بیمه تمام واحدهای مسکونی با تشکیل صندوق حوادث طبیعی


بیمه تمام واحدهای مسکونی با تشکیل صندوق حوادث طبیعی

در صورت تصویب لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانى حوادث طبیعى که هنوز در کش و قوس بین دولت، مجلس و شورای نگهبان است با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمام واحدهای مسکونی خسارات ناشی از این حوادث به حداقل می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، از سال 90 که لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانى حوادث طبیعى که بنا به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران به تصویب هیات وزیران رسیده بود و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود هنوز در کش و قوس بین دولت، مجلس و شورای نگهبان است و هنوز تصویب نشده است.

لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانى حوادث طبیعى با هدف تامین منابع مالی خسارات حوادث طبیعی و جبران صدمات مالی زیان دیدگان از سوی رییس‌جمهوری تقدیم مجلس شد که بر اساس این لایحه به منظور جبران خسارت‌های وارده به واحدهای مسکونی ناشی از حوادث طبیعی از قبیل زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، برف، رانش زمین، ریزش کوه و سونامی صندوق بیمه همگانى حوادث طبیعى که در این قانون صندوق نامیده می‌شود، تاسیس می شود. همچنین سایر حوادث طبیعی مشمول این قانون، حداکثر تعهد صندوق برای هر حادثه طبیعی و به ازای هر واحد مسکونی، نرخ حق بیمه و کارمزد و شرایط عمومی بیمه نامه به پیشنهاد هیات عامل صندوق و تایید شورای عالی بیمه به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

در قانون تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی دو نوع بیمه پایه اجباری و تکمیلی اختیاری تعریف شده است که شامل حوادث زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و سونامی می‌شود. حق بیمه پایه و تعهد بیمه‌گر پایه که صندوق است، توسط شورای عالی بیمه تعیین می‌شود و سطح زیر بنای واحد‌ها تأثیری در تعهد بیمه‌گر و حق بیمه پایه ندارد از این رو این واحدها می‌توانند بیمه تکمیلی حوادث طبیعی را نیز از شرکت‌های بیمه بازرگانی خریداری کنند.

بنابراین گزارش پس از ارائه این لایحه به مجلس 2 سال بررسی آن طول کشید و مجلس با تغییر لایحه مصوب کرد که بهتر است به جای تشکیل صندوق این بیمه به بیمه ایران واگذار شود که بعد از ارجاع به شورای نگهبان به اینکه ماهیت لایحه عوض شده ایراد گرفته شد که سرانجام برای مشارکت دولت در تشکیل صندوق بیمه تاکید شده است.

بیمه تمام واحدهای مسکونی با تشکیل صندوق حوادث طبیعی

«غلامرضا سلیمانی امیری»، رییس کل بیمه مرکزی نیز 2 اردیبهشت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی خبر داده و درباره آن گفته بود: «اگر این صندوق در هیئت‌وزیران تصویب شود، با نرخ پایه ۳۰ میلیون تومانی پیش از ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور تحت پوشش بیمه با حق بیمه ۱۲۰ هزارتومانی قرار خواهند گرفت. در صورت تصویب هیئت دولت ۶۰ هزار تومان دولت و ۶۰ هزار تومان ماهانه به‌صورت اقساطی ۵ هزار تومان بیمه‌گذاران پرداخت می‌کنند. اگرچه این رقم ناچیز است ولی تحولی بزرگ در حوزه بیمه حوادث طبیعی برای واحدهای مسکونی ایجاد می‌شود.»

در راستای تشکیل این صندوق بنا به گفته معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در برنامه تیتر امشب (سه شنبه سوم اردیبهشت) شرکت ها برای پوشش همگانی بیمه در حوادث طبیعی باید اتکای مالی خوبی داشته باشد و ما به التفاوت مبلغ خسارت را دولت باید همراهی و کمک کند. پیشنهاد ما به دولت برای پرداخت حق بیمه در قبض برق ماهیانه ۵ هزار تومان بوده است که منتظر جواب دولت و مجلس هستیم. صندوق بیمه در صورت تشکیل حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان را پوشش می دهد.

بیمه تمام واحدهای مسکونی با تشکیل صندوق حوادث طبیعی

با تشکیل این صندوق بنا به گفته مسئولان تمام واحدهای مسکونی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و افراد در صورت نیاز می‌توانند برای منازل مسکونی خود بیمه تکمیلی بگیرند. در این رابطه دبیر کارگروه آتش سوزی سندیکای بیمه گران به ایبنا گفته است: «اگر فرض را بر این بگذاریم که لایحه تصویب شده در دولت به تصویب مجلس و شورای نگهبان نیز برسد، تمامی واحدهای مسکونی در کشور در قالب سرمایه محدودی تحت پوشش خسارت های آتش سوزی و حوادث طبیعی قرار می گیرند.»

«علیرضا مقرب» تاکید کرد: «در صورت تصویب این لایحه، دست کم تمامی منازل مسکونی برابر حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله تحت پوشش بیمه خواهند بود و افراد در صورت نیاز می توانند بیمه نامه های تکمیلی برای واحدهای خود تهیه کنند. پوشش بیمه اتکایی صندوق حوادث طبیعی نیز با نظارت بیمه مرکزی مدیریت خواهد شد تا هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد و در زمان وقوع حوادث، کمترین فشار به مردم و دولت وارد شود.»

حالا باید منتظر بود تا دید چه سرانجامی برای تشکیل این لایحه که به گفته مسئولان با تصویب آن بسیاری از مشکلات در حوزه بیمه ای برای حوادث طبیعی رفع می شود از سوی دولت، مجلس و شورای نگهبان رقم می خورد./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص