در مورد عفونت های چشم چه می دانید؟ آیا می دانید می توانید این بیماری های چشمی را با درمان های خانگی درمان کنید؟ عفونت های چشم می توانند آزاردهنده و یا حتی دردناک باشند. برخی از این شرایط خاص، در صورتی که تحت درمان قرار نگیرند، می توانند به مشکلات جدی تبدیل شوند. چندین راه وجود دارد که ممکن است باعث آلودگی و یا سوزش چشم های شما شوند. در این مقاله از بخش چشم و چشم پزشکی روژان به بررسی درمان خانگی عفونت های چشم می پردازیم.

6 درمان خانگی برای عفونت های چشم

شرایط متداول عفونت های چشم

برخی از این شرایط متداول عفونت چشم عبارت اند از:

چشم صورتی که به نام التهاب ملتحمه نیز شناخته می شود. خشکی چشم که زمانی رخ می دهد که مجاری اشک نمی توانند به درستی باعث صافی و صیقلی شدن سطح کره چشم شوند. بلفاریت، وضعیتی که در آن، پلک های چشم متورم شده و اصطلاحا کبره ( تشکیل یک لایه سخت) می بندند. گل مژه کراتیت، عفونت قرنیه

خوشبختانه، چندین داروی خانگی مؤثر برای درمان عفونت های چشمی وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند تا علائم را تسکین دهید. از آنجایی که این درمان های خانگی می توانند به درمان عفونت های چشمی کمک کنند، اما همیشه بهتر است که قبل از امتحان کردن این گونه درمان های خانگی با پزشک خود تماس بگیرید.

تذکر

قبل از استفاده از درمان های خانگی برای عفونت چشم های خود، بهتر است با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. برخی از این عفونت های چشمی می توانند جدی و وخیم باشند.

اگر فکر می کنید که به عفونت چشمی مبتلا هستید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر فکر می کنید که کودک شما دچار عفونت چشمی شده است، به جای این که از این دارو ها و درمان های خانگی استفاده کنید، او را به نزد پزشک ببرید.

6 درمان خانگی برای عفونت های چشم

آب نمک برای درمان عفونت های چشم

آب نمک یا سالین ( محلول نمکی)، یکی از درمان های خانگی مؤثر برای عفونت های چشمی است. سالین شبیه به قطره های اشکی هست که چشم های شمارا به طور طبیعی، تمیز می کند. نمک نیز خواص ضد میکروبی دارد. به همین دلیل است که سالین می تواند عفونت های چشمی را به طور مؤثری درمان کند. محلول نمکی استریل را می توانید به صورت آنلاین و یا از داروخانه ها خریداری کنید.

چای کیسه ای

هنگامی که چشم هایتان را بسته اید، چای کیسه ای سرد شده را بر روی چشم ها قرار دهید. این روش به راحتی و آرامش چشم ها کمک می کند. برخی میگویند که این روش می تواند یک درمان خانگی مؤثر برای درمان عفونت های چشمی باشد.

برخی از انواع چای، خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهنده دارند. برای مثال، مطالعات نشان داده اند که چای سبز، چای بابونه، چای روویبوس و چای سیاه همگی دارای خواص ضدالتهابی هستند. به همین دلیل استفاده از چای کیسه ای بر روی چشم ها، می تواند یک روش مؤثر برای کاهش تورم باشد.

تاکنون هیچ مطالعه ای مبنی بر اینکه چای کیسه ای چگونه بر چشم ها تأثیر می گذارد و یا اینکه چگونه می توانند برای درمان عفونت های چشمی مورداستفاده قرار بگیرند، انجام نگرفته است.

به خاطر داشته باشید که اگرچه درمان های ضدالتهاب می توانند علائم عفونت را تسکین دهند، اما عفونت چشم باید تحت درمان قرار بگیرد.

کمپرس آب گرم درمانی برای عفونت های چشم

اگر چشم های شما درد می کند یا عفونی شده و یا سوزش دارد، کمپرس آب گرم می تواند به شما کمک کند. در سال ۲۰۱۴ بر روی ۲۲ شرکت کننده مطالعه ای انجام شد که نشان داد کمپرس آب گرم می تواند سلامت چشم را در افرادی که دارای چشم های سالمی هستند، بهبود ببخشد.

بررسی تحقیقات در سال ۲۰۱۲ نشان داد که کمپرس آب گرم می تواند به افراد مبتلابه بلفاریت کمک کند. در این بیماری، پلک چشم متورم شده و کبره می بندد.

بعلاوه، آکادمی چشم پزشکی آمریکا پیشنهاد می کند که از کمپرس آب گرم برای تسکین علائم چشم صورتی نیز می توان استفاده کرد.

کمپرس آب گرم ممکن است بتواند گل مژه را نیز تسکین دهد زیرا می تواند موانع بازدارنده ای که باعث بروز گل مژه شده اند را کاهش دهد. کمپرس آب گرم همچنین می تواند به تسکین علائم خشکی چشم نیز کمک کند.

6 درمان خانگی برای عفونت های چشم

به این نکته مهم توجه کنید که اگرچه کمپرس آب گرم ممکن است باعث تسکین عفونت شود، اما درواقع قادر به درمان عفونت نیست.

در زیر چند نکته برای استفاده از کمپرس آب گرم ذکرشده است:

یکپارچه را در آب گرم کن خیس کنید و آن را به آرامی بر روی چشم خود بمالید از آب گرم کن استفاده کنید نه از آب خیلی داغ

مطمئن شوید پارچه ای که استفاده می کنید، تمیز باشد، زیرا نمی خواهید که چشم هایتان را در معرض آلودگی با میکروب ها قرار دهید.

کمپرس آب سرد

کمپرس آب سرد نیز مانند کمپرس آب گرم، دقیقا نمی تواند عفونت های چشمی را درمان کند. بااین حال، می تواند ناراحتی ناشی از بعضی از بیماری های چشم را کاهش دهد. کمپرس آب سرد می تواند تورم ناشی از آسیب های چشم و عفونت را کاهش دهد.

در زیر چند نکته برای استفاده از کمپرس آب سرد ذکرشده است:

یکپارچه را در آب سرد خیس کنید و به آرامی بر روی چشم و یا چشم هایتان قرار دهید.

همچنین می توانید یک دستمال مرطوب را درون یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف، چند دقیقه قبل از استفاده، منجمد کرده و بر روی چشم هایتان قرار دهید.

این کیسه پلاستیکی یخ زده را بر روی چشم خود فشار ندهید و یا یخ را به طور مستقیم بر روی چشم و یا پلک خود قرار ندهید.

6 درمان خانگی برای عفونت های چشم

درمان عفونت های چشم با شستن پارچه ها

زمانی که به عفونت چشمی مانند ورم ملتحمه مبتلا می شوید، حوله ها و رو بالشی های خود را هر روز بشوئید. از آنجایی که این موارد با چشم عفونی، در ارتباط هستند، می توانند عفونت را به چشم دیگر منتقل کنند و یا باعث پخش شدن عفونت در خانواده شما شوند. با استفاده از آب داغ و مواد پاک کننده، هر گونه باکتری باقیمانده از بین ببرید.

پاک کردن آرایش

همه می دانیم که استفاده مشترک از لوازم آرایشی مانند ریمل چشم، سایه چشم و خط چشم باعث بروز عفونت های چشمی می شود؛ اما شما باید آرایش چشم و صورت خود را پاک کنید و در صورت داشتن عفونت چشم، باید برس آرایشی خود را نیز دور بیندازید. این کار به شما کمک می کند که در معرض آلودگی قرار نگیرید.

دارو ها و درمان هایی که به تحقیقات بیشتری نیاز دارند

به احتمال زیاد درمان های خانگی دیگری را نیز برای عفونت های چشمی میشناسید که در این فهرست گنجانده نشده اند. به این دلیل که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است و از طرف دیگر، استفاده از این محصولات ممکن است باعث عفونت شود. متخصصان میگویند بهتر است تا زمانی که مدارک و شواهد بیشتری به دست نیامده، این موارد را امتحان نکنید.

عسل درمانی برای عفونت های چشم

مطالعات و تحقیقات کمی مبنی بر مثبت و مفید بودن استفاده از قطره های چشم عسلی برای درمان عفونت های چشمی وجود دارد. بااین حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و در اینجا آن چیزی که در حال حاضر میدانیم را در اختیار شما قرار می دهیم:

عسل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد که می تواند به عنوان یک نوع درمان خانگی، در درمان عفونت های چشم مؤثر باشد. بررسی یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که عسل یک درمان مؤثر برای برخی از بیماری های چشمی است.

یک مطالعه دو سو کور ( نابینا) نشان داد که قطره های چشم عسلی می تواند یک درمان مؤثر برای بیماری کراتوکونژکتیو باشد. کراتوکونژکتیو یک بیماری مزمن است که در آن قرنیه چشم به خاطر خشکی، دچار التهاب می شود.

خشکی چشم، بیماری است که در آن مجاری اشک، به اندازه کافی مایعی را برای صاف و صیقلی شدن سطح کره چشم، تولید نمی کنند. این حالت ممکن است با استفاده از قطرات چشم عسلی، درمان شود. با مطالعه ای که بر روی ۱۱۴ نفر شرکت کننده انجام شد، نشان داد که قطره های چشم عسلی مانوکا می تواند این ناراحتی را کاهش دهند. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید عسل را مستقیما درون چشم خود بریزید.

6 درمان خانگی برای عفونت های چشم

یوفراسیا

از یوفراسیا نیز به عنوان یک درمان خانگی برای عفونت های چشمی نام برده می شود. برخی از تحقیقات اولیه درباره یوفراسیا، نتایج مثبتی را به دنبال داشته است، اما برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن، به تخقیقات بیشتری نیاز است. استفاده از یوفراسیا ممکن است ریسک ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره یوفراسیا یک اثر ضدالتهابی بر روی قرنیه چشم انسان دارد.

یک مطالعه دیگر به اثر بخشی یوفراسیا بر روی افرادی که به ورم ملتحمه چشم مبتلا بودند، انجام گرفت. پس از ریختن قطره چندین بار در روز و به مدت ۲ هفته، ۵۳ نفر از شرکت کنندگان به طور کامل بهبود یافتند و ۱۱ نفر بهبودی قابل توجهی را در علائم خود شاهد بودند.

تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن مزایای یوفراسیا مورد نیاز است. فعلا بهتر است که این روش درمانی را به کناری بگذارید.

توصیه هایی برای پیشگیری از عفونت های چشم

برای پیشگیری از عفونت های چشمی، همیشه اقدامات پیشگیرانه زیر را مد نظر داشته باشید:

از دست زدن به چشم های خود خودداری کنید. دستهای خود را به طور مرتب بشویید به خصوص پس از دست زدن به سطوح کثیف و آلوده. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، همیشه آنها را تمیز کرده و به طرز صحیحی، نگهداری کنید. لوازم آرایش چشم و یا قلم موی آرایشی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

6 درمان خانگی برای عفونت های چشم

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر به داشتن عفونت چشم مشکوک هستید، بهتر است با یک پزشک تماس بگیرید. علائم و نشانه هایی که باید مورد توجه قرار دهید، به شرح زیر می باشند:

درد یا حساسیت ترشح قرمزی مداوم چشم ها حساسیت به نور

اگر کودک شما دارای هر گونه نشانه ای از عفونت چشم هست، آنها را یک راست به نزد پزشک ببرید.

حرف آخر

در حالی که درمان های خانگی بسیاری برای عفونت های چشمی وجود دارند که ممکن است علائم آن را تسکین دهند، اما مهم است که در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. اگر کودک شما مبتلابه عفونت های چشم هست، مهم است که به دنبال درمان پزشکی باشید.