آثار «تاریخی – اسلامی» قربانی «تروریسم تکفیری»


 آثار «تاریخی – اسلامی» قربانی «تروریسم تکفیری»

آثار صد ساله و هزاران ساله که به دست انسان ها در طول تاریخ برای ماندگاری تمدن ملتها ساخته شد، با جنگ و ویرانگری خود انسانها ویران می شود که برخی از این ویرانی ها ناشی از تفکر افراطی – تروریستی ضد آثار تاریخی قدیمی است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: جنگها، درگیری ها و حوادث انسانی عامل تخریب آثار باستانی و تاریخی به شمار می آیند، آثاری که میراث انسانی، تمدنی و فرهنگی کشورها هستند.

این جنگها و درگیری ها عامل از دست دادن این آثار باستانی و تمدن بشری هستند، آثاری که از صدها و هزاران سال پیش به عنوان شاهدی بر قدمت تاریخی این کشورها و ملتها باقی مانده بود، اما به دست خود بشر ویران و نابود شده است.

پایگاه عربی «خلیج آنلاین» در گزارش ویژه ای در این باره نوشته است که کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو تخریب این آثار باستانی را به طور مداوم محکوم می کند، زیرا این آثار دارای ارزش و بعد انسانی و تمدنی هستند و باید از آنها محافظت و نگهداری شود، به همین دلیل همه حملات و اقدامات خرابکارانه در این مدت را مستند کردند.

در 20 سال اخیر، صدها حمله به اماکن تاریخی و باستانی در جهان انجام گرفته است که مهمترین آنها تخریب آثار قدیمی افغانستان، سوریه، یمن، عراق بوده است.

افغانستان

در مارس سال 2011 میلادی، عناصر طالبان افغانستان با استفاده از دینامیت در چند مرحله به تخریب مجسمه بودا در بامیان اقدام کردند، این عناصر نتوانستند با شلیک توپ و راکت این مجسمه ها به طور کامل تخریب کنند، به همین مین های ضد تانک در بخش های زیر مجسمه ها قراردادند تا به تخریب کامل آن منجر شد.

این دو مجسمه بودا، از آثار قدیمی افغانستان بود که در دل کوهی در بامیان در منطقه هزارستان در مرکز افغانستان قرار دادشت.

 آثار «تاریخی – اسلامی» قربانی «تروریسم تکفیری»

تاریخ ساخت این دو مجسمه به قرن ششم میلادی برمی گردد، ساخت مجسمه کوچک به سال 507 میلادی و مجسمه بزرگ به سال 554 میلادی برمی گردد، هنگامی که منطق بامیان مرکز تجاری بودایی ها بود، این مجسمه ها نمونه ای از هنر هندو – یونانی کلاسیک در آن دوره به شمار می آید.

این منطقه بخشی از جاده معروف به راه ابرایشم است؛ این دو مجسمه در طول سالها از تخریب شدید رنج بردند، اما طالبان آن را به طور کامل تخریب کرد. یونسکو از سال 2003 میلادی این آثار باستانی را ثبت کرده است.

«اروین امیرلینگ» پژوهشگر و استاد فنآوری مونیخ اعلام کرد: امکان دارد که مجسمه کوچک را با استفاده ترکیب آلی سیلیکون بازگردانند.

سوریه

آثار قدیمی، تاریخی و اسلامی در سوریه در جنگ این کشور به دلیل بمباران و اقدامات خرابکارانه تروریستها تخریب شدند، به طوری سازمان ملل در گزارشی آمار تخریب این آثار را نزدیک به 300 آثار باستانی در سوریه تا پایان سال 2014 میلادی برآورد کرده بود.

در این درگیری ها و بمباران ها خسارت های سنگینی بر آثار باستانی شهر بصری الشام در ریف درعا، قلعه الحصن در ریف حمص، مسجد جامع خالد بن الولید در حمص، مسجد جامع اموی در حلب، موزه معمره النعمان در ریف ادلب، پل تاریخی دیرالزور و آثار تاریخی دیگر وارد آمد.

 آثار «تاریخی – اسلامی» قربانی «تروریسم تکفیری»

عناصر داعش در سال 2015 میلادی معبد معروف «بعل شمین» در نزدیکی شهر باستانی تدمر را با کاشت مواد منفجره تخریب کردند، همچنین معبد«بل» و «طاق نصرت» در شهر تاریخی تدمر را منفجر کردند.

این گروهگ همچنین دروازه قدیمی«الآشویه» در شهر رقه که به قرن هشتم قبل از میلاد برمی گردد، تخریب کردند.

عراق

عراق پس از جنگ آمریکا در سال 2003 شاهد بزرگترین سرقت تاریخ موزه ها در جهان بود، به طوری که نزدیک به 150 هزار قطعه قدیمی سرفت شد و این خسارت هزاران ساله به شمار می آید.

شهر موصل در سال 2015 میلادی شاهد کشتار واقعی آثار باستانی است، به طوری که عناصر گروهک تروریستی داعش، موزه نینوا را تخریب کردند و قطعه های قدیمی و مجسمه های باستانی را که تاریخ برخی ازآنها به قرن هشتم قبل از میلاد برمی گردد، در هم شکستند، همچنین شهر نمرود و مسجد جامع یونس پیامبر(ع) را تخریب کردند.

 آثار «تاریخی – اسلامی» قربانی «تروریسم تکفیری»

داعش همچنین بیشتر کلیساهای موجود در موصل از جمله مشهورترین آن «کلیسای سیده عذرا»، «دیر مارایلیا»، «کلیسای طاهره» را تخریب کردند و قصر« آشورناصیر پال دوم » را منهدم کردند و به محوطه باستانی«هترا» و «دور شاروکین» یورش بردند و این مناطق را ویران کردند.

داعش همچنین، یک مجموعه از کتابخانه ها را به آتش کشیدند. برخی از کتابخانه های دیگر از جمله کتابخانه مرکزی موصل که با مواد منجره می سوخت، سرقت. همچنین کتابخانه دانشگاه موصل که به نزدیک به 265 سال پیش برمی گردد، تخریب شد.

یمن

در سال 2015 میلادی، «مهند السیانی» رئیس اداره آثار باستانی و موزه ها در یمن گفته است که خسارت های بسیاری به دلیل بمباران ائتلاف سعودی اماراتی بر آثار باستانی یمن وارد آمده است.

السیانی گزارش داده است که « مسجد عبدالرزاق الصنعانی» در سنحان، «دار الحسن» در دمت، موزه عدن، «قلعه قاهره» در تعز، «مسجد امام هادی» در صعده، «حمام بخاری» در صعده، «قصر غمدان»، شهر قدیمی صعده، شهر «براقش» در الجوف، شهر صرواح در مأرب و روستای قدیمی«فج عطان» در صنعاء از جمله آثار خسارت دیده و ویران شده است.

همچنین جنگنده های سعودی سد قدیمی و تاریخی «مأرب» را ویران کردند. این حملات خسارت های گسترده ای به سد منطقه صرواح در غرب مأرب وارد کردند، زیرا این سد یکی از مهمترین آثار باستانی در یمن و یکی از معجزات معماری و مهندسی تاریخ در شبه جزیره عربی به شمار می آید که ساخت آن به قرن هشتم قبل از میلاد در دوره مملکت سبأ برمی گردد.

 آثار «تاریخی – اسلامی» قربانی «تروریسم تکفیری»

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جدید مرتضی گودرزی بنام آینه بندون