دکترای ایران در دور زدن تحریم ها


دکترای ایران در دور زدن تحریم ها

اگرچه آمریکا می کوشد نشان دهد که تحریم ها ایران را از پای درآورده اما در عمل ایران توانسته این تحریم ها را اگرچه سخت اما دور بزند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، ایران پس از آنکه با انقلابی حکومت خود را تغییر داد تحت فشار کشورهای ابرقدرت قرار داشته و ۴۰ سال است که آمریکا و هم پیمانان آن به هر عنوانی به دنبال فشار وارد کردن به ایران هستند.

تحریم های نفتی اصلی ترین فشاری است که ایران در ۴۰ سال گذشته با آن آشنایی دارد. از این رو راه های دور زدن این تحریم ها را نیز به خوبی می داند.

دکترای ایران در دور زدن تحریم ها

در همین رابطه، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با رویترز درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز تاکید کرد که تهران در مواجهه با این تحریم‌ها بهبود خواهد یافت.

وی گفت: منظور من این است که همیشه راهی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد. در این زمینه دکترا داریم.

دکترای ایران در دور زدن تحریم ها

همچنین «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: در جنگ تجاوزگرانه فعلی آمریکا علیه ایران، نفت نوک پیکان قرار دارد در نتیجه باید کمک کنیم تا با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم و رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تحقق نخواهد یافت و با تمام توان این سیاست تحریمی را با شکست روبه‌رو می‌کنیم.

دکترای ایران در دور زدن تحریم ها

علاوه براین، یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: «ایران در دور زدن تحریم مهارت دارد».

«محمد جواد جمالی» در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام آمریکا در عدم تمدید معافیت ۸ کشور برای خرید نفت ایران گفت: در شرایط فعلی ما در راههای دور زدن تحریم مهارت داریم ما فروشنده خوب نفت هستیم که کشورهای خوبی هم به عنوان خریدار وجود دارد. روش‌هایی است که با آن تحریم را دور می‌زنیم.

این در حالی است که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در راستای جوسازی روانی علیه ایران مدعی شد که بازار جهانی نفت آماده به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، چراکه این بازار برای ممانعت از اختلال در قیمت‌ها به خوبی تأمین شده است.

دکترای ایران در دور زدن تحریم ها

طبق ترجمه ایسنا از خبرگزاری رویترز، «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با ادعای اینکه روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران از بازارهای جهانی حذف شده است، مدعی شد که اکنون تأمین کنندگان دیگری در بازار وجود دارند تا این تغییر را جبران کنند و قیمت‌ها را ثابت نگهدارند.

هوک همچنین مدعی شد: تخمین ما این است که این درآمد از ماه مه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.

اما از سویی دیگر سختی هایی هم بر سر راه آمریکا در تحریم نفتی ایران وجود دارد.

سی ان بی سی که جزو بزرگترین پایگاه‌های خبری کشور ایالات متحده به شمار می‌رود طبق ترجمه باشگاه خبرنگاران جوان در تحلیل خود آورده است که آمریکا به احتمال زیاد در تلاش خود برای متوقف کردن صادرات نفت ایران ناکام خواهد ماند، چون رئیس‌جمهور دونالد ترامپ مشتاق است از افزایش قیمت بنزین پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده جلوگیری کند.

همچنین «علی کاظمی باباحیدری»، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نفت جهانی به هیچ عنوان توانایی جایگزین کردن محصول ایران را ندارند و بلوف سیاسی است، اظهار کرد: بر این اساس مشاهده می‌شود که با اقدام اخیر آمریکا، قیمت جهانی نفت افزایش یافت و این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتاق جنگ ایالات متحده درصدد افزایش فشار اقتصادی علیه ایران است، تصریح کرد: در این راستا وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش در کنفرانس انرژی سی‌ای‌آرای در اظهاراتی گفت که آمریکا کاملاً قصد دارد تا صادرات نفت ایران را هر چه سریع‌تر به صفر برساند.

دکترای ایران در دور زدن تحریم ها

یادآور می شود، «ناصر سودانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان با اشاره به عدم تمدید معافیت های نفتی ایران از سوی آمریکا، گفت: متاسفانه رئیس جمهوری آمریکا به وسیله مشاوران صهیونیستی اداره می شود. اما با این اقدامات آمریکا هرگز نمی تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که کشورهایی مانند چین، روسیه، ترکیه و عراق تابع سیاست های آمریکا نیستند، افزود: امروز این کشورها اعلام موضع مخالفی در برابر سیاست های غلط ترامپ داشته اند و توجهی به تحریم های آمریکا و حذف معافیت ها ندارند.

وی یادآور شد: اگر ایران تحریم شود شرایط فعلی این ظرفیت را ندارد که کشوری در بازار جهانی نفت جایگزین ایران شود. زیرا سه کشور حساس صادر کننده نفت در جهان مانند لیبی، الجزایر و ونزوئلا درگیری های داخلی دارند و بحران های آن ها تاثیرات مستقیمی در صادرات نفت گذاشته و بازار نمی تواند بدون حضور نفت ایران اشباع شود.

کارشناس انرژی تصریح کرد: شرایط عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز به دلیل مشکلات درونی و هزینه های ورود آن ها در جنگ یمن به گونه ای نیست که امکان افزایش تولید داشته باشند. با وجود آن که آمریکا امید بسته که عربستان و امارات بتوانند جای خالی ایران را در بازار نفت پر کنند.

سودانی دلیل دیگر برای عدم موفقیت آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران را نوع خاص نفت کشورمان دانست و اظهارداشت: نفت ایران از نوع نفت خاصی است که برخی از پالایشگاه های کشورهای مهم مانند ژاپن ،کره جنوبی و کشورهای اروپایی با آن سازش دارند و امکان جایگزینی برای نفت ایران در این پالایشگاه ها وجود ندارد.

وی در ادامه به گران شدن نفت در بازارهای جهانی با کاهش صادرات ایران اشاره کرد و گفت: قیمت نفت به دلیل تحریم ایران سیر صعودی خواهد داشت و در آمریکا هم آثار منفی می گذارد. زیرا بنزین هم گران می شود و بحران اقتصادی را در آمریکا ایجاد می کند که این مساله به بحران اجتماعی و امنیتی برای کاخ سفید تبدیل می شود./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر