گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟


اندروید یکی از سیستم عامل های متن باز و انعطاف پذیری است که انتخاب های زیادی در آن وجود دارد. متاسفانه همین انعطاف پذیری باعث می شود مشکلات امنیتی زیادی پیش روی کاربران آن قرار گیرد. خبر خوب این است که گوگل به کمک سیستمی به نام گوگل پروتکت Google Play Protect یا همان سپر ایمنی Google Play به شما کمک می کند اندرویدتان را امن نگه دارید. محافط...

گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟

اندروید یکی از سیستم عامل های متن باز و انعطاف پذیری است که انتخاب های زیادی در آن وجود دارد. متاسفانه همین انعطاف پذیری باعث می شود مشکلات امنیتی زیادی پیش روی کاربران آن قرار گیرد. خبر خوب این است که گوگل به کمک سیستمی به نام گوگل پروتکت Google Play Protect یا همان سپر ایمنی Google Play به شما کمک می کند اندرویدتان را امن نگه دارید. محافط گوگل پلی نشان دهنده سیستم امنیتی کلی اندروید است که تحت یک نام ارائه می شود. گوگل پروتکت سیستم چند بخشی است و به گونه ای طراحی شده است که گوشی شما را از فرانت اند به یک اند امن نگه می دارد.

گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟
گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد جزییات شویم باید ببینیم چگونه می توانیم وضعیت سپر ایمنی Google Play را ببینیم. در ضمن در مطلب قبلی که به موضوع حذف شدن تلگرام طلایی و هاتگرام از گوشی اشاره کردیم ، کارایی سپر ایمنی Google Play را متوجه خواهید شد.

چگونه اطلاعات گوگل پروتکت را بر روی گوشی مان ببینیم؟

اگر می خواهید بدانید این قابلیت بر روی گوشی تان کار می کند یا خیر کار زیاد سختی پیش رو ندارید. کافیست سری به پلی استور بزنید و آن را اجرا کنید. منوی پلی استور را باز کنید و سپس گزینه برنامه ها و بازی های من My Apps Games را انتخاب کنید. گزینه بالای My Apps Games خلاصه ای از وضعیت محافظ گوگل پلی را در اختیارتان قرار می دهد. بر روی آن ضربه بزنید تا اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید.

گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟
گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟

صفحه سپر ایمنی Google Play اپلیکیشن هایی که اخیرا اسکن شده را نشان می دهد و به شما کمک می کند مواردی که مشکوک بوده را ببینید. گزینه هایی هم به همراه این بررسی ها ارائه می شود.

اسکنر بدافزار در این قابلیت باعث می شود گوشی تان بدون ویروس باشد:

گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟

شاید بتوان گفت اولین و اصلی ترین دلیل وجود این محافظ ، اسکن بدافزارها در آن باشد. این گزینه از یادگیری ماشینی برای اسکن و تایید بیش از ۵۰ میلیارد اپلیکیشن در روز استفاده می کند که هم در پلی استور و هم خارج از پلی استور ارائه می شوند.

اساسا در بک اند، اسکنر محافظ گوگل پلی هر برنامه ای که وارد گوگل پلی استور می شود را اسکن می کند تا مطمئن شود این برنامه قانونی است. اگر مشکلی شناسایی شود این برنامه از طرف گوگل پلی رد می شود. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. گوگل پلی پا را یک قدم فراتر می گذارد و برنامه های دیگر را هم امن نگه می دارد.

این قابلیت نه تنها برنامه های موجود در پلی استور را اسکن می کند بلکه همه برنامه هایی که روشی گوشی تان هست را اسکن می کند تا از وجود فعالیت های بدافزار مطلع شود. اصلا مهم نیست این برنامه از کجا آمده است. اگر مورد مشکوکی پیدا شود به شما اطلاع داده خواهد شد. البته همانند سایر اسکنرهای بدافزارها، این گزینه هم کامل و بی عیب نیست. ممکن است برخی از بدافزارها از زیر دست این گزینه رد شوند. پس باید تا جایی که می توانید مراقب نرم افزارهایی که دارید روی گوشی تان نصب می کنید باشید.

این قابلیت از گوشی گم شده یا دزدیده شده تان محافظت می کند:

گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به طور ناگهانی احساس کردید که گوشی تان را گم کرده اید یا اگر آن را دزدیدند می توانید از این قابلیت گوگل پلی استفاده کنید و گوشی را پیگیری کنید. صرف نظر از اینکه گوشی دزدیده شده یا گم شده است می توانید موقعیت فعلی گوشی را ردیابی کنید. در چنین شرایطی قادر خواهید بود از قابلیت Find My Phone استفاده کنید و گوشی را از راه دور قفل کنید و داده هایتان را پاک کنید. به کمک این روش شاید نتوانید گوشی تان را بیابید اما حداقل مطمئن می شوید که داده های شخصی تان دست دیگران نمی افتد.

محافظ گوگل پلی گشت و گذار شما در دنیای اینترنت را امن نگه می دهد:

گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟

این قابلیت به خوبی با کروم ادغام می شود تا گشت و گذار شما در وب را امن سازد و مانع از ورود بدافزار به گوشی تان شود. اگر این گزینه بدافزاری روی سایت بیابد، به شما اخطار می دهد و شما را به سمت یک محیط امن هدایت می کند.

چنین قابلیتی برای افرادی که از کروم روی رایانه استفاده می کنند هم باید آشنا باشد چون مفهوم یکسانی دارد. کروم به دنبال فعالیت های مشکوک در سایت ها می گردد و هر اتفاق ناخوشایندی را مسدود می کند. خوب همانطور که مشاهده کردید Google Play Protect مزایای زیادی در اختیارتان قرار می دهد. هنوز قانع نشدید؟ پس اجازه دهید موارد دیگری که به کمک این قابلیت به دست می آورید را با هم مرور کنیم.

این گزینه برنامه های پلی استور را اسکن می کند:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این گزینه به دنبال بدافزار در برنامه ها می گردد و در صورت پیدا کردن چنین بدافزارهایی شما را مطلع می سازد.

شاید با خودتان بگویید کارهایی که این قابلیت برایتان انجام می دهد از اهمیت زیادی برخوردار نیست. اگر چنین نظری دارید باید در عقایدتان تجدید نظر کنید.

بیشتر متخصصان بر این باورند که قابلیت گوگل پروتکت یکی از مهم ترین قابلیت هایی است که می تواند از گوشی شما در برابر موارد متعددی محافظت کند. اما این شکل از محافظت سال هاست که در گوشی های اندرویدی وجود دارد. به همین خاطر است که خیلی ها آن را نادیده می گیردند و به سراغش نمی روند.

اهمیت سپر ایمنی Google Play به خاطر جدید بودن فناوری هایش نیست. بلکه به خاطر توانایی آن برای حل مشکلاتی است که در حوزه امنیت اندروید می تواند برایتان رخ دهد. به کمک قابلیت هایی که از طریق این گزینه به دست می آورید می توانید گوشی تان را امن تر کنید و با خیال راحت به گشت و گذار در وب یا استفاده از اپلیکیشن هایتان بپردازید.

نوشته گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟ . .

منبع

شاید دیگر مطالب روژانرا هم دوست داشته باشید

گوگل پروتکت Google Play Protect چیست و چگونه کار می کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نرم‌افزار

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس