زخم سرما بر پیکر قطب بادام کشور


زخم سرما بر پیکر قطب بادام کشور

شهرکرد- ایرنا- کاهش شدید دما طی روزهای اخیر سبب سرمازدگی بخش زیادی از باغات چهارمحال و بختیاری شد و قطب بادام کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، سرمای بهاری که در روزهای گذشته به 6 درجه سانتی گراد زیر صفر نیز رسید سبب شد تا بخش زیادی از باغات و همچنین محصولات زراعی استان دچار خسارت سرمازدگی شود.
مسئولان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تایید سرمازدگی بخش زیادی از باغات استان، اعلام خسارت و سطح باغات سرمازده را به بعد از ارزیابی های دقیق و جمع بندی نهایی موکول کردند.
رئیس کارگروه سرمازدگی، خشکسالی و دفع آفات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: کاهش شدید دما، خسارت زیادی به باغات استان وارد کرده و بیشترین خسارت وارده به باغات بادام استان بوده است.
حسین برزگر افزود: کاهش شدید دما که به شکل توده ای بوده وسعت زیادی از باغات استان را شامل شده و گل و میوه درختان را از بین برده است.
وی تصریح کرد: ارزیابی ها و بازدیدهای میدانی برای بررسی و جمع بندی نهایی میزان خسارت های وارده و سطح باغات سرمازده در حال انجام است و بزودی اعلام می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات این سازمان برای مقابله با سرمازدگی اظهار داشت: با اعلام مستمر هشدار و اخطار به کشاورزان سعی شد تا فعالان این بخش را نسبت به خطر سرمازگی آگاه سازیم.
برزگر ادامه داد: همچنین با اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و آموزش کشاورزان در خصوص گرم نگه داشتن باغات تلاش شد تا از گسترش خسارات جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تولید 24 هزار تن بادام در سال رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را شامل؛ بادام مامایی، شاهرودی 12، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی که از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می رود، در اختیار دارد.
درخت بادام نسبت به سایر گونه های درختی مقاوم تر و نسبت به آبیاری کم توقع تر است و در شرایط خشکسالی بهترین گزینه برای توسعه باغات محسوب می شود.
تعداد بهره برداران محصول بادام در این استان طبق اعلام مسئولان جهادکشاورزی استان حدود 30 هزار نفر و سطح زیر کشت باغات نیز 42 هزار هکتار است که 16 هزار هکتار آن معادل 37 درصد به کشت بادام اختصاص دارد.
همچنین حدود 6 هزار تن از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشکیل می دهد.
با این وجود کارشناسان بر این باورند که حجم خسارات سرمازدگی در روزهای آینده بیش از روزهای گذشته خود را نشان می دهد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این خصوص اظهار کرد: شواهد موجود در بازدیدهای میدانی از باغات منطقه سامان حاکی از حجم بالای خسارات است.
مهرداد قطره سامانی گفت: همانطور که هواشناسی طی روزهای گذشته نسبت به وقوع خطر سرمازدگی هشدارهای بسیاری صادر کرد، انتظار می رفت که سرمازدگی حجم بالایی از خسارت ها را برجای بگذارد.
وی ادامه داد: طی روزهای گذشته بیشترین مناطق استان دمای زیر صفر درجه را تجربه کردند و دما به 6 درجه زیر صفر نیز رسید و قطب باغداری استان یعنی شهرستانهای سامان و بن را با چالش جدی مواجه کرد.
قطره سامانی خاطرنشان کرد: شواهد حاکی از سرمازدگی 100 درصدی باغات و بخش زیادی از محصولات زراعی استان دارد که جهادکشاورزی در این خصوص آمار و اطلاعات دقیق تری اعلام خواهد کرد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری از افزایش 3 تا 4 درجه ای دما طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: بارش ها از یکشنبه هفته آینده در استان آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با یک هزار و 641 هزار هکتار مساحت که معادل یک درصد مساحت کشور است، دارای 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 341 هزار هکتار جنگل و بیش از یک میلیون هکتار مرتع است.
از 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که 15 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است، حدود 145 هزار هکتار (59 درصد) آن به کشت محصولات زراعی و حدود 38 هزار هکتار (15 درصد) آن به کشت محصولات باغی اختصاص یافته است و حدود 65 هزار هکتار (26 درصد) آن بصورت آیش است.
در این استان سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که از این مقدار، حدود 820 هزار تن (65 درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود 200 هزار تن (16 درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه ای اختصاص دارد.
7363/6021

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر