از افتتاح پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور تا آمار وحشتناک دانش آموزانی که مسواک نمی‌زنند


از افتتاح پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور تا آمار وحشتناک دانش آموزانی که مسواک نمی‌زنند

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

از افتتاح پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور تا آمار وحشتناک دانش آموزانی که مسواک نمی‌زنند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

عملیاتی ویژه برای انتقال اورژانسی قلب پیوندی از رشت به تهران

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: ساعت ۶:۳۰ امروز اورژانس هوایی عملیات مشترکی را با اداره پیوند برای نجات جان یک بیمار آغاز کرد.

وی افزود: در این عملیات تیم جراحی ویژه با مدیریت اورژانس هوایی به رشت سفر کرد و طی یک عمل جراحی چند ساعته قلب بیماری که دچار سکته مغزی شده بود را برای پیوند به یک بیمار نیازمند دیگر از بدن وی خارج کردند.

خالدی توضیح داد: بیمار سکته مغزی خانم ۲۴ ساله‌ای بود که پس از جراحی و تخلیه قلب، قلب وی به خانم نیازمند قلب ۵۰ ساله اهدا شد.

نمی‌گذارم دارو با رانت تولید یا وارد شود/ برخی در سازمان غذا و دارو امضای طلایی دارند

سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح پیشرفته‌ترین کارخانه تولید قرص و کپسول در کشور اظهار کرد: امروز، روز میلاد امام زمان(عج) است که به امید عدالت گستری او زنده هستیم و آنچه ما از امام منتظر انتظار داریم این است که بیاید عدالت گستری کند چرا که جهان از بی عدالتی رنج می‌برد؛ گروهی از گوشه زمین بهره برداریمی‌کنند و گروهی دیگر بایدعوارض این بهره برداری‌ها را بپردازند.

وی ادامه داد: امروز در صنعت داروسازی کشور نیازمند یک رویکرد جدید هستیم و من ١۶ بهمن از مجلس رأی اعتماد گرفتم و در برنامه‌های عملیاتی خود قبل از اعلام گام دوم مقام معظم رهبری برنامه من حمایت از تولید داخل بود؛ اولین اقدام من تغییر رئیس سازمان غذا و دارو بود برخی در لباس خیرخواهی می‌خواستند من را اغفال کنند و گفتند با این تغییرات بد نام می‌شوی، اما من آمده‌ام بدنام شوم؛ رسالتی دارم که پاکسازی و پاکیزگی است و زمانی از مرز‌های جغرافیایی دفاع می‌کردیم، اما امروز باید از مرز‌های اخلاقی دفاع کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: من در یکی از افتتاح‌ها مادر شهیدی را دیدم که همه زندگی خود را فروخته بود تا یک درمانگاه بسازد و من به عنوان وزیر بهداشت آن را به نام ٢ شهید افتتاح کنم، با این حال چطور وزیر بهداشت می‌تواند بی اعتمادی عمومی را ببیند و تحمل کند؟

وزیر بهداشت با بیان اینکه داروخانه های ما در عرضه داروهای تولید داخل کم لطفی می‌کنند، گفت: هفته پیش پیرمردی پیش من آمد و گفت داروسازی در داروخانه به من داروی خارجی را توصیه کرد و من پرسیدم فرق داروی ایرانی و خارجی چیست و در جواب به من گفت فرق داروی ایرانی و خارجی مثل تفاوت پراید و بنز است.

نمکی خطاب به داروسازان که در داروخانه فعالیت می‌کنند، گفت: آقای داروخانه دار بدانید ٩٧ درصد داروی تولید داخل ۵٠٠ میلیون دلار و سه درصد داروی وارداتی ١.٣ میلیارد دلار ارز بری دارد؛ اگر صنعت تولید داخل از بین برود و همه منابع کشور را برای واردات هزینه کنیم باز هم کم می آوریم و در این صورت باید فاتحه صنعت داروسازی را خواند و نظام سلامت بهم می‌ریزد و نان شما آجر می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند که برخی شرکت‌ها مارژین داروی وارداتی را بالا می‌برند اما بدانید اگر صنعت داروسازی تولید داخل رونق گرفت درب داروخانه باز می‌ماند اما اگر صنعت داخلی فرو بریزد منابع دولتی پاسخگوی واردات داروی خارجی نیست؛ داروسازان که قشر شریفی هستند نباید پشت میز داروخانه صنعت ملی را تحقیر کنند و شرم آور است که داروسازی بندهای صنعت داروسازی کشور را پاره کند.

افتتاح پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور در سال رونق تولید

کارخانه جدید تولید داروهای جامع (قرص و کپسول) امروز یکشنبه اول اردیبهشت ماه به طور رسمی افتتاح شد.کارخانه داروسازی در شهرک صنعتی بهارستان در استان البرز به بهره برداری رسیده و دارای بیش از ۱۰ هزار مترمربع زیربنا، ۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع اتاق تمیز و شامل سه خط گرانولاسیون ۶ خط تولید قرص و کپسول و ۵ خط بسته بندی پرسرعت است.

این کارخانه با وجود موانع و محدودیت‌های تحریم با مشارکت یک کمپانی مشهور داروسازی از کشور آلمان احداث شده است و ظرفیت تولید آن سالانه ۶ میلیارد عدد قرص و کپسول را دارد و می‌تواند نیاز ایران و منطقه را به دارو‌های این کمپانی آلمانی تأمین کند.

ویژگی منحصر به فرد این کارخانه سیستم کاملا بسته و کنترل شده مواد و تولید آن است که تمامی پارامتر‌های محیطی از قبیل اختلاف فشار، دما در آن با پیشرفته‌ترین تجهیزات و سیستم‌های روز دنیا کنترل می‌شود، همچنین این کارخانه به جدیدترین و پرسرعت‌ترین دستگاه‌های پرس قرص و دسته بندی مجهز است.

کشف ۴۰ میلیارد تومان کالا‌ی سلامت محور قاچاق و تقلبی در سال ۹۷/ مکمل‌ها و موادغذایی رکورددار تقلب و قاچاق بودند

شهریار اسلامی تبار مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت موضوع مبارزه با قاچاق و تقلب کالاهای سلامت محور اظهار کرد: در این راستا ما نشست های تخصصی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالاهای سلامت محور در سال ٩٨ به منظور اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پیگیری برنامه جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور را با حضور نهادهای مرتبط برگزار می کنیم و در اولین جلسه در سال ۹۸ دستورالعمل نظارت بر انبار، توزیع، پخش و عرضه کالا در نمایشگاه های سلامت محور از سوی سازمان غذا و دارو تهیه، تدوین و ابلاغ شد.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تفاهم نامه مشترکی بین نهادهای مرتبط از جمله ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان غذا و دارو امضا و اجرایی شد و بر اساس تصمیم گیری در نخستین جلسه مبارزه با کالاهای سلامت محور در سال جدید اولویت مقابله با عرضه دارو و مکمل در عطاری ها و باشگاه های بدنسازی قرار گرفت.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم مقابله با قاچاق کالا و پیشگیری از تقلب در کالاهای سلامت محور به میزان کشف قاچاق در تقلب در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ حدود ۴۰ میلیارد تومان کالای قاچاق و تقلبی در حوزه سلامت از سوی دانشگاه های علوم پزشکی کشف شد که اینکه کالاها مراحل امحا را طی می کنند و بیشترین کالای قاچاق و تقلبی کشف شده در حوزه مکمل ها و موادغذایی بوده است.

امنیت اطلاعات سلامت نیرو‌های مسلح را در نظام الکترونیکی تضمین می‌کنیم/ بیمه شدگان نیرو‌های مسلح را تا آخرین لحظه رها نمی‌کنیم

امیر سرتیپ فرشاد نجفی‌پور جانشین مدیرعامل و عضو هیئت رئیسه سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح (ساتا) اظهار کرد: امروز به یکی از اهداف خود در سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح رسیدیم و باید بگویم که ما تلاش می‌کنیم ۳ اصل در سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح را به طور جدی دنبال کنیم؛ اصل اول این است که مشکل بیمه شدگان نیرو‌های مسلح مشکل سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح است و بیمه شده را تا آخرین لحظه رها نخواهیم کرد؛ همچنین ما به هیچ عنوان قصد نداریم هزینه تقلب، تخلف و سهل انگاری را بپردازیم و در نهایت هدف ما این است که به تکریم بیمه‌شدهگان اهمیت دهیم.

وی با اشاره به خطرات الکترونیکی شدن خدمات سلامت در نیرو‌های مسلح اظهار کرد: ما در نیرو‌های مسلح به گروه‌هایی خدمت‌رسانی می‌کنیم که حتی اسم آن‌ها نیز جزء اطلاعات طبقه‌بندی شده محسوب می‌شود و اطلاعات سلامت نیرو‌های مسلح و خانواده آن‌ها از داده‌های امنیتی بالا به حساب می‌آید؛ در سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح اطلاعات مفید و ارزشمندی برای دشمن وجود دارد و به همین دلیل ما بار‌ها تلاش کردیم نرم‌افزار‌های خود را از نظر نفوذپذیری تست کنیم و نرم‌افزار‌هایی داریم که حتی ۶ بار مجدد برنامه نویسی شده است , امنیت اطلاعات سلامت نیروهای مسلح را در سامانه ها تضمین می کنیم.

توزیع داروی والسارتان از هفته آینده در بازار/ بیماران مبتلا به پرفشاری خون دیگر نگران نباشند

شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به مشکل کمبود داروی والسارتان که برای درمان پرفشاری خون مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: کمبود داروی والسارتان، یک مشکل جهانی بوده و تنها محدود به ایران نیست زیرا ماده اولیه این دارو به دلیل وجود نوعی ترکیب سرطان‌زا که یک شرکت چینی آن را تولید می‌کرد.

وی ادامه داد: ماده اولیه این دارو در دنیا تا مدت‌ها با مشکل کمبود مواجه بود و خوشبختانه ماده اولیه جدید داروی والسارتان که سلامت آن مورد تأیید است خریداری شده و آزمایش‌ها روی این ماده اولیه با موفقیت انجام شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو از توزیع داروی والسارتان از اوایل هفته آینده در بازار خبر داد و گفت: 17 تا 20 شرکت داروی والسارتان تولید می‌کردند اما برخی به دلیل ریکال جهانی و مشکل ماده اولیه، تولید آنها متوقف شده بود اما با ورود ماده اولیه سالم، تولید در برخی شرکت‌ها به روند عادی خود بازگشته است و با توزیع والسارتان از اوایل هفته آینده در بازار مشکل کمبود این دارو برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون حل خواهد شد.

۲۵ درصد دانش آموزان مسواک نمی‌زنند/ ۳۲ درصد والدین به مداخلات روانشناسی نیاز دارند

ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت اظهار کرد: در حدود ۲ میلیون سفیر سلامت در بین دانش اموزان فعالیت می‌کنند، سلامت افراد در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد و بسیاری از رفتارهای پر خطر مانند مصرف دخانیات و رفتارهای پرخطر جنسی نیز در این سن شکل می‌گیرد.

وی افزود: از هر ۱۰ دانش آموز ما ۸ نفر کم تر از نیم ساعت فعالیت فیزیکی دارند و همین مسئله سلامتی آنها را دچار مشکل می‌کند.

حریرچی افزود: ۲۵ درصد از دانش آموزان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند و ۲۵ درصد از کودکان و دانش آموزان مسواک نمی‌زنند و یک چهارم دانش آموزان میان وعده ناسالم مصرف می‌کنند.

قائم مقام وزارت بهداشت بیان کرد: در حدود ۸۰ درصد از مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است و ۳۲ درصد از والدین نیازمند مداخلات روانشناسی دارند.
پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو درباره تامین دارو اظهار کرد: خوشبختانه از روز ابتدای شروع سیل با همکاری شرکت‌های توزیعی و داروخانه های کشور به سیل زدگان خدمت رسانی کردیم و در این راستا شرکت‌های توزیع را ملزم کرده بودیم تا در تعطیلات نوروز فعال باشند و در مناطق خدمت سیل زده به سیل زدگان خدمت ارائه کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تامین داروی مورد نیاز سیل زدگان به صورت رایگان گفت: همچنین داروخانه‌هایی مناطق سیل زده که امکان خدمت رسانی به به سیل زدگان را داشتند خدمت ارائه می کردند و دارو را برای سیل زدگان رایگان کردیم و هر دارویی که پزشکان معالج مستقر در مناطق سیل زده تجویز می کردند به صورت رایگان برای بیماران تأمین می‌شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به راه اندازی داروخانه های سیار در مناطق سیل زده اظهار کرد: در مناطق سیل زده در خوزستان برای اولین بار داروخانه سیار راه اندازی کردیم و داروسازان ما در کانکسی که به عنوان داروخانه سیار ایجاد شده است شبانه روزی فعال هستند و به سیل زدگان خدمت ارائه می کنند.

پیرصالحی ادامه داد: علاوه بر اقداماتی که سازمان غذا و دارو در مناطق سیل زده انجام داد داروخانه ها به صورت فعال شرکت کردند و علاوه بر کمک های نقدی و دارویی و کمک های غیر دارویی به سیل زدگان برای تامین نیازهای بهداشتی سیل زدگان انجام دادند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تامین نیازهای بهداشتی مناطق سیل زده اظهار کرد: داروخانه ها و شرکت های تولیدکننده مناطق سیل زده مواد سلولزی مورد نیاز سیل زدگان را رایگان در اختیار آنها قرار دادند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک