تدارک چین برای نمایشگاه کتاب تهران


تدارک چین برای نمایشگاه کتاب تهران

نماینده چین در نمایشگاه کتاب تهران گفت: دو کشور ایران و چین باید با همکاری یکدیگر مجموعه ای از برترین محصولات چاپ و نشر خود را با نگاه جهانی خلق کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «گوان مین» امروز در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در مجموعه چهل سرا برگزار شد، گفت: مایه افتخار است که به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اینجانب در رأس هیئتی از ناشران چینی به ایران آمدم و همراه با ناشران و نویسندگان جهان در افتتاحیه نمایشگاه حضور دارم.

نماینده کشور چین در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: در سال 2016 رییس جمهوری خلق چین در سفرشان به ایران با دکتر حسن روحانی دیدار کردند و هر دو طرف به منظور همکاری و مبادله در زمینه فرهنگ، چاپ و نشر مذاکره کردند. در سال 2017 ایران و چین تفاهم نامه ای مبنی بر حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه های کتاب هم امضا کردند. در آن سال ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه پکن حضور یافت و با برنامه های فرهنگی بازدیدکنندگان را با فرهنگ و تمدن منحصر به فرد ایران آشنا کرد.

وی با اشاره به اینکه چین میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است، بیان کرد: چین و ایران هر دو کشورهایی با تمدن دیرینه و دوستی با یکدیگر هستند. بیش از دو هزار سال پیش جاده ابریشم از چین آغاز شد. این جاده علاوه بر معرفی محصولات و صنایع دستی ایران و چین باعث انتقال فرهنگ این دو کشور شد. با گذشت 48 سال از برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایران روابط انسانی این دو کشور به ویژه در زمینه چاپ و نشر به هم نزدیک شده و به دستاوردهای فراوان رسیده است. بسیاری از آثار کلاسیک نویسندگان ایرانی مثل سعدی، فردوسی و حافظ در چین ترجمه و منتشر شده است. تعدادی از آثار معاصر چین نیز به فارسی ترجمه شده است و پل ارتباطی بین خوانندگان ایرانی و چینی از طریق مبادلات فرهنگی بین دو کشور ایجاد شده است.

مین با بیان اینکه به برنامه های خود در نمایشگاه کتاب تهران توجه خاص داشتیم، گفت: با بیش از چهار هزار عنوان کتاب و 15 هزار جلد کتاب در این نمایشگاه شرکت کردیم. بیش از 50 برنامه برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه در نظر گرفتیم. 20 تصویرگر و دانشمند چینی در نمایشگاه کتاب حضور دارند. امسال هفتادمین سال تأسیس جمهوری خلق چین است؛ طی 70 سال گذشته حزب کمونیست برای پیشبرد نظام سوسیالیستی چین تلاش کرده و مسیر سوسیالیست ویژه چین را توسعه داده و توانسته به دستاوردهای چشمگیری در زمینه های مختلف برسد.

نماینده کشور چین در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: ملت های دو کشور ایران و چین با هم متحد هستند. مبادلات فرهنگی این دو کشور باید بیش از پیش توسعه یابد. جهان بسیار زیباست و فرهنگ های گوناگون در آن وجود دارد. صنعت چاپ مسئولیت تبادل فرهنگی میان کشورها را بر عهده دارد. امیدواریم با تکیه به جاده ابریشم، همکاری صلح آمیز و استفاده از تجربیات هم ما و ایران سود متقابل و برد برد داشته باشیم. دو کشور ایران و چین باید مجموعه ای از عالی ترین محصولات چاپ و نشر را با نگاهی جهانی خلق کنند و داستان های خود را به جهان معرفی کنند. کتاب توسعه مردم این دو کشور را باید به گوش مردم جهان برساند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول