محدودیتی در تغییر کاربری زمین برای طرح های مرتبط کشاورزی نیست


محدودیتی در تغییر کاربری زمین برای طرح های مرتبط کشاورزی نیست

کاشان - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه هیچگونه محدودیتی در تغییرکاربری زمین های کشاورزی برای انجام فعالیت های مرتبط ندارد و مشکلات احتمالی موجود مربوط به استان ها و شهرستان هاست.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز پنجشنبه در نشستی با فعالان بخش کشاورزی شهرستان کاشان افزود: وزارت جهاد کشاورزی هیچ محدودیتی در تغییر کاربری زمین های کشاورزی از جمله طرح های پرورش گیاهان گلخانه ای یا دامپروری ندارد و کشاورزان باید مانند گذشته در کنار باغ یا زمین خود به سایر فعالیت های مرتبط بپردازند.
وی بیان کرد: آیین نامه و مستندات قانونی تغییر این نوع کاربری ها پیش تر به مرکز استان ها و همچنین مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها ابلاغ شده و اگر همچنان مشکلی وجود داشته باشد، مربوط به خود استان یا شهرستان است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تولید گیاهان دارویی و گلخانه ای را جزو طرح های اقتصادی مهمی دانست که باید مورد حمایت قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: برای واگذاری زمین جهت تولید گیاهان دارویی و گلخانه ای هیچ محدودیتی وجود ندارد و حتی برای گسترش آن تسهیلات ارزان قمیت نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
بخش کشاورزی با تولید 25 نوع محصول اصلی و به دلیل تامین 85 درصد نیازهای غذایی و 90 درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و دارای بودن 25 درصد سهم صادرات غیرنفتی، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور دارد.
حجتی با اشاره به قانون تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی تصریح کرد: برداشت از سفره های آبی ، مبنا و شاخصی دارد که وزارت نیرو باید بر اساس آن و چاه های مشاهده ای، سطح ایستایی آب را کنترل کند، چون این آب برای نسل های آینده نیز می باشد.
وی، ملاک وزارت جهاد کشاورزی برای برداشت آب را کنتورهای حجمی دارای مجوز دانست و اضافه کرد: کنتورهای ساعتی و انرژی قابل قبول نیست و کشاورز می تواند از سهمیه آب خود هر زمان که بخواهد، استفاده کند.
بر اساس آمارهای وزارت نیرو، نزدیک به 90 درصد آب مصرفی در کشور مربوط به بخش کشاورزی است، در حالی که میانگین مصرف جهانی 70 درصد می باشد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود آب در منطقه کاشان تاکید کرد: این منطقه سازگاری با گیاهان دارویی و گلخانه ای داشته و کشاورزان نیز باید به سمت تولید این گونه گیاهان بروند.
وی همچنین به وجود 550 نفر تولید کننده ماهیان زینتی در کاشان اشاره کرد و گفت: ساخته نشدن شهرک ماهیان زینتی در این شهرستان مایه تاسف است و نباید موضوع راه اندازی این مجموعه با مشکلات زیرساخت های شهرک های صنعتی گره زده می شد.
حجتی از تولیدکنندگان نیز خواست تا زمان را از دست نداده و تا زمان پیگیری امور مربوط به راه اندازی شهرک صنعتی، با دریافت تسهیلات نسبت به ساخت سالن و کارگاه های تولید ماهیان زینتی در منطقه اقدام کنند.
وی همچنین در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش های رگباری فرودین ماه در 25 استان بیان کرد: بارندگی های شدید گرچه زیان هایی را به کشور وارد کرد اما دارای نعمت ها و برکت های زیادی نیز برای کشاورزان، محیط زیست، تقویت سفره های زیرزمینی، تالاب ها و کشت دیم در سال آبی 97-98 بود.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبه های دولت برای جبران خسارت های سیل به بخش کشاورزی کشور افزود: دولت می کوشد بخشی از این زیان ها را به صورت مستقیم با پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی جبران کند.
وی یادآور شد: چگونگی پرداخت این کمک ها به مدیران جهاد کشاورزی در استان های سیل زده ابلاغ شده و منابع آنها نیز برای پرداخت به آسیب دیدگان در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، در ادامه این دیدار که به میزبانی سالن اجتماعات المهدی (عج) در منطقه راوند کاشان برگزار شد، چند نفر از کشاورزان، تولیدکنندگان دام و ماهیان زینتی منطقه مشکلات خود را بیان کردند.
وزیر جهاد کشاورزی در سفر چند ساعته خود به کاشان از مجمتع پرورش ماهاین زینتی راوند و باغ گیاه شناسی دیدن کرد.
6 هزار و 300 هکتار زمین زراعی و 9 هزار هکتار باغ و گلخانه در کاشان وجود دارد و بیش از 10 هزار خانوار در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت دارند.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
6136/8123/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی