آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها


آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

چهارچوب اسکرام برخلاف روش‌های کلاسیک مدیریت پروژه، فقط سه نقش اسکرام‌مستر و مالک محصول و تیم توسعه را به‌رسمیت می‌شناسد.

اسکرام صرفا فرایندی نیست که با فراهم‌کردن مجموعه‌ی توالی‌ها به شما کمک کند محصول باکیفیتی تولید کنید. اسکرام درحقیقت چهارچوبی است که علاوه‌بر رسیدگی به پیچیده‌ترین مشکلات، محصولی توسعه می‌دهد که از بیشترین ارزش ممکن برخوردار است. اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، یعنی زمانی‌که اسکرام هنوز اولین مراحل رشد را تجربه می‌کرد، سازمان‌ها از این چهارچوب برای ساخت محصولاتی استفاده کردند که مستلزم فرایندها و تکنیک‌های مختلفی بودند.

در دومین قسمت مجموعه‌مقالات آموزش اسکرام، اشاره کردیم این چهارچوب ساده و انسان‌محور، مبتنی بر پنج ارزش زیر عمل می‌کند:

تعهدبازبودنشجاعتاحترامتمرکز

چهارچوب اسکرام از تیم اسکرام و نقش‌های مرتبط آن، رویدادهای اسکرام، مصنوعات اسکرام و قوانین اسکرام تشکیل می‌شود. هریک از این اجزا، در موفقیت پروژه نقش مهمی ایفا می‌کند؛ درحالی‌که قواعد اسکرام، رویدادها، نقش‌ها و مصنوع‌ها را به‌هم مرتبط و روابط بین آن‌ها را مدیریت می‌کند.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

قوانین اسکرام

مجموعه‌قوانینی که باید در چهارچوب اسکرام رعایت شوند، به پنج گروه تقسیم می‌شوند:

۱. قوانین مربوط‌به اسپرینت

مدت‌ اسپرینت باید به‌حدکافی طولانی باشد تا بخش‌های معنی‌دار کار آماده‌ی تحویل شود و درعین‌حال، باید به‌حدکافی کوتاه باشد تا روند برنامه‌ریزی تسهیل شود.بازه‌ی زمانی همه‌ی اسپرینت‌ها مشابه است.مدت هر اسپرینت چهار هفته یا کمتر است.درپایان هر اسپرینت، مجموع آیتم‌های بک‌لاگ محصول تحویل داده می‌شود که Potentially Shippable Product نامیده می‌شود.

۲. قوانین مرتبط با بک‌لاگ محصول

تمام آیتم‌های بک‌لاگ محصول (PBI) باید متعلق به یک محصول باشد.دو PBI نمی‌توانند وضعیت یکسانی در بک‌لاگ محصول داشته باشند.PBIها در قالب داستان‌های کاربر منتقل می‌شوند.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

۳. قوانین مرتبط با نقش اعضای تیم

عضو تیم نباید در هیچ‌کدام از رویدادهای اسکرام غیبت کند.عضو تیم باید به‌صورت تعاملی با دیگران همکاری کند و در پی محقق‌کردن تعریف Done باشد.

۴. قوانین مرتبط با نقش اسکرام‌مستر

اسکرام‌مستر (SM) از این قدرت و اختیار برخوردار است که راه مناسب برای اجرای فرایند اسکرام را بیابد.اسکرام‌مستر باید تایم‌باکس‌ها را درون تیم تصویب و تعهد به آن‌ها را تضمین کند.اسکرام‌مستر باید موانعی را رفع کند که در مسیر اعضای تیم وجود دارد و به محقق‌شدن تعریف Done کمک کند.

۵. قوانین مربوط‌به نقش مالک محصول

مالک محصول (PO) می‌تواند ضعف‌ها و کاستی‌ها را بالای فهرست بک‌لاگ محصول قرار دهد.مالک محصول همیشه به اعضای تیم اجازه می‌دهد تعداد PBIهایی را انتخاب کند که می‌توانند در طول اسپرینت انجام دهند.

در دو قسمت گذشته، اسپرینت و برنامه‌ریزی و نیز رویدادهای اسکرام را برای شما شرح دادیم و در این قسمت درباره‌ی نقش‌های اسکرام صحبت می‌کنیم.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

اسکرام‌مستر

اسکرام‌مستر (Scrum Master) عموما با عنوان رهبر خدمتگزار نیز شناخته می‌شود و مربی تیم چابک است. او تیم را در فرایندهای چابک آموزش می‌دهد و به اعضا کمک می‌کند روش‌ها یا Practiceهای اسکرام را دنبال کنند. اسکرام‌مستر باتجربه نه‌تنها پویایی تیمی قدرتمند را ارتقا می‌دهد؛ بلکه جریان کاری پیوسته و رو‌به‌بهبودی را آغاز و حفظ می‌کند. اسکرام‌مستر هم با مالک محصول که روی ساخت محصول درست متمرکز است همکاری و مشارکت می‌کند و هم با تیم توسعه. درواقع، کار اسکرام‌مستر این است که به همه کمک کند. او باید ارزش‌ها و اصل‌ها و روش‌های اسکرام را درک و برای دیگران تحلیل کند.

نقش‌ها و مسئولیت‌های اسکرام‌مستر

اسکرام‌مستر با همه‌ی اعضای تیم اسکرام ارتباط نزدیک دارد و برای هرکدام از آن‌ها، مجموعه‌مسئولیت‌های مختلفی مشخص می‌کند. نقش اسکرام‌مستر خدمات متنوعی به اعضای تیم ارائه می‌دهد:

خدماتی اسکرام‌مستر به مالک محصول ارائه می‌کندتکنیک‌های لازم را برای مدیریت مؤثر بک‌لاگ محصول تنظیم می‌کند.به PO اطمینان می‌دهد همه‌ی اعضای تیم اهداف و محدوده و دامنه‌ی محصول را به‌درستی درک کرده‌اند.به تیم کمک می‌کند ضرورت آیتم‌های واضح و فشرده و مختصر بک‌لاگ محصول را بفهمند.در محیط تجربی، برنامه‌ریزی توافق‌شده‌ی محصول را ابلاغ می‌کند.مطمئن می‌شود PO درباره‌ی چگونگی تنظیم بک‌لاگ محصولی شفاف عمل می‌کند که بیشترین ارزش را ایجاد می‌کند.چابکی را درک می‌کند و آموزش می‌دهد.رویدادهای اسکرام را مطبق با نیازها و درخواست‌ها تسهیل و برگزار می‌کند.خدماتی که اسکرام‌مستر به تیم توسعه ارائه می‌کنداسکرام‌مستر موانع پروژه را رفع می‌کند. این امر به افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد تیم منجر می‌شود.او در تولید محصولاتی باارزش به تیم کمک می‌کند.رویدادهای اسکرام را براساس نیازها و درخواست‌های تیم تسهیل می‌کند.تیم توسعه را در محیط سازمانی که هنوز چهارچوب اسکرام به‌طور کامل تصویب و درک نشده، مربیگری می‌کند.خدماتی که اسکرام‌مستر به سازمان ارائه می‌کنداسکرام‌مستر به کارمندان و مسئولان سامان کمک می‌کند روال‌ها و روش‌های اسکرام را درک و اجرا کنند.اسکرام‌مستر نقش «عامل تغییر» را ایفا می‌کند که بهره‌وری تیم را افزایش می‌دهد.سازمان را رهبری می‌کند تا با موفقیت رویکرد اسکرام را اتخاذ کند.در اجرای برنامه‌ریزی اسکرام داخل سازمان مشارکت می‌کند.با سایر اسکرام‌مسترها همکاری می‌کند تا اثربخشی برنامه‌های اسکرام را در داخل سازمان افزایش دهد.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

مسئولیت‌های اسکرام‌مستر

مربی

اسکرام‌مستر مربی تیم توسعه و مالک محصول است. او می‌تواند موانع بین نقش‌ها را از بین ببرد و به مالک محصول اجازه دهد مستقیما در توسعه شرکت کند. وی روی تیم متمرکز است؛ به‌همین‌دلیل، راهی پیدا می‌کند تا تیم را به سطح بالاتری از عملکرد برساند. اسکرام‌مستر مطمئن می‌شود که در دوره‌های پرمشکل، تیم از تجهیزات و امکانات ضروری برخوردار است تا به‌تنهایی موانع را رفع کند. اسکرام‌مستر نیز مانند هر مربی دیگر، شخصا مشکلات تیم را حل نمی‌کند؛ بلکه در این راه یاریگر تیم است. تنها در مواقع بحرانی که تیم نمی‌تواند مشکل را حل کند، اسکرام‌مستر مسئولیت و مالکیت کامل مشکل را برعهده می‌گیرد و آن را حل می‌کند.

رهبر خدمتگزار

اغلب اوقات اسکرام‌مستر «رهبر خدمتگزار» نامیده می‌شود. حتی اگر او در نقش مربی ظاهر شود، بازهم خدمتگزار تیم است. رهبر خدمتگزار، رهبری است که هرگز به تیم نمی‌گوید: «امروز می‌خواهید چه‌ کاری برایم انجام دهید؟» بلکه می‌پرسد: «امروز چه‌ کاری انجام بدهم تا به شما کمک کنم کاراتر شوید؟». هدف او بهبود کار تیمی و مشارکت شخصی است. رهبر خدمتگزار باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

مهارت گوش‌دادنهمدلیپرورش و ترویج فرهنگ اعتمادعمل‌کردن با فروتنیتشویق دیگران

وظایف اسکرام‌مستر به‌عنوان رهبر خدمتگزار عبارت‌اند از:

هدایت تیم ازطریق مباحثات سالم و مناظره‌ی ایده‌هاآموزش و مشاوره و راهنمایی سازمان و تیم در پذیرش و به‌کارگیری اسکرامکمک به تیم برای بهتر دیده‌شدن و ازبین‌بردن موانعتوانمندسازی و هدایت تیم توسعه در مدیریت داخلی خود

اختیار فرایندها

یکی از اختیارات اسکرام‌مستر این است که بررسی کند تیم ارزش‌ها، اصل‌ها، شیوه‌ها و رویکردهای خاص اسکرام را پذیرفته و آن‌ها را اجرا می‌کند یا خیر. او به تیم اسکرام کمک می‌کند به‌منظور افزایش ارزش تجاری محصول، روندها و فرایندها را بهبود دهد. البته، اختیارات اسکرام‌مستر دقیقا مشابه مدیر عملیات یا مدیر پروژه نیست. او حق ندارد کسی را استخدام یا اخراج کند و نمی‌تواند درباره‌ی تکمیل وظایف، از اعضای تیم چیزی بخواهد. همچنین، وظیفه ندارد از انجام کارها مطمئن شود. درمقابل، اسکرام‌مستر به تیم کمک می‌کند فرایندهای خود را تعریف کنند و به آن‌ها متعهد بمانند و از پیشرفت کار خود مطمئن شوند.

حذف موانع

اسکرام‌مستر مسئولیت رفع موانع را برعهده دارد؛ به‌ویژه موانعی که سد راه پروژه هستند و پیشرفت تیم را متوقف می‌کنند. این مسئولیت بسیار مهم است؛ زیرا گاهی اوقات اعضای تیم نمی‌توانند به‌طور منطقی موانع را از میان بردارند. بدین‌ترتیب، بهره‌وری تیم افزایش می‌یابد.

سپر مداخلات

اسکرام‌مستر به‌عنوان محافظ عمل می‌کند. او تیم را دربرابر مداخلات خارجی محافظت می‌کند که نتیجه‌ی این کار، ارائه‌ی ارزش تجاری در پایان هر اسپرینت است. مداخلات ممکن است از منابع متفاوتی ناشی شوند، مثل مدیرانی که می‌خواهند اعضای تیم را در میانه‌ی اسپرینت هدایت کنند. درهرحال، منبع مداخلات هرچه باشد، اسکرام‌مستر مانند حائل عمل می‌کند.

درپایان، کتاب مرجع Essential Scrum ویژگی‌ها و مهارت‌های زیر را برای اسکرام‌مستر ضروری می‌داند:

باهوش و باتجربهصبورمشارکت و همکاریشفافیت

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

مالک محصول

تیم‌های چابک اصولا منعطف و پاسخ‌گو هستند و این وظیفه‌ی مالک محصول است که مطمئن شود آن‌ها بیشترین ارزش ممکن را ارائه می‌دهند. مالک محصول، به‌عنوان یکی از نقش‌های توسعه‌دهنده‌ی اسکرام، کسب‌وکار و جامعه‌ی کاربران را تعریف می‌کند و مسئولیت همکاری با گروه کاربران را نیز به عهده دارد. او براساس این روابط تصمیم می‌گیرد که محصول نهایی باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد. بنابراین، مالک محصول و تیم توسعه باید کاملا به یکدیگر اعتماد داشته باشند.

نقش مالک محصول

مالک محصول فردی است که تصمیم می‌گیرد محصول باید چه ویژگی‌های و قابلیت‌هایی داشته باشد و این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها چه ترتیب و اولویتی دارند. همچنین، باید چشم‌انداز روشنی درباره‌ی محصول به تیم انتقال دهد.

مالک محصول مسئولیت کامل موفقیت راه‌حل یا راهکار توسعه را برعهده دارد. مهم نیست تمرکز تیم روی محصول خارجی باشد یا برنامه‌ی داخلی. به‌هرحال، مالک محصول باید بررسی کند حداکثر کار ممکن اجرا می‌شود یا خیر. او برای مطمئن‌شدن از اینکه همه‌ی گزینه‌های الزامی ساخته‌ شده‌اند، با اسکرام‌مستر و تیم توسعه همکاری می‌کند.

مالک محصول مسئول مدیریت بک‌لاگ محصول است:

آیتم‌های بک‌لاگ محصول را ذکر می‌کند.به‌منظور دستیابی به مأموریت یا اهداف پروژه، ترتیب آیتم‌های بک‌لاگ محصول را مشخص می‌کند.پیشرفت ارزش کار تیم توسعه را زیرنظر دارد.مطمئن می‌شود بک‌لاگ محصول برای همه‌ی اعضا شفاف و روشن است و تکالیف آتی را برای تیم توسعه تعریف می‌کند.مطمئن می‌شود اعضای تیم آیتم‌های بک‌لاگ محصول را در حدانتظار درک کرده‌اند.

مالک محصول فقط یک نفر است نه یک گروه. بنابراین، هرکسی که خواستار تغییراتی در اولویت آیتم‌های بک‌لاگ محصول است، باید به مالک محصول مراجعه کند. PO فقط زمانی موفق خواهد بود که کل سازمان به تصمیماتش درباره‌ی محتوا و ترتیب بک‌لاگ محصول احترام بگذارند.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

مسئولیت‌های مالک محصول

۱. مدیریت اقتصاد

مالک محصول باید از کارآمدبودن تصمیمات اقتصادی در سه زمینه مطمئن شود: تحویل یا عرضه‌ی محصول و اسپرینت و سطوح بک‌لاگ محصول.

۲. تنظیم بک‌لاگ محصول

تنظیم بک‌لاگ به‌معنی ایجاد و اصلاح و تخمین و اولویت‌بندی آیتم‌های بک‌لاگ محصول است. البته، مالک محصول شخصا همه‌ی کارهای تنظیم و مراقبت از بک‌لاگ محصول را انجام نمی‌دهد. برای مثال، ممکن است او تمام آیتم‌های بک‌لاگ محصول را ننویسد و دیگران در این کار با او همکاری کنند. به‌علاوه، PO آیتم‌های بک‌لاگ را برآورد نمی‌کند (تیم توسعه این کار را انجام می‌دهد)؛ اما در زمان برآورد، به‌منظور پاسخ به پرسش‌ها و شفاف‌سازی امور، کنار تیم حضور دارد. درنهایت، مالک محصول باید تأیید کند که همه‌ی فعالیت‌های مرتبط به بک‌لاگ جریان ارائه‌ی ارزش را بهبود می‌دهند.

۳. شرکت در برنامه‌ریزی

مالک محصول یکی از افراد مهمی است که در جلسات برنامه‌ریزی پورتفولیو، محصول، Release و اسپرینت حضور دارد. در طول جلسه‌ی برنامه‌ریزی پورتفولیو، مالک محصول با ذی‌نفعان داخلی (شاید کمیته‌ی تصویب یا هیئت‌مدیره) کار می‌کند تا محصول به‌‌درستی در فهرست پورتفولیو قرار بگیرد. در همین جلسه، وی زمان شروع و پایان توسعه محصول را تعیین می‌کند.

طی برنامه‌ریزی محصول، PO با ذی‌نفعان صحبت و همکاری می‌کند تا تصویر آتی محصول روشن شود. سپس در طول برنامه‌ریزی Release، مالک محصول با ذی‌نفعان و تیم کار می‌کند تا محتوای Release بعدی را تعریف کند. در جلسه‌ی برنامه‌ریزی اسپرینت، او با تیم توسعه هم‌فکری می‌کند تا اهداف اسپرینت تعریف شود. همان‌طورکه قبلا گفتیم، در این جلسه PO ورودی ارزشمندی دراختیار تیم توسعه می‌گذارد تا تیم مجموعه‌ای از آیتم‌های بک‌لاگ محصول را انتخاب کند که در پایان اسپرینت، به‌طور واقع‌بینانه تحویل‌دادنی هستند.

۴. همکاری با تیم توسعه

مالک محصول باید در فواصل منظم از نزدیک با تیم توسعه همکاری کند. مالک محصول نقشی فعال، تعاملی، متعهد و تمام‌وقت است. بسیاری از سازمان‌هایی که به‌تازگی چهارچوب اسکرام را تصویب کرده‌اند، به تعامل صحیح مدیر محصول و تیم توسعه توجهی نمی‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، شکست می‌خورند. آن‌ها بازخوردهای ضروری را به‌تأخیر می‌اندازند و زمانی‌که PO انتقادی می‌کند، ارزش آن را دستِ‌کم می‌گیرند.

۵. همکاری با ذی‌نفعان

مالک محصول درحقیقت صدای جامعه‌ی ذی‌نفعان داخلی و خارجی است. مالک سیستم کسب‌وکار و مدیر ارشد و مدیر برنامه، برخی از ذی‌نفعان داخلی هستند. درمقابل، مشتریان، شرکا، کاربران و رگولاتوری‌ها، ذی‌نفعان خارجی محسوب می‌شوند. مدیر محصول باید با همه‌ی این جامعه از نزدیک همکاری کند تا ورودی ارزشمندی جمع‌آوری و چشم‌انداز روشنی برای هدایت تیم توسعه فراهم کند. چنانکه می‌بینیم، حجم کاری مالک محصول بسیار سنگین است. اگر PO حس کند به‌تنهایی از عهده‌ی همه‌ی این کارها نمی‌آید، شاید از دیگران بخواهد در این مسئولیت‌ها او را یاری کنند.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

سایر مسئولیت‌های مدیر محصول

شرح چشم‌انداز برای تیم و رهبری تیماولویت‌بندی کارها براساس ارزش‌های کسب‌وکارمذاکره با تیممقاومت دربرابر وسوسه‌ی مدیریت میکروتشویق روحیه‌ی جنگنده‌ی تیمشهامت کافی برای تصمیم‌گیری‌هاخصوصیات و مهارت‌های ضروری مالک محصولخشنود نگه‌داشتن مشتریانداستان‌سراییواسطه‌ی انتقال دانش و اطلاعاتحل‌وفصل اختلافات

نقش مالک محصول به‌عنوان رهبر تیم

هر مالک محصول قدرتمند از مهارت‌های رهبری نیز برخوردار است. او تیم را به‌طور مؤثر اداره می‌کند و اهمیت پیشرفت و توسعه و رشد تیم را نادیده نمی‌گیرد. مهارت‌های رهبری مهم مالک محصول عبارت‌اند از:

درک تیم

مالک محصول وظیفه دارد ظرفیت تیم را درک کند؛ یعنی باید به نکات زیر پی ببرد:

سرعت متوسط تیم در طول چندین اسپرینت چقدر است؟چه افرادی قوی‌ترین اعضای تیم هستند؟رهبران فنی و فکر تیم چه کسانی هستند؟چه افرادی ضعیف‌ترین اعضای تیم محسوب می‌شوند و در چه زمینه‌هایی (ازلحاظ فنی یا مهارت‌های دیگر)؟از دیدگاه مهارت‌های تکمیلی، قوت‌ها و ضعف‌های تیم چیست؟اعضای تیم چه‌ کارهایی «دوست دارند» انجام دهند و چه‌ کارهایی «دوست ندارند»؟چه چیزی به تک‌تک اعضا و کل تیم انگیزه می‌دهد؟

تشویق شفافیت

شفافیت اسکرام ایجاب می‌کند که مدیر محصول فعالیت‌های تیم خود را در طول رویدادهای پروژه، با ذی‌نفعان به‌اشتراک بگذارد. البته برخلاف سازمان‌های سنّتی، مدیر محصول گزارش کارمندان را به‌طور رسمی به هیئت‌مدیره ارائه نمی‌دهد. درمقابل، او با اعضای تیم معاشرت و گفت‌وگو می‌کند. به‌عنوان‌ مثال:

از تیم می‌خواهد حوزه‌ی کار خود را مرور کند و نگاهی به فهرست کارهای عقب‌مانده و برنامه‌ها و چارت‌های نزولی بیندازد.اعضای تیم را دعوت می‌کند تا با حضور در جلسات ایستاده‌ی روزانه، درباره‌ی وضعیت فعلی و تلاش‌ها و پیشرفته‌ای تیم صحبت کنند.اعضای تیم را به جلسات برنامه‌ریزی و تنظیم و تخمین بک‌لاگ محصول دعوت می‌کند.مطمئن می‌شود اعضای تیم در بررسی اسپرینت حضور دارند.

مالک محصول باید طرفدار و مدافع تیم باشد و این ویژگی راحت حاصل نمی‌شود. او باید تلاش کند اعضای تیم را بهتر بشناسد و آن‌ها را درک و با رشد شخصی، به تیم اعتماد کند.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

تیم توسعه

تیم توسعه یکی دیگر از زیرمجموعه‌های اصلی تیم بزرگ‌تر اسکرام است. این تیم از متخصصانی تشکیل می‌شود که درپایان هر اسپرینت، Increment یا بخش افزایشی محصول بالقوه را تحویل می‌دهند.

اندازه‌ی ایده‌آل تیم توسعه

اندازه‌ی بهینه‌ی تیم‌های توسعه با هیچ عدد مشخصی تعریف نمی‌شود و ممکن است از تیمی به تیم دیگر، متفاوت باشد. بهترین حالت این است که تیم به‌اندازه‌ای کوچک باشد که «چابک» باقی بماند و درعین‌حال به‌اندازه‌ای بزرگ باشد که حجم درخورتوجهی از کار را در یک اسپرینت تکمیل کند. تنها در‌این‌صورت تیم می‌تواند بیشترین ارزش ممکن را ارائه دهد.

اگر اعضای تیم توسعه کمتر از سه نفر باشد، نرخ تعاملات و پیرو آن بهره‌وری کاهش می‌یابد. مشکلی که تیم‌های بسیار کوچک با آن مواجه‌اند، محدودیت مهارت‌های ضروری در طول اسپرینت جاری است؛ به‌همین‌دلیل، در تکمیل Increment محصول شکست می‌خورند. البته، بزرگ‌بودن تیم توسعه نیز به همین اندازه بد است. اگر اعضای تیم توسعه بیشتر از ۹ نفر باشند، مشکلات هماهنگی اعضا افزایش می‌یابد و پیچیدگی‌های غیرضروری نیز بیشتر می‌شود. در این حالت، فرایندهای تجربی زیاد استفاده نمی‌شوند.

توجه کنید اسکرام‌مستر و مالک محصول اعضای تیم توسعه محسوب نمی‌شوند؛ مگر اینکه آن‌ها هم فعالانه مشغول انجام کارهای بک‌لاگ اسپرینت باشند.

آموزش اسکرام؛ قسمت پنجم: نقش‌ها

مشخصات تیم توسعه

تیم‌های توسعه خودسازمان هستند. هیچ‌کس (حتی اسکرام‌مستر) تیم توسعه را درباره‌ی شیوه‌ی تبدیل بک‌لاگ محصول به Incrementها جهت‌دهی و هدایت نمی‌کند.تیم‌های توسعه معمولا چندوظیفه‌ای (Cross-Functional) هستند؛ یعنی اعضای تیم از مهارت‌های مختلفی بهره می‌برند. به‌عنوان تیم، این مهارت‌های ترکیبی برای ایجاد Increment محصول ضروری هستند.اعضای تیم توسعه عناوین فردی ندارند. هر عضو صرف‌نظر از کاری که انجام می‌دهد، فقط به‌عنوان بخشی از تیم شناخته می‌شود.اسکرام هیچ تیمی را به‌عنوان زیرمجموعه‌ی تیم توسعه به‌رسمیت نمی‌شناسد؛ حتی اگر این تیم‌ها در حوزه‌هایی مانند آزمون، تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار، عملیات یا معماری تشکیل‌شده باشند.کل تیم توسعه به‌عنوان گروهی منسجم مسئولیت پروژه را برعهده دارد. به‌عبارتِ‌دیگر، هیچ‌یک از اعضا به‌تنهایی مسئول پروژه نیستند.

مسئولیت‌های تیم توسعه

تیم توسعه در درجه‌ی اول مسئولیت‌های زیر را برعهده دارد:

اجرای اسپرینت

اعضای تیم توسعه در طول اسپرینت، وظایف طراحی، ساخت، ادغام و آزمون آیتم‌های بک‌لاگ محصول به Incrementها را برعهده‌ دارند. برای این منظور، آن‌ها خود را سازمان‌دهی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چگونه کار را برنامه‌ریزی، مدیریت، اجرا و تفسیر کنند. بیشترین زمان تیم توسعه صرف اجرای کار می‌شود.

ارزیابی و تعدیل

همه‌ی اعضای تیم توسعه باید در اسکرام روزانه شرکت کنند. در این جلسات، اعضای تیم پیشرفت خود را در جهت اهداف اسپرینت و ارزیابی و برنامه‌ی کار روزانه‌ی خود را بر‌این‌اساس تعدیل می‌کنند.

پاک‌سازی بک‌لاگ محصول

اعضای تیم توسعه در هر اسپرینت، بخشی از زمان خود را به آماده‌شدن برای اسپرینت بعدی اختصاص می‌دهند. پاک‌سازی بک‌لاگ (Product Backlog Grooming) محصول به‌معنی ایجاد، تصحیح، تخمین و اولویت‌بندی آیتم‌های انجام‌نشده‌ی محصول است. ۱۰ درصد از ظرفیت تیم در هر اسپرینت، باید به مشارکت با PO و انجام این فعالیت‌ها تعلق گیرد.

برنامه‌ریزی اسپرینت

تیم توسعه در ابتدای هر اسپرینت، در جلسه‌ی برنامه‌ریزی حضور می‌یابد و با همکاری مالک محصول هدف اسپرینت را تصویب می‌کند. پس از مشخص‌شدن هدف اسپرینت، تیم توسعه زیرمجموعه‌ای از آیتم‌های بک‌لاگ محصول را انتخاب می‌کند که برای رسیدن به هدف از بیشترین اولویت برخوردار هستند. زمان لازم برای جلسه‌ی برنامه‌ریزی، مستقیما متناسب با اسپرینت است.

بررسی و تطبیق محصول و فرایندها

در پایان هر اسپرینت، تیم توسعه باید در دو فعالیت ارزیابی و تطبیق شرکت کند: جلسات بررسی و بازنگری اسپرینت. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این دو جلسه، مطلب رویدادهای اسکرام را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای عکس ناجور نعیمه نظام دوست در ویلای کردان ! / فتوشاپ نیست خودم بودم + فیلم