

تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهنده استیصال و دستپاچگی آنهاست

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ایران برای ۸ کشور، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نشانگر استیصال و دستپاچگی رژیم آمریکا و شکست‌های مزمن اذناب و شرکای جرم منطقه‌ای آن است.»

تخت‌روانچی استوارنامه خود را تقدیم دبیر کل سازمان ملل کرد

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه استوارنامه خود را تقدیم «آنتونیو گوترش»، دبیر کل این سازمان کرد.

واکنش ظریف به قتل عام منتقدین در عربستان و سکوت آمریکا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به قتل عام منتقدین در عربستان و انتقاد از سکوت آمریکا در توئیتر خود نوشت: «بعد از چشم بستن به روی مثله کردن یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی، حالا عربستان سر ۳۷ نفر را در یک روز از تن جدا می‌کند و حتی یک نفر را دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد»

وی ادامه داد: «کوچک‌ترین صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود. عضویت در تیم B [بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بنیامین نتانیاهو] باعث مصونیت در برابر ارتکاب به هر جنایتی می‌شود.»

حقوق بشر ابزاری سیاسی برای غرب است / بیش ازحد به اروپا امیدوار شدیم

میرقاسم مؤمنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص به چالش کشیده شدن ادعای طرفداری کشورهای اروپایی از حقوق بشر به واسطه همراهی نسبی آنها با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران اظهار داشت: واقعیت این است که به گواه تاریخ، حقوق بشر در کشورهای اروپایی و آمریکا صرفاً یک ابزار سیاسی است تا به وسیله آن به کشورهای دشمن و مخالف خود فشار آورده و کسب امتیاز کنند و این نیست که بگوییم واقعاً به دنبال دفاع از حقوق بشر هستند.

وی گفت: شما ببینید در کشوری چون عربستان، ما هیچ‌گونه آزادی مدنی و حقوق بشری را شاهد نیستیم ولی در عین حال سعودی‌ها یکی از شرکای راهبردی اروپا و آمریکا به حساب می‌آیند. اما اروپایی‌ها نسبت به ایران به دلیل تضاد منافع با آمریکا و غرب، رویکرد خصومت‌آمیز دارند و به کرات اتهامات حقوق بشری را وارد می‌آورند.

مؤمنی با بیان اینکه اروپا دنباله رو آمریکا در سیاست‌های اتخاذی در قبال کشورهای مختلف است، افزود: از جنگ جهانی دوم تاکنون منافع مشترک بسیاری میان اروپا و آمریکا وجود دارد که باعث پیوند عمیق میان این دو شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بحث حقوق بشر در اروپا یا تفاوت دیدگاه آنها با آمریکا بیشتر شبیه به بازی می‌ماند تا واقعیتی ملموس در عرصه بین الملل. به اعتقاد من اروپا کماکان در حال وقت کشی است تا ایران را در برزخ برجام نگه دارد و از سوی دیگر آمریکا هم سیاست تحریم حداکثری را در قبال ایران پیش گرفته است و نتیجه‌ای که آنها از عملکرد خود انتظار دارند این است که در نهایت جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره مجدد با آنها اعلام آمادگی کند.

رفتار آمریکا از دزد سر گردنه بدتر است / بازی خطرناک ترامپ در منطقه

محمد جواد ظریف در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی آمریکا، گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند.

وی با اشاره به اینکه ما نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغوشان، ادامه داد: این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر.

وزیر امور خارجه گفت: کشوری پیدا شده است و به دیگران می‌گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده است، اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است اگر این قطعنامه را اجرا کنید شما را مجازات می‌کنم.

ظریف با تاکید بر اینکه حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است، اظهار داشت: دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا، افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است و این سایر کشورها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضع سازش داشته باشند یا مقاومت کنند؟

پیام مهم محمدجواد ظریف به وزیر خارجه فرانسه

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس با انتشار توئیتی از ارسال پیام محمدجواد ظریف به وزیر خارجه فرانسه خبر داد و اعلام کرد: «عصر سه شنبه پیام مهم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به "ژان ایو لودریان" وزیر اروپا و امورخارجه جمهوری فرانسه، به رئیس کابینه وی تحویل شد.»

گفتنی است، سفارت ایران در پاریس جزئیاتی از این پیام ارائه نکرده است.

ظریف به ترامپ درباره ماجراجویی‌های «تیم ب» هشدار داد

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با انتشار ویدئویی از پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا، به ترامپ درباره ماجراجویی‌های «تیم ب» هشدار داد و نوشت: «پامپئو، شما به همین کار ادامه می‌دهید. ترامپ، مراقب باش. شعار تبلیغاتی تو مبارزه با مداخلات (نظامی) گزاف و هزینه‌بار بود. دار و دسته توطئه‌چینانِ جنگ‌طلب و قاتل، تیمِ ببدنام (بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید، بنیامین نتانیاهو) برای چیزی بیشتر از اینکه تو سودای آن را داری، نقشه می‌کشند.»

آمریکا از کشورها می‌خواهد قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست موسوم به مشارکت در روز بین المللی صلح در سازمان ملل متحد، گفت: آمریکا می‌گوید رفتار ایران باید رفتار مشابه با کشورهای عادی باشد. سوال این است که آیا خروج از توافقنامه‌های بین المللی اقدام کشورهای عادی است؟ آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده است و چنین بهانه می‌آورد که کنگره آمریکا این توافقنامه را تصویب نکرده است اما همین کشور از توافقنامه موشک‌های میان برد یا حتی از یونسکو و توافقنامه آب و هوایی پاریس نیز خارج شده است.

ظریف گفت: آمریکا نه تنها قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است بلکه از برخی کشورهای دیگر نیز می‌خواهد قطعنامه‌های مربوط به تحریم‌های ایران را نیز نقض کنند. اقدامات آمریکا را نمی‌توان سیاست خواند اگر هم سیاست بنامیم باید از آن با عنوان سیاست خطرناک یاد کنیم, این کشور تنها به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بسنده نمی‌کند بلکه از کشورهای دیگر هم می‌خواهد این قطعنامه‌ها را نقض کنند.

بایدمانع دستیابی آمریکابه منافع مورد تصورش ازاقدامات غیرقانونی شد

ایران همیشه از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است. من امروز به اینجا آمده ام تا اعلام کنم تلاش‌های دیپلماتیک جمعی دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست، بلکه تنها راه حل است؛ حتی اگر زمانی در سیاست بین الملل نظام تک قطبی وجود داشت، دیگر قطعاً از بین رفته است.

کشور من همواره تعهد خود به چندجانبه‌گرایی را به عنوان رکن یک سیاست خارجی قوی نشان داده است. فقط نگاهی گذرا به مراودات دیپلماتیک ما در چند هفته گذشته این امر را کاملاً روشن می‌نماید.

در غرب ما، آخر هفته گذشته رؤسای مجالس همسایگان عراق گرد هم آمدند تا رهیافت فراگیر جدیدی را برای مراودات منطقه‌ای بیابند و من هفته گذشته در رأس هیأتی به دمشق و آنکارا رفتم تا همکاری با سوریه، ترکیه و روسیه را در چارچوب روند آستانه گسترش دهیم.

در شرق ما، نماینده ویژه جدید ما برای افغانستان در حال تعامل طبق یک رویکرد منطقه‌ای واقع‌گرایانه برای صلح و ثبات است. در همین حال، ما دو روز پیش میزبان نخست وزیر پاکستان برای گفتگو در مورد یک رهیافت چندجانبه برای ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم بودیم.

برای دفاع از چندجانبه گرایی، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می‌آورد تا حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد.

پیشنهاد مبادله زندانیان باآمریکا «جدی» و «مسبوق به سابقه» است

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد «محمد جواد ظریف» برای مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا را «جدی» و «مسبوق به سابقه» خواند و گفت واکنش آمریکایی‌ها به این پیشنهاد که بر آزادی یکجانبه زندانیان آمریکایی تأکید دارد، نشانگر عدم درک صحیح واشنگتن از مذاکره و توافق است.

وی در این مورد گفت: «وزارت امور خارجه در چارچوب وظایف خود آمادگی دارد برای تبادل افرادی که توسط قوه قضائیه با اتهامات مشخص محکوم و در ایران زندانی شده‌اند، در برابر آزادی تمامی ایرانیان زندانی در آمریکا به اتهامات غیرقانونی نقض تحریم‌ها و نیز قرار منع تعقیب کسانی که با فشار ایالات متحده و یا به اتهام واهی نقض تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در کشورهای مختلف بازداشت شده‌اند، اقدام کند.»

موسوی همچنین «واکنش شتابزده مقامات آمریکایی و درخواست آزادی یکطرفه زندانیان آمریکایی را نشان‌دهنده عدم درک درست آنان از مفاهیم مذاکره، توافق و تبادل» خواند، «که ثابت می‌کند آنان در ادعاها و تبلیغات ماه‌های گذشته خود کمترین صداقتی ندارند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد «اگر اراده‌ای در رژیم آمریکا وجود داشته باشد، پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران واضح است و نیاز به هیچ‌گونه تفسیر و تاویلی ندارد.»

ظریف با وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که به منظور شرکت و سخنرانی در نشست روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نیویورک سفر کرده است با وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به تلاش‌های ایران برای گسترش روابط اقتصادی با ونزوئلا، بر تداوم حمایت ایران از این کشور و عدم دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا، لزوم رعایت حقوق بین الملل و همکاری و هماهنگی ایران با دیگر کشورهایی که مخالف یکجانبه گرایی در نظام بین الملل هستند، تاکید کرد.

کد خبر 4599854

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!