اگر تمام یخ‌های جهان آب شود، سرانجام زمین چه خواهد شد؟


اگر تمام یخ‌های جهان آب شود، سرانجام زمین چه خواهد شد؟

با افزایش کربن در اتمسفر و گرم شدن زمین در اثر تغییرات اقلیمی یخ های دائمی زمین آب خواهد شد و بسیاری از شهرها و جزایر به زیر آب خواهند رفت.

در سال ۲۰۱۵، ناسا گزارش کرد که روند افزایش سطح آب دریا نسبت‌به آنچه مورد انتظار بوده، بسیار بیشتر است و این آژانس فضایی پیش‌بینی کرد که در دهه‌های پیش رو حداقل ۹۰ سانتی‌متر افزایش در سطح دریا اتفاق خواهد افتاد.

همین مقدار برای جابه‌جایی میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان کافی خواهد بود ولی اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند و کلاهک‌های یخ قطب و یخچال‌های طبیعی ذوب شوند، پیش‌بینی شده است که سطح آب اقیانوس‌ها تا ۶۵/۸ متر افزایش خواهد یافت. در این رابطه، پژوهشگران نقشه‌ی انیمیشنی را تهیه کردند تا نشان دهند اگر تمام یخ‌های موجود در زمین ذوب شوند، این سیاره به چه شکلی درخواهد آمد.

زیر آب رفتن برخی از مناطق تعجبی ندارد. جزایر کم‌ارتفاع و شهرهایی مانند ونیز سریعا ناپدید خواهد شد و در اینجا چهره‌ی زمین چندان تغییر نخواهد کرد. اما وقتی به‌سمت آسیا می‌رویم، شاهد زیر آب رفتن شهرهای بزرگی نظیر کلکته و شانگهای که در حال حاضر درمجموع حدود ۱۹ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند، خواهیم بود. کشور آمریکا نیز کوچکتر خواهد شد و ایالت فلوریدا دیگر در نقشه دیده نخواهد شد.

هرچند این اتفاق را ما در طول عمر خویش نخواهیم دید ولی دانشمندان آینده‌ای را که در آن هیچ یخ دائمی روی زمین موجود نباشد، پیش‌بینی کرده‌اند. همان‌طور که National Geographic در سال ۲۰۱۳ گزارش کرد، برای آب شدن ۲۰/۸ کیلومتر مربع از یخ‌های زمین، به ۵۰۰۰ سال زمان نیاز است.

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، درصورت وجود چنین مقدار کربنی در اتسمفر که موجب افزایش دمای زمین و بالا آمدن آب تا این اندازه شود و در شرایطی که میانگین دمای زمین به‌جای ۱۴/۴ به ۲۶/۶ درجه‌ی سانتیگراد برسد، دیگر افزایش سطح آب دریا کمترین نگرانی خواهد بود. درواقع این وضعیت موجب ویرانی حیات جانوری و گیاهی روی زمین خواهد شد. اما درحالی‌که ما مدت‌ها است این نوع پیش‌بینی‌ها را می‌شنویم، اینکه با چشم خود ببنیم رفتار ما انسان‌ها چگونه می‌تواند شکل سیاره‌ی زمین را تغییر دهد، چیز دیگری است.

این انیمشین را ببینید و به‌خاطر داشته باشید که چقدر ما خوشبختیم که در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم به تماشای شگفتی‌های عظیمی مانند سد بزرگ مرجانی، ونیز و مالدیو بنشینیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان