قارچ‌های سمی، تهدیدی برای زندگی در فضا +تصاویر


میکروارگانیسم‌های به ظاهر بی‌خطر زمین که با مصرف دارو بیماری‌های ایجاد می‌شوند، ممکن است خطری جدی برای فضانوردان باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند قارچ‌های میکروسکوپی کوچکی که در ایستگاه فضایی بین المللی رشد کرده اند، می‌توانند تهدیدی جدی برای فضانوردان باشند.
اولین بار تحقیق درباره احتمال آسیب فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل وجود میکروارگانیسم‌ها در فضا در مجله Astrobiology در ۱۱ آپریل سال جاری میلادی منتشر شد و پس از آن دانشمندان به تحقیق‌های بیشتر درباره اثر‌های قارچ‌ها بر سلامت انسان‌ها پرداختند.
قارچ‌های سمی، تهدیدی برای زندگی در فضا +تصاویر
یکی از اصلی‌ترین خطر‌هایی که فضانوردان را تهدید می‌کند، آلودگی خون با مایکوتوکسین هاست. این ترکیب‌های قارچی می‌توانند انسان‌ها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار دهند.
روی زمین انواع باکتری‌ها و قارچ‌های تک سلولی وجود دارند که این قارچ‌ها همراه با فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شده اند و در آینده درصورت سفر انسان به سایر سیاره‌ها و انجام سفر‌های طولانی مدت فضایی این میکروارگانیسم‌ها همراه انسان وارد سفینه‌های فضایی خواهند شد.
به گفته محققان استرس طولانی در زمان سفر‌های فضایی می‌تواند سبب آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن فضانوردان شود و به این ترتیب قارچ‌ها سبب ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌های خطرناک و حتی مرگبار شوند.
قارچ‌های سمی، تهدیدی برای زندگی در فضا +تصاویر

کارشناسان با نمونه برداری از قارچ‌های موجود در ایستگاه فضایی بین المللی برخی از آن‌ها مانند Aspergillus flavus و Alternaria را شناسایی کرده اند.
این قارچ هابا ایجاد ترکیب‌های سرطان زا و ایجاد افسردگی می‌توانند زمینه ساز ابتلای انسان به ویژه فضانوردان در فضای پراسترس ایستگاه فضایی بین المللی به انواع بیماری‌ها شوند.
کارشناسان تیم تحقیقاتی اعتقاد دارند با توجه به سفر‌های طولانی مدت فضایی در سال‌های نه چندان دور به ویژه سفر به سیاره مریخ شناسایی عامل‌های بیماری زا برای فضانوردان از جمله باکتری و قارچ‌های تک سلولی خطرناک بسیار ضروری است و باید آزمایشگاه‌هایی ویژه درون سفینه‌های فضایی طراحی شود، زیرا در زمان سفر‌های طولانی مدت فضایی امکان ارسال نمونه به زمین برای بررسی آزمایشگاهی امکان پذیر نخواهد بود.
کارشناسان اعلام کرده اند هنوز به درستی نمی‌توان تخمین زد سفر‌های طولانی مدت فضایی رشد قارچ‌های تک سلولی و باکتری‌ها درون سفینه‌های فضایی چه اثری بر سلامت فضانوردان و ادامه ماموریت آن‌ها خواهد داشت.
امکان دارد سفر در فضا سبب رشد بیش از اندازه قارچ‌ها و آسیب دیدن شدید فضانوردان شود.
محققان همچنین در نظر دارند راهکار‌هایی برای جلوگیری از انتقال قارچ و انواع باکتری‌ها از راه فضانوردان به ایستگاه فضایی و سفینه‌های فضایی نسل آینده پیدا کنند تا محیط ایستگاه بیش از این آلوده نشود.
کارشناسان در نظر دارند روش‌های نظارتی جدیدی برای بررسی سلامت فضانوردان و ایزوله کردن آن‌ها پیش از سفربه فضا در نظر بگیرند.
منبع: livescience
انتهای پیام/

مسمومیت با قارچ‌های سمی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان