وقتی انگلیس از آب گل آلود ماهی می گیرد


وقتی انگلیس از آب گل آلود ماهی می گیرد

پس از آنکه وزیر امور خارجه کشورمان از موافقت ایران با تبادل زندانیان با آمریکا سخن گفت، انگلیس تلاش کرد از این آب گل آلود ماهی آزادی نازنین زاغری را بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در نشستی به میزبانی «انجمن جامعه آسیا» در نیویورک با اشاره به اینکه ایران پیش از این هم با آمریکا تبادل زندانی داشته است، گفت: «آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علنا روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است.»

وی افزود: «بسیار خب، بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم. من آمادگی دارم تا این کار را انجام دهم و اختیار انجام این کار را نیز دارم. ما شش ماه پیش به دولت آمریکا اطلاع دادیم که آمادگی این کار را داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر آنها هر چیزی به جز این به شما بگویند، دروغ گفته‌اند.»

اگرچه مخاطب ویژه ظریف، دولت آمریکا بود اما دولت انگلیس سعی کرد در این میان برای آزادی «نازنین زاغری» تلاش کند.

در همین رابطه، یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس به پیشنهاد روز گذشته (چهارشنبه) محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره «تبادل زندانیان» واکنش نشان داد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس گفت:‌ «رسیدگی به تمامی ایرانیان انگلیسی که در ایران بازداشت شده‌اند، از جمله خانم زاغری-راتکلیف، برای دولت (انگلیس) یک اولویت است».

وی ادامه داد: «ما در خصوص تمامی پرونده‌های کنسولی خود نگران هستیم و در هر سطح و هر فرصتی آنها (پرونده مربوط به این افراد) را مطرح می‌کنیم».

پس از آن ظریف در گفت و گو با رویترز تاکید کرد که منظورش تبادل «نازنین زاغری» نبوده و این اظهارات وزیر خارجه ایران به انگلیس برخورد. به همین دلیل «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس ضمن مخالفت با پیشنهاد ظریف مدعی شده بود که بین وضعیت "نازنین زاغری" و "نگار قدس کنی" که گفته شده بود امکان تبادل آنها وجود دارد «تفاوت‌های بزرگی» وجود دارد.

در واکنش به این اظهارات تند هانت، وزارت امور خارجه کشورمان نیز تاکیدات ویژه ای را بیان کرد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گو با ایسنا در خصوص پیشنهاد مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی توسط محمد جواد ظریف و اظهارات مقامات انگلیسی و مطرح کردن نام برخی زندانیان دوتابعیتی ایرانی - انگلیسی اظهار کرد: آنچه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک مطرح کرده مربوط به زندانیان ایرانی در آمریکا یا کسانی که به خواست آمریکا در دیگر کشورها بازداشت شدند با چند مجرم آمریکایی در ایران بود و اصولاً آن پیشنهاد ارتباطی به آنان نداشت؛ چرا که پرونده مورد نظر مقامات انگلیسی کاملاً متفاوت و مسئولیت وضعیت آن هم برعهده دولت انگلیس است.

یادآور می شود، «نازنین زاغری رتکلیف» شهروند ایرانی-بریتانیایی است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان دستگیر شد. او به جرم جاسوسی ۵ سال محکوم به زندان شده و در این مدت مقامات انگلیس برای آزادی آن تلاش های زیادی داشته اند اما قوه قضائیه ایران معتقد است که او باید تمام حکمش را اجرا کند.

«نگار قدسی کنی»، یک شهروند ایرانی مقیم استرالیا است که سال ۱۳۹۶ به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا بازداشت شده است./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی