منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس


قلاویز ماشینی چیست ،انواع حدیده ،رزوه چیست ،آموزش قلاویز کاری دستی ،قیمت ست کامل حدیده و قلاویز ،تفاوت قلاویز دستی و ماشینی قلَاویز و حَدیده ابزاری برای تراش دنده‌های پیچ بر روی موادی مانند فلز، چوب و پلاستیک. قلاویز برای دنده‌کردن داخل استوانه‌ها (مهره) به‌کار می‌رود. حدیده سطوح بیرونی مثل لوله استوانه را در گام مشخص دنده می‌کند. فرایند تراشیدن...

قلاویز ماشینی چیست ،انواع حدیده ،رزوه چیست ،آموزش قلاویز کاری دستی ،قیمت ست کامل حدیده و قلاویز ،تفاوت قلاویز دستی و ماشینی

قلَاویز و حَدیده ابزاری برای تراش دنده‌های پیچ بر روی موادی مانند فلز، چوب و پلاستیک.

قلاویز برای دنده‌کردن داخل استوانه‌ها (مهره) به‌کار می‌رود. حدیده سطوح بیرونی مثل لوله استوانه را در گام مشخص دنده می‌کند. فرایند تراشیدن با قلاویز را قلاویزکاری، و فرایند تراشیدن دنده‌های پیچ با حدیده را رِزوِه‌تراشی یا پیچ‌تراشی می‌گویند.

حدیدهٔ دوپارچهٔ قابل تنظیم از دو نیمهٔ جدا از هم ساخته شده‌است که معمولاً در حدیده‌گیر که شامل کَلّگی و راهنماست، جای می‌گیرد.

به هنگام رزوه‌تراشی و قلاویزکاری، باید نکات زیر را به‌کار بست:

۱- در هر دور که ابزار به‌طرف راست می‌چرخد نیم دور آن را به‌طرف چپ می‌گردانند تا براده‌های جداشده از بین لبه‌های بُرنده آزاد گردد. ۲- اِعمال نیروی زیاد باعث شکستن ابزار، خراب‌شدن قطعه کار و ناصاف شدن دنده‌ها می‌شود. ۳- در موقع دنده‌کردن قطعات فولادی، بهتر است روغن به ابزار بزنند. ۴- برای دنده‌کردن قطعات آلومینیمی، زدن نفت بهتر است. ۵- برای دنده‌کردن برنج یا چدن، نباید هیچ‌گونه روغن به‌کار برد. (فقط در ابعاد کوچک)

باید قبل از قلاویزکاری از جداول استاندارد قطر مته جهت سوراخ‌کاری را پیدا کرد. برای مثال، پیچ M6 فقط در سوراخی که به قطر ۵mm قلاویزکاری شده قابلیت چرخش دارد. (رزوه‌های ایزومتریکی، ابعاد مقایسه با DIN 13 (12.86) first Serie)

منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس
از بالا به پایین: قلاویزهای ته‌زن، پس‌رو و پیش‌رو
منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس
قلاویز در درون قلاویزگردان
منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس
پنج گونه و اندازه حدیده

قلاویز و حدیده برای هر ماشینکاری بسیار مفید است. این ابزارها در صنایع تولید مصنوعات فلزی، خودروسازی، ساخت و ساز صنعتی و حتی تعمیرات ناوگان حمل و نقل و غیره کاربرد دارد. در ادامه به معرفی ابتدایی این ابزار برای دوستانی که شناختی از آن ندارند می پردازیم.
در چه مواقعی به قلاویز و حدیده نیاز داریم؟

منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس

اساسا این دو ابزار امکان ایجاد رزوه پیچ توسط کاربر را میسر می کند. یک قلاویز در قطعه ماده ایجاد رزوه مارپیچ می کند، در حالی که حدیده روی قطعه نر این کار را انجام می دهد. به عنوان مثال اگر شما پیچ و مهره را در نظر بگیرید، در ماشینکاری از قلاویز برای ایجاد رزوه در جداره داخلی مهره و از حدیده برای ایجاد رزوه روی سطح خارجی پیچ استفاده می شود.

نمونه ابتدایی قلاویز، نوع دستی آن می باشد. استفاده از این ابزار به زمان و نیروی زیادی احتیاج دارد. در ابتدا باید توسط دریل سوراخ مناسب سایز قلاویز در قطعه فلز ایجاد شود. سپس قلاویز دستی را در داخل سوراخ قرار داده و نیم دور ( ۱۸۰ درجه ) آن را در جهت ایجاد رزوه چرخانده و سپس ۴/۱ دور در جهت عکس می چرخانیم و این دو مرحله تکرار می شود تا کار به اتمام برسد.

منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس

واضح است که ترجیح داده می شود از قلاویز برقی استفاده شود، چرا که سختی کار را به دوش کشیده و مته ها را از شکستن حفظ می کند.

ابزار تعمیر رزوه

ابزار دیگری نیز وجود دارد که ممکن است با قلاویز و حدیده اشتباه گرفته شود. از این ابزار برای تعمیر رزوه استفاده می شود، در صورتیکه از قلاویز و حدیده فقط برای ایجاد شیار روی سطح فلز و تولید رزوه نو استفاده می شود. ابزار تعمیر رزوه، رزوه ها را صاف و یا اصلاح می کند.

این ابزار بیشتر شبیه پیچ و مهره می باشد، با این تفاوت که در رزوه های آنها شکاف های وجود دارد. این شکاف ها به اندازه شکاف هایی که روی قلاویز و حدیده دیده می شوند، بارز نیستند. علاوه براین در کیت تعمیر، سوهان های رزوه نیز وجود دارد که گام شیارهای آنها متفاوت است. با این سوهان ها شما می توانید رزوه های روی پیچ را با سوهان کاری و یا اره کاری تعمیر نمایید. فقط باید دقت کنید که شیارهای سوهان کاملا با شیارهای پیچ موازی باشد.

منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان را هم دوست داشته باشید

منظور از قلاویز و حدیده چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

× 8 = seventy two .hide-if-no-js { display: none !important; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»