نظام تست زنی موجب کورکردن استعدادها شده است


نظام تست زنی موجب کورکردن استعدادها شده است

مشهد- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وضعیت کنکور و نظام تست زنی از جمله عواملی است که در کورکردن و انحراف استعدادها در رشته های مختلف از جمله ریاضی تاثیرگذاشته است.

مجتبی شریعتی نیاسر روز پنجشنبه در دومین سمینار کشوری علوم ریاضیات و چالشها در مشهد افزود: دستگاه آموزش و پرورش از دو زاویه باید به این موضوع کمک کند یکی از طریق استاندارد سازی محتواهای درسی و دیگری از طریق تراز کردن و یکپارچه سازی آزمونها در سطح ملی که هر دوی این امور به بهبود سیستم آموزشی کشور کمک خواهد کرد.
وی با طرح این سوال که چرا جوان ما وقتی می خواهد انتخاب رشته کند در برخی رشته ها مثل پزشکی با انگیزه و در برخی رشته ها مثل ریاضی بی انگیزه است اضافه کرد: این وضعیت به این خاطر است که ما نتوانسته ایم ویژگیهای ارزشمند، جاذبه ها و بسترهای شغلی یک رشته مثل ریاضی را به آنها نشان دهیم و یقینا اگر دانش آموزان نسبت به علم ریاضی بیشتر شناخت پیدا کنند بیشتر به این رشته گرویده خواهند شد.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: افزایش کمی در رشته ریاضی یا هر رشته دیگری اقدام هنرمندانه ای نیست اما اگر با کیفی سازی تلفیق شود نتیجه بخش خواهد بود و فعال شدن و پویا شدن انجمن ریاضی و خانه ریاضی می تواند در زمینه کیفیت بخشی درس ریاضی اثرگذار باشد.
شریعتی نیاسر افزود: دو شاخصه و معیار اصلی علم، علوم پایه و علوم انسانی هستند و برخلاف امروز که بیشتر صحبت از رشته های پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی و هنر است باید بدانیم که هم علوم پایه و هم علوم انسانی بسترساز هستند و به نوعی زمینه رشد و ارتقاء سایر علوم را فراهم می کنند.
وی ادامه داد: علوم پایه و به خصوص علم ریاضی، به مثابه اتوبانی است که سایر علوم در آن حرکت می کنند و اگر آن اتوبان صحیح ساخته شده باشد سایر علوم در آن به خوبی طی طریق می کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از بین دانشجویان مهندسی، کشاورزی، معماری، هنر و حتی پزشکی و علوم انسانی آنهایی موفق تر هستند که پایه ریاضی قوی تری داشته باشند چون بنیه ریاضی می تواند قدرت تحلیل، قدرت محاسبه و بالا بودن توان مدیریتی افراد را نشان دهد.
شریعتی نیاسر افزود: دانشمندان ما بسیار خوب می توانند در عرصه علم در سطوح ملی و بین المللی میدان داری کنند و این موضوع مسئولیت مدیران اجرایی را دو چندان می کند که باید نقاط ضعف خود را در عرصه مدیریت و برنامه ریزی پیدا کنند و جهت توسعه و تقویت آن راهکار ارائه دهند.
دومین سمینار کشوری علوم ریاضیات و چالشها امروز به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه 2 مشهد در این شهر برگزار شد.
1922/7496

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید