روز سنه فرصتی مناسب برای معرفی مفاخر کُرد به نسل جدید است


روز سنه فرصتی مناسب برای معرفی مفاخر کُرد به نسل جدید است

سنندج - ایرنا - شهردار سنندج با بیان اینکه نامگذاری روزی در تقویم محلی بنام «روز سنه» یکی از اقدامات مهم فرهنگی و اجتماعی است، گفت: این روز فرصت مناسبی برای احیای آداب و رسوم گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر کُرد به نسل جدید است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حشمت الله صیدی روز پنجشنبه اظهار داشت: یکی از اقدامات ارزنده شهرداری و شورای شهر در این دوره که با پیگیری فراوان محقق شد، نامگذاری روزی در تقویم محلی با عنوان «روز سنه» پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی استان است.
وی افزود: بسیاری از آداب و رسوم گذشتگان ما بدلایل مختلف کم کم در حال فراموشی است که در چنین مناسبت هایی می توان با برگزاری مراسم مختلف نسبت به احیا و انتقال آن به نسل های امروز و آینده اقدام کرد.
شهردار سنندج اضافه کرد: آشنا کردن نسل امروز با آثار هنرمندان، مفاخر و مشاهیر کُرد و بررسی آثار شهرسازی و معماری سنندج می تواند یکی دیگر از دستاوردهای نامگذاری روز سنه باشد.
وی یادآور شد: در استان کردستان هنر و هنرمندان از جایگاه ویژه ای برخوردارند و غنای فرهنگی و هنری و آداب و رسوم بسیار زیبا همواره از جمله مواردی است که مورد استقبال بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
صیدی گفت: سنندج هم به عنوان مرکز استان کردستان همواره خاستگاه هنرمندان، مفاخر و مشاهیر برجسته ای است که نام و آوازه آنها نه تنها در کشور بلکه در خارج از مرزهای ایران اسلامی درخشیده است.
وی اظهار داشت: سنندج علاوه بر مفاخر و مشاهیر برجسته از لحاظ‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ و بخاطر فعالیت‌های‌ شهرسازی‌ عصر صفوی و قاجار بناهایی نظیر حمام، بازار و مساجد از بافت سنتی بسیار با ارزشی برخوردار است.
شهردار سنندج افزود: آنچه سنندج را در میان شهرهای کُردنشین به شهر فرهنگی تبدیل کرده جایگاه ویژه هنرمندان و فعالیت تعداد زیادی از آنان در رشته های فرهنگی و هنری نظیر موسیقی، تئاتر، صنایع دستی و تصوف و عرفان در تکایا و خانقاه ها است.
وی با تبریک فرا رسیدن روز سنه از شهروندان، هنرمندان، مفاخر و محققان دعوت کرد با حضور در برنامه های تدوین شده به مناسبت این روز، شهرداری را در اجرای بهتر این مراسم ها و آیین ها یاری کنند.
در راستای هویت بخشی شهری و رونق فعالیت ‌های فرهنگی و هنری و با همت شهرداری و شورای اسلامی ششم اردیبهشت با نام روز سنه در تقویم محلی ثبت شد.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با بیش از 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
7348/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان