امتداد مهربانی در هوای مهدوی


امتداد مهربانی در هوای مهدوی

گروه جامعه ــ در هفته ای که گذشت، مهربانی و فعالیت‌های مردمی در هوایی که آکنده از عطر مهدویت و نیمه شعبان بود، به نفع مردم سیل‌زده کشورمان امتداد داشت.

امتداد مهربانی در هوای مهدویبه گزارش ایکنا؛ در هفته ای که گذشت و در هوایی که آکنده از عطر مهدویت و جشن‌های نیمه شعبان بود، صحنه‌های بی‌نظیر مهربانی و فعالیت‌های جهادی به نفع مردم سیل‌زده کشورمان ادامه یافت. در بسته خبری «بر خط جامعه» چند رویداد مهم و چندخبر امیدبخش این هفته را در حوزه اجتماعی گردآورده ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

آرزوی ۲۹۰ کودک تحت حمایت کمیته امداد استان تهران برآورده شد

سید ابوالفضل پرپنچی، قائم مقام کمیته امداد استان تهران این هفته با بیان اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی حامی آرزوها از ماه رمضان سال ۹۷ آرزوی کودکان را ثبت می‌کند، اظهار کرد: آرزوهای کودکان دسته‌بندی و بر روی این سایت بارگذاری شده است. کمک هزینه درمان، هزینه سفرهای زیارتی، کمک هزینه فرهنگی تحصیلی، لوازم اساسی منزل و اسباب‌بازی از مهمترین آرزوهایی است که بر روی سایت حامی آرزوها ثبت و با کمک خیران برآورده می‌شود.

قائم مقام کلان شهر کمیته امداد استان تهران بیان کرد: خیران می‌توانند با مراجعه به سایت حامی آرزوها و عضویت در این پایگاه، ضمن مشاهده آرزوی کودکان در برآورده شدن آن سهیم باشند؛ تاکنون بالغ بر۸۰ میلیون تومان از طرف خیران برای برآورده کردن ۲۹۰ آرزو پرداخت شده است.

اعزام جوانان متخصص به استان‌های سیل‌زده

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان این هفته در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه در زمینه کمک به سیل‌زدگان منابع را ساماندهی می‌کنیم تا اتلاف وقت و نیرو نشود، گفت: برخی استان‌ها به تخصص‌های خاصی مثل نیروی برق‌کار، آهنگر، نجار، مهندس ساختمان و ... نیاز دارند که نیروهای مورد نیاز استان‌ها از بین نیروهای جوان ثبت‌نامی اعزام می‌شوند.

امتداد مهربانی در هوای مهدوی

تندگویان ادامه‌ داد: بررسی اقلام ارسالی به خوزستان نشان می‌دهد که در برخی موارد با نقص روبرو هستیم، برای مثال شیرخشک به اندازه کافی به خوزستان ارسال می‌شود، اما شیشه شیرخشک ارسال نشده و مورد نیاز مردم است. در کمک‌های ارسالی چنین نقص‌هایی وجود دارد و بر همین اساس همه نیازهای مردم پایش شده و در جمع‌آوری و تهیه کمک‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی از فعالیت آشپزخانه‌های وابسته به تشکل‌های جوانان در مناطق سیل‌زده و ارائه هفت تا هشت هزار پرس غذا بین مردم خبر داد و گفت: دفاتر مشاوره ما نیز در کشور روانشناسان و مددکاران را به صورت گمنام به مناطق سیل‌زده اعزام می‌‌کنند تا در ایجاد آرامش روانی بین مردم مؤثر باشند. البته با توجه به اعزام روانشناس و مددکار از سوی نهادهای مختلف، مقرر شده این گروه‌ها به صورت زمانبندی‌شده به مناطق سیل‌زده اعزام شوند.

پویش دانشگاهیان وزارت بهداشت برای ساخت مسکن سیل‌زدگان

به گزارش ایکنا، تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، این هفته با راه‌اندازی «پویش ملی دانشگاهیان ایران» با عنوان «بهار همدلی»، از تمامی دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخواست کردند تا ضمن پیوستن به این پویش دانشگاهی، در ساخت خانه‌های مسکونی تخریب شده در مناطق سیل‌زده کشور مشارکت کنند.

امتداد مهربانی در هوای مهدوی

یک تئاتر متفاوت برای آزادی زندانیان کانون اصلاح و تربیت

به گزارش ایکنا؛ نمایش تئاتر «الیور تویست» به کارگردانی اسماعیل فیروزی و با حمایت ستاد ملی صبر طی این هفته بر روی صحنه رفت. در این تئاتر که با همکاری کانون اصلاح و تربیت تهران و خانه تئاتر ساخته شد، شایان نورزاده، علی اصلانی، محمدرضا رادمند، مهدی پاپی و ابوالفضل کاشفی به ایفای نقش پرداختند.

امتداد مهربانی در هوای مهدوی

لازم به ذکر است که شورای سیاستگذاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز از دیگر حامیان نمایش این تئاتر بود. نکته خاص و منحصر به فرد این تئاتر این بود که با بازی بچه‌های کانون اصلاح و تربیت به روی صحنه رفت و درآمد آن نیز صرف پرداخت دیه و آزادی این بچه‌ها می‌شود.

فعالیت ۱۳۷ موکب اربعین در استان‌های سیل‌زده

به گزارش ایکنا؛ براساس جدیدترین آمار اعلام‌ شده از سوی معاونت هماهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات، تاکنون ۱۳۷ موکب اربعین در چهار استان کشور نسبت به خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان اقدام کرده‌اند.

بر اساس این آمار، ۹۸ موکب در خوزستان، ۳۳ موکب در لرستان، پنج موکب در ایلام و یک موکب در گلستان برپا شده اند و در مجموع بیش از پنج میلیون و ۲۰۳ هزار پرس غذا اعم از صبحانه، نهار و شام در این مناطق توزیع کرده اند.

محسن ذوالفقاری از دانشجویان جهادگر دانشگاه امام صادق(ع) که در مناطق سیل‌زده جنوب کشور مستقر است نیز این هفته در گفت‌وگو با ایکنا درباره این موضوع، چنین اظهار کرد: بانوان جهادگر و داوطلب در شهرهای سیل‌زده استان لرستان و خوزستان به سرگرم‌ کردن بچه‌ها، کمک در طبخ غذا، ارائه کمک‌های بهداشتی و سلامت و به عبارتی خدمات فرهنگی و اجتماعی مشغولند. روحانیون نیز که با لباس خاکی و عمامه به سر مشغول فعالیتند، علاوه بر خدمات فرهنگی و اجتماعی نسبت به تخلیه خانه‌ها از گل و لای، هموار کردن معبرها و ترمیم سیل‌بندها در کنار نیروهای بسیجی، ارتشی و سپاهی افدام کرده اند.

تشکیل بسیج ملی کنترل فشارخون بالا

وزیر بهداشت نیز طی این هفته در نامه‌ای به رئیس جمهور با اعلام آغاز به کار بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت‌ماه، در سراسر کشور، از ایشان درخواست کرد که دستور پشتیبانی اجرایی و همکاری سایر دستگاه‌ها را که متضمن توفیق این حرکت ملی است، صادر کند.

قم میزبان دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی، دوشنبه این هفته با حضور سعید مشهدی، دبیر نمایشگاه و رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی، محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان، مدیران و فعالان کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال برگزار شد.

امتداد مهربانی در هوای مهدوی

افراسیابی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در گذشته ما شاهد برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بودیم که تماما به صورت دولتی و با حضور بخش‌های مختلف برگزار می‌شد، گفت: با توجه به رویکرد جدید دولت و تأکید بر حمایت از بخش خصوصی، مقرر شد تا دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با عنوان نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی توسط اتحادیه این صنف و اصناف مرتبط برگزار شود.

وی با بیان اینکه این اولین دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است که با مدیریت کلان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی برپا می‌شود، اما برگزاری کامل نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: تمام مسئولیت نمایشگاه این دوره بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و مقرر شده است که سالانه چهار دوره از این گونه نمایشگاه‌ها در کشور برگزار شود. امسال دو نمایشگاه «بی تو بی» برگزار می‌شود. نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در قم و دیگری هم در یکی از شهرهای کشور که هنوز مکان آن مشخص نشده است، برگزار می‌شود.

صورت‌های نازلی از فعالیت اجتماعی، دغدغه روز شده است

مواجهه مسلمانان با واقعیت‌های جدید اجتماعی در جوامع مختلف، مناسبات جدیدی را میان آن‌ها و جامعه رقم می‌زند و مسئولیت‌هایی را متوجه خودآگاهی یک دیندار می‌کند. آنچه در پرونده خبری «مسئولیت اجتماعی» بدان می‌پردازیم، نقش‌پذیری مسلمانان در جوامع پیچیده و پست‌مدرن امروز است. پردازش اینکه دیندار در دنیای متکثر و پیچیده امروز چگونه بتواند مسئولیت‌های اجتماعی مورد نظر در اسلام را به درستی ایفا کند کاری بس دشوار می‌نماید؛ آن گونه که برخی پژوهشگران و صاحب‌نظران اسلامی از صحبت درباره آن طفره می‌روند.

در نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه ۹۸، سیدجواد میری، عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگر جامعه‌شناسی دین، مهمان ایکنا شد و به تبیین نظرات خود درباره وجوه اجتماعی دینداری پرداخت؛ میری که با رویکردی متفاوت به این مسئله نگاه می‌کند، اعتقاد دارد امروز صورت‌های نازلی از فعالیت و دغدغه اجتماعی در ذهن مردم پررنگ شده، در حالی که سنجش میزان مفید بودن در جامعه مفهومی پیچیده و معادله‌ای چندمجهولی است.

امتداد مهربانی در هوای مهدوی

میری با بیان این مقدمه که همه ادیان وجوه اجتماعی دارند، معتقد است نباید بر بعضی مسلمانان برچسب غیراجتماعی و منزوی بزنیم. او معتقد است که امروز صورت‌های نازلی از فعالیت اجتماعی برای مردم دغدغه شده است و به فکر، اندیشه و خلوت توجه چندانی نمی‌شود، نظرگاهی که راهگشابودن انسان‌ها، کیفیت و افق‌گشایی‌ فکری آنان را بر کمیت و فعالیت‌های بسیار رؤیت‌پذیر اجتماعی ترجیح می‌دهد.

متن این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

اعلام برنامه‌های دهه تکریم و تعظیم مساجد

حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، سه‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه تکریم و تعظیم مساجد که ۱۰ روز آخر ماه شعبان برگزار می‌شود، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب محور فعالیت‌های این دهه خواهد بود.

امتداد مهربانی در هوای مهدوی

وی عناوین دهه تکریم و تعظیم مساجد را از ششم اردیبهشت‌ماه، مصادف با ۲۰ شعبان به ترتیب؛ «مسجد، زمینه‌ساز رونق تولید»، «مسجد، پیشتاز در تحقق گام دوم انقلاب»، «مسجد، کانون مهرورزی و نشاط معنوی»، «مسجد، محور اتحاد و همبستگی»، «مسجد، بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، «مسجد، پایگاه سلامت اجتماعی»، «مسجد، کانون تزکیه و تعلیم»، «مسجد، میعادگاه منتظران موعود»، «مسجد، جبهه جهاد فرهنگی» و «مسجد، پایگاه تعالی جوان مؤمن انقلابی» اعلام کرد.

وی افزود: تکریم جوانان، نمازگزاران، ائمه جماعت و تعظیم جایگاه مسجد، روح برنامه‌های این دهه است که باید بتواند آحاد مختلف مردم را با خانه خدا انس دهد و پیوندهای بین جوانان و مسجد را تحکیم بخشد. همچنین با توجه به صفحه ویژه‌ای که برای انعکاس اخبار دهه تکریم در پایگاه تخصصی مسجد ایجاد کرده‌ایم، امیدواریم این دهه، آغازی بر شبکه‌سازی فعالان رسانه‌ای مسجد باشد و به زودی هر مسجد، دارای یک خبرنگار افتخاری شود.

جای خالی معیارهای علمی و دقیق در شناسایی آسیب‌‌‌های اجتماعی

به گزارش ایکنا؛ نشست چیستی آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای آن به همت دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی بنیاد توسعه آفرینش برتر و با حضور جمعی از پژوهشگران علوم اجتماعی، چهارشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در این بنیاد برگزار شد.

امتداد مهربانی در هوای مهدوی

جان‌مایه این نشست، تأکید بر تفاوت «مسئله اجتماعی» با «آسیب اجتماعی» و لزوم شناسایی آسیب‌های اجتماعی بر اساس روش‌های علمی، دقیق و نظردهی همه نخبگان بود و قاسم پورحسن، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در آن گفت: نخستین لازمه شناخت درست آسیب اجتماعی این است که در کشورمان، مراکز علمی و اندیشکده‌های مستقل با نیروهای خبره وجود داشته باشد، در حالی که در کشورمان تنها دو اندیشکده خوب سراغ دارم، اما هزاران هزار اندیشکده حرفه‌ای و قوی در کشورهای غربی مشغول فعالیت هستند. بسیاری از مراکز به ظاهر علمی ما، پژوهش را با آرزو اشتباه می‌کنند و دائماً می‌نویسند: «الحمدلله که اوضاع خوب است». لازمه دیگر نیز، حضور نخبگان است، اگر در یک جامعه، نخبگان به حاشیه رانده شوند، دیگر کسی نخواهد بود که برای این موضوع‌ها فکر کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز