تامین سلامت مردم وظیفه اصلی حاکمیت است/ بخش عمده بودجه‌ سلامت در حوزه درمان هزینه می‌شود


تامین سلامت مردم وظیفه اصلی حاکمیت است/ بخش عمده بودجه‌ سلامت در حوزه درمان هزینه می‌شود

شریفی مقدم گفت: تامین سلامت مردم بر اساس قانون اساسی وظیفه حاکمیت محسوب می‌شود.

تامین سلامت مردم وظیفه اصلی حاکمیت است/ بخش عمده بودجه‌ سلامت در حوزه درمان هزینه می‌شودمحمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سلامت در حقیقت یکی از نیازهای اصلی و ضروری مردم محسوب می‌شود و طی چند دهه اخیر موضوع سلامت دغدغه همه افراد جامعه است.

وی ادامه داد: اگر سلامت مردم تامین نشود زندگی اجتماعی و شخصی افراد تحت‌الشعاع این مقوله قرار می‌گیرد و بر اساس قانون اساسی تامین سلامت مردم یکی از وظایف حاکمیت محسوب می‌شود.

دبیر کل خانه پرستار ایران تاکید کرد: حاکمیت باید مقدمات بهداشت و درمان مردم را در تمام شرایط به طور یکسان تامین کند تا مردم دسترسی عادلانه به سلامت و بهداشت و درمان داشته باشند.

شریفی مقدم بیان کرد: موضوع سلامت به قدری مهم است که هر از گاهی تبدیل به شعار انتخاباتی دولت‌ها در دنیا محسوب می‌َشود.

وی افزود: متاسفانه کشور ما در حوزه سلامت به طور کامل و ایده‌آل وظایفش را انجام نداده است و این مسئله به سطوح پیشگیری، درمان و حتی توانبخشی مربوط می‌شود.

دبیر کل خانه پرستار ایران ادامه داد: متاسفانه توان مردم برای خرید لبنیات و پروتئین در سال ۹۷ به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته، یعنی معیشت مردم دچار مشکل شده است و مواد پروتئینی موردنیاز مردم تامین نمی‌شود.

در ایران به مقوله پیشگیری و توانبخشی توجه نمی‌شود

شریفی مقدم افزود: متاسفانه امروزه به حوزه‌های پیشگیری و توانبخشی توجه کافی نمی‌شود و بیشتر بودجه سلامت به بخش درمان اختصاص پیدا کرده است که دلیل اصلی آن تعارض منافعی است که در حوزه درمان وجود دارد.

وی گفت: پرستاران نقش پر رنگی در حفظ و ارتقای سلامت مردم دارند اما متاسفانه برنامه‌ریزی و سیاست‌ها به نحوی طراحی می‌شود که بیشتر بودجه به حوزه درمان اختصاص پیدا کند زیرا برخی از افراد در این زمینه ذینفع هستند.

دبیر کل خانه پرستار ایران تصریح کرد: به دلیل توزیع نامناسب منابع بیشترین بودجه به حوزه درمان اختصاص پیدا می‌کند و همین مسئله به دلیل انجام نشدن صحیح برنامه‌های پیشگیرانه ممکن است سلامتی مردم دچار مشکل شود.

وی یادآوری کرد: پرستاران محوری ترین نقش را در تامین سلامت مردم دارند و پرستاری شغلی جامعه نگر است، یعنی پرستاران می‌توانند در تامین سلامتی مردم به ویژه در سطح پیشگیری نقش پر رنگی را ایفا کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...