وزیر خارجه فنلاند:روابط دوجانبه خوبی با ایران داریم


وزیر خارجه فنلاند:روابط دوجانبه خوبی با ایران داریم

نیویورک- ایرنا- وزیر خارجه فنلاند در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: ما روابط دوجانبه و همکاری خوبی با ایران داریم.

تیمو سوئینی روز پنج شنبه پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد انجام شد، افزود: ما همکاران قدیمی هستیم و در این دیدار درباره مهمترین موضوعات مطرح، تبادل نظر کردیم.
وی در پاسخ به این سوال که موضع فنلاند درباره تصمیم اخیر آمریکا علیه صادرات نفت ایران ادامه داد: من نمی تونم درباره جزئیات این مساله صحبت کنم اما این یکی از موضوعاتی بود که درباره آن بحث کردیم.
وزیر خارجه فنلاند درباره اثرات این تصمیم بر روابط کشورش با ایران هم اظهار کرد: ما روابط دوجانبه، گفت وگو و همکاری خوبی با ایران داریم و این مساله می تواند موضوعی برای آینده باشد.
براساس اصول قانون اساسی فنلاند اجرای سیاست خارجی و امنیتی این کشور براساس تعامل بین رئیس جمهوری و دولت انجام می شود و نخست وزیر مسئولیت امور اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.
اجرای سیاست خارجی و امنیتی به عهده وزرای امور خارحه، تجارت خارجی، توسعه بین المللی و دفاع سپرده شده است.
همچنین فنلاند در مدیریت بحران غیرنظامی اتحادیه اروپا حضور دارد که فعالیت آن در بوسنی و هرزه گوین EUPM، کوزوو EULEX عراق EUJUST LEX ، در منطقه خودگردان فلسطین EUPOL COPPS، در رفع حصر غزه EU BAM، در جمهوری دمکراتیک کنگو EU operations، در مولداوی و اوکرائینEUBAM، در افغانستان EUPOL، در گرجستان EUMM نمونه های آن است.
علاوه بر آن، در مدیریت بحران غیر نظامی سازمان ملل متحد تعدادی از کارشناسان فنلاندی در دارفور تحت عنوان UNAMID و جمهوری آفریقای مرکزی و چاد UN MINURCAT حضور دارند.
فنلاند در مبارزه با جرایم سازمان یافته براساس موافقتنامه دیتون هم نقش آفرینی می کند و در عملیات سومالی به منظور کمک به توسعه این کشور، مشارکت دارد.
دیدار تیرماه سال گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایران نیز در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد که در پی آن وزیر خارجه این کشور ابراز امیدواری کرده بود نشست‌های تاریخی و مهم دیگری را برای برقراری صلح و امنیت بین‌المللی برگزار کند.
در تیرماه گذشته هم 'کی یو نوروانتو' (keijo norvanto) سفیر فنلاند در ایران در حاشیه بازدید از واحد تولیدی شایان برق اراک گفته بود: افزایش روابط تجاری در حوزه های مختلف صنعتی با جمهوری اسلامی ایران یکی از خواسته های فنلاند است.
وی یادآور شده بود: ایران بازار بزرگ بین المللی در حوزه نفت و صنایع پتروشیمی محسوب می شود و از ظرفیت های مناسبی برای افزایش روابط تجاری با فنلاند برخوردار است.
اروپام*1429

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو