نیکانی که در مدرسه، درس سخاوت می دهند


نیکانی که در مدرسه، درس سخاوت می دهند

قزوین - ایرنا - خیران مدرسه ساز با دست مهربان و همت والای خود مامنی سرشار از عشق ساخته اند و در کلاس های درس، سخاوت را به دانش آموزان تعلیم می دهند.

'شرطم این است که اگر این آموزشکده ساخته شد من را زیر پای بچه ها دفن کنند که همیشه لذت ببرم از این که آنها در این مکان تحصیل می کنند'
این ها بخشی از سخنان مرحوم حاج اصغر قدس از خیران مدرسه ساز قزوین است که سال ها پیش در یکی از جشنواره های تجلیل از خیرین مدرسه ساز در قالب یک کلیپ چند دقیقه ای از اقدامات وی منتشر شد.
حاج اصغر قدس در این کلیپ می گفت قزوین شهر من هست، شهر پروفسور دهخدا، شهر مرحوم عارف قزوینی و خیلی از بزرگان دیگر... من وظیفه دارم دین خودم را به این شهر بیشتر ادا کنم، آمدم خدمت مسئولان گفتم من را راهنمایی کنید می خواهم یک مجتمع ورزشی بسازم، آنها گفتند: برویم جایی هست در نجف آباد قزوین، زمینی به مساحت 12 هکتار را خیرین نجف آباد اهدا کرده اند و آموزشکده فنی نیاز دارند. قبول کردم و فکر می کنم یک سال دیگر آماده بهره برداری شود، من بی قرارم و اشخاصی که به مدرسه سازی کمک می کنند حتما خدا مرحمتی به آنها کرده است.
به هر شکل آموزشکده فنی مرحوم قدس با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال در زمینی به مساحت 12 هکتار با 6700 متر مربع زیربنا در سه طیقه احداث شد و شرط این خیر نیک اندیش نیز که پس از درگذشتش این بود که باید زیر پای دانشجویان دفن شود محقق شد هرچند که به مصداق این بیت حافظ شیرازی 'هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق' ،' ثبت است بر جریده عالم دوام ما'.
به راستی کسانی که در این میانه گوی سبقت می ربایند و با لطف خداوند زمینه های فراگیری علم را برای عموم جامعه فراهم می سازند، نوای راستین ن و القلم را به جان قرین می دارند.
بنای اولین مدرسه خیر ساز در استان قزوین در سال 1341 توسط زنده یاد حسین شهیدی گذاشته شد و تقریبا 30 سال بعد یعنی در دهه 70 مدرسه سازی در این استان قوت گرفت و به حرکتی جدی تبدیل شد.
در حال حاضر سهم مشارکت خیرین در مدرسه سازی با دولت برابر است.

** احداث سالانه 20 مدرسه در قزوین با مشارکت خیران
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز قزوین گفت: سالانه 20 مدرسه با مشارکت خیران در این استان احداث می شود که به طور میانگین هرکدام با 6 کلاس در حد 500 متر مربع مساحت دارند.
محمد مهدی ارمغان افزود: این مجمع از سال77 در استان تاسیس شده و هم اکنون 320 خیر در آن عضویت دارند و علاوه بر آنها 6 هزار نفر نیز با کسر مبلغی از حقوق ماهانه خود در این امر خداپسندانه مشارکت دارند.
وی با اشاره به وضعیت کمک های خیران در سال های اخیر در حوزه مدرسه سازی، اضافه کرد: در سال 94 از تعهد 120 میلیارد ریالی خیران 85 درصد، در سال 95 از 90 میلیارد ریال تعهد 95 درصد، در سال 96 از 100 میلیارد ریال تعهد 95 درصد و سال 97 از 120 میلیارد ریال تعهد 100 درصد آنها محقق شد.
ارمغان ادامه داد: در سال جاری نیز خیران استان 200 میلیارد ریال در این خصوص تعهد کرده اند که تاکنون 70 درصد آن شامل 16 مدرسه، یک سالن ورزشی یک زمین چمن مصنوعی محقق شده است.
وی همچنین گفت: این فضاها شامل 6 مدرسه و یک سالن ورزشی در بویین زهرا،چهار مدرسه در تاکستان، 2مدرسه در آبیک، یک مدرسه و یک زمین چمن مصنوعی در طارم سفلی، یک مدرسه در ناحیه یک قزوین، یک مدرسه در ناحیه 2 و یک مدرسه در آوج هستند.
ارمغان افزود: در سال جاری تکمیل مدارس نیمه تمام و تخریب، نوسازی و مقاوم سازی مدارس قدیمی با رویکرد ایمنی آنها در اولویت مجمع خیرین مدرسه ساز قرار دارد.

**بازسازی و مقاوم سازی نیازمند 30 درصد مدارس قزوین
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین نیز گفت: در شرایطی که اعتبارات دولتی چندان مناسب نیست خیران گام های ارزنده ای در امر مدرسه سازی برداشته اند تا جایی که نیمی از مدارس استان یا تماما و یا با مشارکت خیران و بخش دولتی ساخته شده اند.
عسگرعلی جوانبخت افزود: از مجموع 9 هزار و 482 کلاس درس استان 6 هزار و 637 کلاس، دارای استحکام بوده و هزار و 612 کلاس نیازمند مقاوم سازی و هزار و 213 کلاس نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
وی اضافه کرد: با این حساب 70 درصد مدارس استان قزوین دارای استحکام، 17 درصد نیازمند مقاوم سازی و 13 درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
جوانبخت، هزینه مورد نیاز برای مقاوم سازی و تخریب و بازسازی این تعداد مدارس را 6 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در سال های آینده با احداث مدارس جدیدتر به طور قطع تعداد مدارس غیر مستحکم کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: سرانه کشوری کلاس درس به ازای هر دانش آموز یک متر و 34 سانت بوده که در قزوین این سرانه 2 متر و 10 سانت است بنابراین قزوین نسبت به استان های بزرگتری مانند تهران وضعیت بهتری دارد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین ادامه داد: در سال جاری با هدف محرومیت زدایی از مناطق، استانداردسازی و بازسازی مدارس از نقاط محروم که وضعیت نامناسب تری دارند آغاز می شود و امیدواریم خیران همچون گذشته در این راه نیز همراه ما باشند.

**بخش زیادی از مدارس قزوین توسط خیران ساخته شده اند
مدیرکل آموزش و پرورش قزوین نیز گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هزار و 100 طرح آموزشی، فرهنگی و ورزشی با 950 هزار متر مربع در قالب 6 هزار و 800 کلاس درس در این استان احداث شده که بسیاری از آنها توسط خیران ساخته شده اند.
خیرالله رحمانی افزود: این خیران جمعی معنوی و نورانی هستند که بی ریا و بدون هرگونه چشمداشت از دسترنج خود مدارس زیبا و مستحکمی را برای آرامش دانش آموزان و ارتقای نظام تعلیم و تربیت ساخته اند.
وی اضافه کرد: خیران مدرسه ساز در واقع بازوی توانمند و سرمایه ارزشمند نظام تعلیم و تربیت جهت ارتقای اهداف این نظام به شمار می روند.
رحمانی ادامه داد: به جهت اهمیت این گروه در تحقق اهداف آموزش و پرورش هر ساله جشنواره های تجلیل از خیران مدرسه ساز به منظور تکریم خدمات آنها و انعکاس کمبودها و نیازهای آموزش و پرورش جهت جلب مشارکت خیران برگزار می شود تا بتوانیم با تلاش و همکاری آنها نیازهای خود را به ویژه در مناطق محروم استان برطرف کنیم.
رحمانی افزود: در بیست و یکمین دوره این جشنواره نیز که با رویکرد ارتقای ایمنی مدارس برگزار می شود تلاش می کنیم تا جهت نوسازی مدارس فرسوده استان مشارکت آنان را جلب کنیم.
7388*3013

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد