اسماعیل نجار (معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور) در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: ورودی‌های آب به سدهای استان خوزستان فروکش پیدا کرده و همچنین خروجی‌ آب از سد‌ها نیز کمتر شده و دبی آب در کارون و کرخه نسبت به گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آب به راحتی از کارون و کرخه در حال عبور است، البته چند روز پیش آب به شادگان و تالاب شادگان رسید و در آنجا مقداری مشکلات ایجاد و روستاها تخلیه شد و جاده اهواز به آبادان به زیر آب رفت و تلاش شد که آب به شهر ورود نکند و آب به سمت خرمشهر منحرف شد.

وی افزود: آب در حال عبور از این مناطق به سمت دریاست و براساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم خوشبختانه شهر مصون از ورود آب بوده است.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران درباره اسکان موقت تصریح کرد: در خصوص اسکان مردم در مناطق آسیب دیده از سیل با چند موضوع مواجه هستیم؛ یک دسته از افراد منازلشان را به طور کامل از دست داده‌اند و امکان اینکه بتوانند از منازل‌شان استفاده کنند، وجود ندارد. با توجه به گرمای هوا و شرایطی که وجود دارد، استفاده از چادر نیز امکانپذیر نیست و از همین‌رو ما به این افراد به صورت پرداخت اجاره‌بها کمک خواهیم کرد.

نجار با بیان اینکه میزان پرداخت اجاره‌بها به روستاییان و شهرنشینان متفاوت است، ادامه داد: در مکان‌هایی که امکان اجاره منزل وجود ندارد، مقرر شد از همین میزان اجاره‌بها یک اتاق کوچک از مصالح موجود ایجاد شود تا آسیب‌دیدگان از سیل بتوانند در جوار مکانی که قرار است برای آنها خانه آماده شود، زندگی کنند.

وی ادامه داد: در کل کشور در حال حاضر برای نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی پرونده نوسازی یا تعمیری تشکیل شده است و امیدواریم به سرعت کار بازسازی و عملیات اجرایی آغاز شود. میزان قابل توجهی نیز مصالح ساختمانی تامین شده است و به نظر می‌رسد جای نگرانی وجود نداشته باشد. در قراردادی با کارخانه‌های فولادسازی قرارداد تامین ۲۰ هزار تن فولاد بسته شده است.همچنین در خصوص تامین سیمان نیز مقرر شده است که بنیاد مسکن این میزان را تامین کند.

رییس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: با توجه به زمانبندی مشخص شده امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر کار را به پایان برسانیم.

نجار در خصوص وقوع سیلاب در استان سیستان و بلوچستان گفت: در این منطقه مشکلات زیادی در خصوص کمبود آب داشتیم، اما خوشبختانه با ورود سیلاب به کشور هم چاه‌نیمه‌های سیستان پر شده و هم هامون بارگیری شده است و امیدواریم مشکلات آب در منطقه حل شده باشد.

وی ادامه داد: دیواره رودخانه‌ها قبل از ورود سیلاب به این منطقه ارتقا بخشی شده بود و مکان‌هایی که تخریب یا ضعیف شده بود، برطرف شده است با تمهیداتی که اندیشیده شده، کمترین مشکل را داشتیم البته چند روستا در معرض تهدید سیل بود که خوشبختانه مشکلی ایجاد نشده است. این سیلاب نعمت بزرگی برای مردم این منطقه بود و سال‌های زیادی بود که هامون خشک شده بود و چاه‌نیمه‌ها آب شرب منطقه را تامین می‌کنند.