نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی 11 درصد است/قراردادهای کارگران یکسان سازی شود


نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی 11 درصد است/قراردادهای کارگران یکسان سازی شود

دبیر خانه کارگر تبریز گفت: نرخ بیکاری در استان آذربایجان شرقی به 11 درصد رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، کریم صادق زاده تبریزی در نشست خبری ستاد بزرگداشت مراسم هفته کارگر عنوان کرد: دلیل نامگذاری این روز به نام قشر زحمت کش، این است که در سال ۱۸۸۶ میلادی (۱۲۷ سال قبل) درچنین روزهایی شماری از کارگران در شهر شیکاگو آمریکا علیه شرایط سخت و ناعادلانه کاری خود دست به اعتراضاتی زدند که این اعتراضات موجب قتل تعدادی از آنان شد با این حال قشر کارگر مبارزات خود را برای احقاق حقوقشان، ادامه دادند تا اینکه سرانجام به نتایج مطلوبی دست یافتند به همین مناسبت این ایام در بسیاری از کشورهای جهان به روز کارگر معروف شده است.
دبیر خانه کارگر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح یکسان سازی قراردادهای کارگران شهرداری گفت: انتظار کارگران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که به این طرح رای دهند.
صادق زاده با بیان اینکه ۸۵ درصد کارگران در کشور ما قراردادی هستند در حالی که این رقم در ترکیه ۱۵ است،ادامه داد: انتظار داریم کمیسیون اجتماعی مجلس با تصویب قانون ساماندهی قرارداد کارگران روز مزد، از گسترش شرکت های خدماتی جلوگیری کند.
وی با انتقاد از واگذاری غیرکارشناسی شده شرکت های دولتی شستا به بخش خصوصی بدون اهلیت، اذعان داشت: اموال تامین اجتماعی حق الناس بوده و سهم کارگران و بیمه شدگان است.
صادق زاده با اشاره به کاهش واحدهای تولیدی بحرانی در چند سال اخیر اظهار داشت: در زمان دولت نهم ۲۲۰ واحد تولیدی بحرانی در استان وجود داشت که هم اکنون تعداد واحدهای بحرانی استان به ۱۳ مورد رسیده است.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز ادامه داد: در کنار این واحدهای مشکل دار ۳۶ شهرک صنعتی و ۴۵ هزار کارگاه فعال نیز فعالیت دارند.
وی در رابطه با تعداد کارگران مشمول قانون کار استان اظهار کرد: تعداد کارگران مشمول قانون کار و بیمه شده اجباری در استان ۶۸۰ هزار نفر بوده که سال گذشته ۴ هزار پرونده در هیات حل اختلاف بررسی و بیش از نصف آنها به صورت سازشی حل شد.
صادق زاده در رابطه با نرخ بیکاری استان یادآور شد: نرخ بیکاری در استان ۱۱ درصد و نسبت به میانگین کشوری و سایر استان ها پایین است، سال گذشته ۱۳ هزار نفر در استان از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند.
کریم صادق زاده در رابطه با برنامه های هفته کارگر توضیح داد: دیدار نمایندگان کارگران و بازنشستگان با نماینده ولی فقیه در استان، حضور کارگران در مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه و سخنرانی رئیس ستاد گرامیداشت هفته کارگر استان قبل از خطبه‌های نماز، گردهمایی کارگران و بازنشستگان تبریز با حضور و سخنرانی معاون تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور و عضو هیئت رئیسه مجلس و استاندار آذربایجان شرقی، گردهمایی زنان و تجلیل از کارآفرینان و کارگران زن، مراسم گرامیداشت روز بسیج کارگری و برگزاری یادواره ۱۴ هزار شهید کارگری، نشست تخصصی هیئت مدیره و بازرسان کانون‌های کارگری و بازنشستگی شهرستان‌های استان، راهپیمایی و تجمع بزرگ کارگران و بازنشستگان به مناسبت روز جهانی کارگر و دیدار و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای کارگر و جمعی از ایثارگران و آزادگان از برنامه‌های در نظر گرفته هفته کارگر است.

46

کد خبر 1253141

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...