هر کس به مقتضای ظرفیت اش با حرکت های فرهنگی همراه می شود


هر کس به مقتضای ظرفیت اش با حرکت های فرهنگی همراه می شود

استاد دانشگاه شیراز در مراسم رونمایی از دو اثر جدید مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره اهمیت فعالیت در عرصه علوم انسانی، گفت: طبیعی است کسانی که حق مدارانه تلاش می کنند، با استقامت خودشان جریانات باطل را کنار می زنند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان : مراسم رونمایی از دو اثر جدید مرکز پژوهش ‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، صبح امروز (چهارشنبه، ۲۸ فروردین ماه) با حضور حجج الاسلام «رضا غلامی» و «احمدحسین شریفی» و «فرزاد جهان بین» و «عطاءالله رفیعی آتانی» برگزار شد.

«سید سعید زاهد زاهدانی» در این نشسست طی سخنانی اظهار کرد: وقتی یک حرکت فرهنگی می خواهد شکل بگیرد، هر کسی به مقتضای ظرفیت اش با آن همراه می شود و طبیعی است کسانی که حق مدارانه تلاش می کنند، با استقامت خودشان جریانات باطل را کنار می زنند. کتاب «بنیان‌های فکری جامعه‌شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی» در واقع گامی در این راستا است.

دانشیار جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز ادامه داد: اغلب دانشجویان وقتی صحبت از علوم انسانی اسلامی یا علوم اجتماعی اسلامی می شود این مساله را مطرح می کنند که غرب داشته هایی در عرصه علوم اجتماعی دارد شما چه دارید؟ لذا فکر کردم در این اثر مقایسه ای میان اینکه آنها چه دارند و ما چه چیزهایی داریم، داشته باشم.

وی بیان کرد: چهار مفهوم وجود دارد که بدون آنها نمی توان علوم انسانی اسلامی و علوم اجتماعی اسلامی را متصور شد، این چهار مفهوم شامل «عالم تکوین»، «تاریخ»، «جامعه»، «انسان» می شود، لذا در این کتاب جامعه شناسان کلاسیک و صاحب سبک را در قالب این چهار مفهوم کنکاش کردیم، در این راستا دو فصل را به این موضوع اختصاص داده و بعد اندیشمندان اسلامی را از فارابی تا امروز بررسی کردیم و این امر سبب شد هم جامعه شناسان کلاسیک و هم جامعه شناسان اسلامی را با یکدیگر مقایسه کنیم همچنین، فصلی را اضافه کردیم که به متفکران اسلامی که خارج از ایران فعالیت می کنند اختصاص دارد. بنابراین اگر دانشجو سوالی در این مورد بپرسد که حرف ما در علوم اجتماعی اسلامی چیست، پاسخ در این اثر ارایه شده است.

همچنین پیش از وی، «فرزاد جهان بین» نیز طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: این مراسم در ادامه فعالیت های مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا است. این مجموعه با مشارکت ۴۰ مرکز دانشگاهی و حوزوری فعالیت هایی را در راستای تحول بنیادین در علوم انسانی اسلامی انجام می دهد.

دبیر این نشست رونمایی با بیان اینکه در زمینه علوم انسانی اسلامی و تحول بنیادین، دیدگاه هایی مطرح می شود که علمی و قابل نقد است، اظهار کرد: اما گاهی برخی حرف هایی زده می شود که سطحی است، اظهار نظر اخیر از سوی حجت الاسلام رسول جعفریان که اشاره به رساله «دلاکیه» و «حمام اسلامی» داشت از آن جمله است.

جهان بین با اشاره به کتاب هایی که در این نشست رونمایی شدند، گفت: کتاب «روش نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی» اثری در ادامه سه گانه حجت الاسلام احمدحسین شریفی است که بسیار مورد استقبال واقع شد و همچنین کتاب «بنیان‌های فکری جامعه‌شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی» نوشته‌ مشترک «سید سعید زاهد زاهدانی» و «مریم مؤمنی» با هدف بررسی مبانی جهان‌بینی و جهان‌شناسی اندیشمندان جامعه‌شناسی تمدن سکولار غرب و تمدن اسلامی به رشته تحریر در آمده و اثر ارزشمندی است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل