کمتر از 40 درصد اروپاییها از برگزاری انتخابات در ماه مه خبر دارند


کمتر از 40 درصد از مردم اروپا از اینکه انتخابات در ماه مه برگزار می شود، خبر دارند و فقط 5 درصد از آنها از تاریخ دقیق انتخابات اطلاع دارند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمتر از 40 درصد اروپاییها از برگزاری انتخابات در ماه مه خبر دارند

بر اساس یک نظرسنجی که روز پنجشنبه توسط پارلمان اروپا منتشر شد، در پایان ماه فوریه (اوایل اسفند 97) تنها 38 درصد اروپاییها (به جز انگلیسیها) از تاریخ انتخابات آتی خبر داشتند. در هفت کشور از جمله ایتالیا این نسبت از 50 درصد هم بیشتر بود ولی در فرانسه تنها 34 درصد مردم از این موضوع آگاه بودند. در چهار کشور (دانمارک، هلند، سوئد، بلژیک) بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظر سنجی ابراز اطمینان کردند که در انتخابات شرکت خواهند کرد (58 تا 65 درصد پرسش شوندگان).

نرخ مشارکت در فرانسه مانند سال 2014 میلادی (1393-1392 شمسی) یعنی 42.4 درصد خواهد بود. این انتخابات در فرانسه از یک سو نخستین آزمون انتخاباتی امانوئل مکرون است و از سویی دیگر، نام چهره های شاخص در صدر لیست های انتخاباتی دیده نمی شود و این می تواند به این معنی باشد که طبقه سیاسی فرانسه برای این انتخابات اهمیت زیادی قائل نیست. اصلی ترین دغدغه های اروپاییها؛ اقتصاد، رشد، مبارزه با بیکاری جوانان و مهاجرت است.در مورد مهاجرت باید گفت که 44 درصد مردم اروپا معتقدند که بحث مهاجرت باید اولویت اصلی کارزارهای انتخاباتی قرار بگیرد.
43 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی نیز معتقدند که تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست باید جرء اولویت ها باشند. مبارزه با تروریسم نیز در زمره اولویت های مردم اروپاست. فرانسوی هایی که در این نظر سنجی شرکت کردند، اولویت را به مبارزه با بیکاری جوانان داده اند (57 درصد). تغییرات آب و هوایی و مبارزه با تروریسم در مراتب بعدی قرار می گیرند. تنها 32 درصد فرانسوی ها معتقدند که بحث مهاجرت باید اولویتی در کارزارهای انتخاباتی باشد.
بر اساس این نظر سنجی، اغلب مردم اروپا (61 درصد)، همچنان از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می کنند. البته درصد افرادی که در این مورد دچار تردید هستند، بیشتر شده است. 27 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی، اتحادیه اروپا را نه بد می دانند نه خوب. این نظر سنجی بین روزهای 19 فوریه (30 بهمن 1397) و 4 مارس (13 اسفند 1397) در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا انجام شده است و 27.973 نفر بالای 15 سال سن در آن شرکت کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا